INFRAESTRUCTURES
Economia 28/08/2015

Al Govern no li consten pressions a aerolínies per volar a Madrid

El diputat Pere Macias insisteix a denunciar “coaccions”

Júlia Manresa
3 min
L’aeroport de Barajas ha estat tradicionalment protegit pel govern central a l’hora d’aconseguir rutes intercontinentals des dels aeroports espanyols.

BarcelonaUn dels principals objectius del Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries de Barcelona (CDRA) és, des de fa anys, l’Àsia. L’any 2013 el pla d’actuació d’aquest comitè (constituït per la Generalitat, la Cambra de Comerç, l’Ajuntament de Barcelona i Aena) passava per donar un impuls especial a la connexió de l’aeroport del Prat amb el Japó, la Xina, Corea del Sud i l’Índia. Precisament són les aerolínies d’aquests països les que, com sosté el portaveu de Convergència Democràtica de Catalunya (CDC) al Congrés, Pere Macias, han rebut pressions del govern espanyol perquè escullin Madrid com a destinació dels seus vols en comptes de Barcelona.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Després que alguns mitjans es fessin ressò de les presumptes traves que el ministeri de Foment posa a les aerolínies asiàtiques que s’interessen per volar al Prat, Pere Macias va afirmar a l’ARA que “ha pogut constatar la certesa d’aquestes acusacions” i per això va demanar la compareixença dels responsables de Foment i de Turisme del govern espanyol. Tot i això, Ricard Font, secretari d’Infraestructures i Mobilitat del departament de Territori de la Generalitat, va desmentir ahir la versió de Macias i va afirmar que al Govern no li consta que “cap companyia hagi manifestat que existeixen pressions per desplaçar a l’aeroport de Madrid vols que havien d’operar a Barcelona”.

Aquesta vegada, a més, la versió del govern català coincideix amb la de l’espanyol. La ministra de Foment, Ana Pastor, també va negar qualsevol tipus de pressió de l’executiu central a les aerolínies i va afirmar que “són les companyies aèries les que decideixen on volen, no els governs”.

Segons el mitjà digital Crónica Global, que citava fonts de la negociació, les aerolínies japoneses Japan Airlines i All Nippon Airways estaven a punt de tancar un pacte amb la gestora d’aeroports, Aena, per establir noves rutes a Barcelona, però amb la condició que també passessin per Madrid. Segons Macias, però, companyies de Corea del Sud i l’Índia també s’estan trobant amb obstacles per tancar aquests acords amb l’aeroport del Prat. Aquest diputat de CDC, especialitzat en infraestructures, considera que aquestes ingerències d’Aena són una “coacció a la capacitat de creixement” de l’aeroport del Prat. Segons Macias, primer les companyies aèries mostren el seu interès per volar a Barcelona, i remeten la petició a la delegació d’Aena a Barcelona, però després “la negociació queda aturada a Madrid”.

Les negociacions

El que sí que es pot constatar és que la Generalitat, a través del Comitè de Rutes Aèries, fa dos anys que manté negociacions amb aquestes aerolínies per ampliar la cartera de vols internacionals de l’aeroport de Barcelona cap a l’Àsia. Actualment, el Prat està connectat amb Singapur a través de Singapore Airlines i amb Pequín a través d’Air China.

L’abril d’aquest any Ricard Font va fer públic que s’estaven començant els contactes amb diverses companyies aèries d’aquests països asiàtics, com Japan Airlines i Air India i, més endavant, All Nippon Airways també va manifestar el seu interès.

De moment, les autoritats oficials neguen aquestes acusacions i tant fonts del sector com fonts del departament de Territori i Sostenibilitat constaten que les negociacions s’han dut a terme dins un marc de normalitat. Un marc que, segons aclareixen aquestes mateixes fonts, podria incloure, com és habitual, l’opció d’allargar els vols fins a la capital espanyola, cosa que no perjudicaria cap dels dos aeroports.

stats