Publicitat
Publicitat

Xavier Oliver: "Si som més estalviadors és només per necessitat"

Perfil "Ens hem tornat gurmets, però a preus assequibles. No volem renunciar a la qualitat ni gastar més del necessari" Canvis "Les marques de luxe busquen nous mercats"

En època de crisi, quins són els hàbits de consum que prevalen?

Domina la tendència low cost . Va començar a partir de l'any 2000 i encara perdura. Ens hem tornat més gurmets, més lletraferits, i tot això a preus assequibles. No volem renunciar a la qualitat ni gastar més del necessari. Això ha portat dues conseqüències: l'aprimament del mercat del superluxe i l'ampliació de la classe mitjana. El baix cost, a més, regna en tots els sectors: viatges, tèxtil i alimentació. Hem passat de comprar poques coses bones a moltes de menys bones.

Però, amb la crisi, ¿no ens mirem més la butxaca?

I tant. Però les coses que han canviat durant la crisi són les òbvies: preparar la carmanyola en lloc de dinar fora, agafar més transport públic i fer el cafè a casa i no al bar. També ha caigut en picat el consum de béns duradors. La gent ara no renova la nevera ni la rentadora si no és absolutament necessari, i es pinten ells mateixos la casa.

I quan acabi aquest període excepcional, canviarem?

Els hàbits de consum són profunds, es forgen durant anys i triguen a canviar. Quan la butxaca estreny tots volem estalviar, això és lògic. Però si ara som més estalviadors és només per necessitat, tornaran els costums habituals. Només cal veure que les empreses a qui ha afectat menys la crisi són les que es mouen en un target de consumidors low cost . Els avions de Ryanair van plens, Inditex va vendre l'any passat un 10% més i Mercadona va registrar els millors resultats de la seva història. Pensar que ens hem tornat estalviadors i que ho serem per sempre més és un error.

Si les coses milloren molt, ¿deixarem de mirar les etiquetes?

Igual que l'austeritat circumstancial marxarà, tampoc no es tornaran a pagar grans quantitats per alguns productes. Per exemple, en la nostra societat Louis Vuitton haurà d'abaixar els preus o no tindrà res a fer. Les marques de luxe ja han començat a buscar nous mercats.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT