Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

El retard suposarà un sobrecost de 15 milions al mes i perjudicarà les companyies

Berlín pagarà car el bunyol del nou aeroport

Berlín és la riota d'Alemanya pels seus problemes financers i de planificació. Però el que ha passat amb el nou aeroport de la capital és inaudit. Un desengany sense precedents. Tot just tres setmanes abans de la seva inauguració, l'alcalde de la ciutat, el socialdemòcrata Klaus Wowereit, va haver de posposar la posada en marxa de l'aeròdrom Berlín Brandenburg Willy Brandt (BER) fins a la primavera de l'any que ve. Un bunyol en les obres d'infraestructura, concretament problemes en el sistema de seguretat contra incendis, va acabar per provocar una sortida nul·la que, segons calculen els experts, comportarà costos milionaris de dos dígits.

L'estrena de la nova terminal, una de les obres més ambicioses d'Alemanya en aquest segle, havia quedat planificada per al 3 de juny. Un cop detectats els contratemps, la previsió més esperançadora va passar a ser que el nou aeroport es posés en funcionament a la tardor, però Wowereit va haver de confirmar que fins al 17 de març del 2013 no es podrà inaugurar el recinte. Aquesta data, amb tot, és encara qualificada d'"irrealista" per alguns experts.

"A molts els pot semblar un termini poc viable. El cert és que a l'hivern seria complicat organitzar el trasllat, i l'inici de les vacances de Setmana Santa tampoc seria una data òptima", va escudar-se l'alcalde de Berlín, mentre comunicava la destitució del supervisor tècnic de les obres, Manfred Körtgen, així com la finalització de la cooperació amb el despatx de l'arquitecte Meinhard von Gerkan, que formava part de la planificació de l'aeròdrom.

Wowereit està al centre de la crítica juntament amb el primer ministre del land de Brandenburg, Matthias Platzeck. Coincideix que els dos dirigents són membres del consell de vigilància de l'aeroport i són políticament responsables del caos que s'ha produït. Aquest és el segon endarreriment en l'obertura de la terminal, programada inicialment per al novembre del 2011.

Perjudici per a les companyies

Aquest nou i sorprenent ajornament ha desfermat una cadena de reaccions. D'entrada, 150 companyies havien de començar el seu negoci a l'aeroport el 3 de juny, des d'empreses de lloguer de cotxes fins a bars i restaurants, supermercats, botigues de roba i un hotel. Moltes d'aquestes empreses ja havien contractat personal i ara hauran de trobar una solució per a la nova situació. També compten amb pèrdues els comerciants que s'havien de traslladar de l'aeroport de Tegel al nou. Encara sort que la majoria de venedors i gastrònoms havien firmat una clàusula contractual per no prendre tant mal davant d'eventuals retards.

La nova terminal, que rellevarà les instal·lacions aeroportuàries ja existents a Schönefeld, a 20 quilòmetres del centre de Berlín, tindrà capacitat per acollir fins a 27 milions de passatgers a l'any. Aquest 2012 les autoritats ja calculaven atendre 24 milions de passatgers, però la previsió se n'ha anat en orris.

Sobre xifres del perjudici, el cap de l'aeroport, Rainer Schwarz, ha assegurat que fins a mitjans d'aquest mes no es podrà concretar res. Segons fonts del govern municipal de Berlín, els costos podrien elevar-se a 15 milions d'euros mensuals fins a la inauguració prevista per al 17 de març.

Amb tot, el cost de les obres de l'aeroport s'elevarà des dels 2.500 milions fins als 3.000 milions. Per a línies aèries com Air Berlin i Lufthansa l'endarreriment en el nou aeroport és un cop molt dur, perquè justament havien planificat ampliar massivament els vols des de la capital. D'entrada hauran de desviar un milió de passatgers cap a l'aeroport de Tegel i ja han advertit que aquest aeroport va al límit de capacitat.

Més continguts de