Publicitat
Publicitat

CINEMA

Qui pot guanyar la Palma d'Or a Canes?

22 pel·lícules opten diumenge a endur-se el principal guardó del festival de festivals, amb Haneke, Audiard i Cronenberg entre els candidats

La 65a edició del Festival de Canes finalitza aquest diumenge amb el lliurament dels premis i la cobejada Palma d'Or, a la qual opten 22 pel·lícules.

Les travesses estan molt obertes i hi ha apostes per a tots els gustos. Avui, últim dia de la competició oficial, ha entrat amb força 'Mud', del nord-americà Jeff Nichols, una sòlida història amb un gran Matthew McConaughey al capdavant, que té en el convencionalisme el seu flac.

En canvi, n'hi ha de molt trencadores. Les dues que han creat més polèmica i controvèrsia entre partidaris i detractors són: 'Holy motors', de Leos Carax, i 'Post Tenebras Lux', del mexicà Carlos Reygadas. Una gran bellesa formal per a una història en la qual no hi ha res a entendre i en què un només pot deixar-se portar per les emocions.

Films més clàssics, 'Amour', amb el qual Michael Haneke demostra que l'amor és tant tendresa com passió i que compta amb dos tremends protagonistes, els francesos Jean-Louis Trintignant i Emmanuelle Riva, que donen tota una lliçó d'interpretació i emotivitat i que des del primer dia apunten alt cap als premis d'actuació. 'De rouille et d'os', del francès Jacques Audiard, treu el millor de Marion Cotillard en un paper dur però no melodramàtic en la història més ben rodada de la competició.

El danès Thomas Vinterberg ha convençut a Canes amb 'Jagten', amb una enorme tensió continguda per a una història de falsos abusos sexuals que se sosté a les espatlles de Mads Mikkelsen i la nena Annika Wedderkopp. Amb 'Dupa Dealuri' ('Beyond the hills'), Cristian Mungiu ha portat a Canes una pel·lícula radical, que combina bellesa amb una forta crítica social.

Els realitzadors Alexander Payne, Andrea Arnold i Raoul Peck, les actrius Diane Krugger, Emmanuelle Devos i Hiam Abbas, l'actor Ewan McGregor i el dissenyador Jean Paul Gaultier formen un jurat presidit per Nanni Moretti que el primer dia del festival va dir que volia ser sorprès per algun dels 22 films en la competició.

Una condició molt àmplia en la qual pot entrar 'Cosmopolis', del canadenc David Cronenberg, una proposta molt arriscada sobre una novel·la de Don DeLillo que carrega contra el capitalisme, o' Vous n'avez encore rien vu', una barreja de cinema i teatre amb què el veterà Alain Resnai, de 89 anys, busca la seva primera Palma d'Or.

Ni rastre dels nord-americans

A part de Nichols, van presentar pel·lícules Lee Daniels, 'The Paperboy', en la qual destaca l'actuació de Nicole Kidman i, de nou, Matthew McConaughey; Andrew Dominik, 'Killing Them Softly', i Wes Anderson, 'Moonrise Kingdom', que no han deixat gens d'empremta, com tampoc l'australià John Hillcoat, 'Lawless', o el brasiler Walter Salles, 'On The Road'.

Sí que han agradat, encara que en les llistes elaborades per les revistes especialitzades apareixen allunyades dels premis, 'Reality', de Matteo Garrone, o 'The Angel's Share', un film amb el qual Ken Loach canvia, amb èxit, el drama per la comèdia. I molt menys èxit amb el seu trasllat al Japó ha tingut l'iranià Abbas Kiarostami, amb 'Like Someone in Love', que a penes ha tingut repercussió.

Més continguts de