TELECOMUNICACIONS
Economia 24/10/2016

MásMóvil ja ho té tot per entrar a l’oligopoli

Un acord entre la ‘teleco’ i Orange equipara la seva oferta de fibra, un primer pas cap a la rebaixa de tarifes

Júlia Manresa
4 min
MásMóvil ja ho té tot per entrar a l’oligopoli

BarcelonaMásMóvil va entrar al sector de les telecomunicacions com un cavall de Troia, disfressat d’operador mòbil virtual (OMV), sense infraestructura i com una start-up de dos joves estrangers i sense gaire capital. Ara, 19 anys després d’haver començat només amb una pàgina web, MásMóvil s’ha convertit en un grup de telecomunicacions amb infraestructura pròpia i diverses marques sota el seu paraigua. La sorpresa final, però, ha sigut l’acord tancat amb Orange, pel qual l’operadora fundada per Meinrad Spenger té accés a tota la seva xarxa de fibra òptica a preu majorista, cosa que la situa al mateix nivell que el seu competidor francès i li dóna totes les opcions per superar Vodafone.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

“Era necessari que s’incorporés un altre operador més disruptiu al mercat després de la desaparició de Jazztel”, deia fa més d’un any en declaracions a l’ARA Marcel Coderch, exvicepresident de la Comissió del Mercat de les Telecomunicacions. Aleshores, aquest expert ja apuntava que MásMóvil era l’únic player innovador amb capacitats i possibilitats de provocar transformacions al mercat.

I l’últim pas cap a aquesta transformació ha sigut un acord inèdit entre MásMóvil i Orange pel qual el quart operador utilitzarà la xarxa de fibra òptica d’Orange a Espanya, cosa que li donarà accés a 9,6 milions de llars el 2017 i que s’hauria d’ampliar fins a 14 milions el 2019 si es compleixen les previsions dels portaveus d’Orange. Aparentment un acord com aquest dóna unes opcions de creixement espectaculars a MásMóvil, que actualment compta amb 800.000 llars de fibra disponibles, les que va adquirir dels actius sobrants de Jazztel quan es va fusionar precisament amb Orange.

MásMóvil ja ho té tot per entrar a l’oligopoli

Però la segona conseqüència i menys evident és el perjudici que això li suposa a Telefónica. Abans de tancar aquest acord, del qual no s’ha fet pública la quantitat, MásMóvil va tancar la compra de Yoigo per 612 milions d’euros. Yoigo era el principal client minorista de Telefónica i deixarà de ser-ho el 2017. Aquest 2016, per exemple, només a través de l’acord de roaming, Telefónica ingressarà 120 milions per aquest acord amb Yoigo. D’aquesta manera, MásMóvil es converteix en el primer client de telecomunicacions de l’estat espanyol, ja que els càlculs del sector situen en una forquilla d’entre 70 i 80 milions d’euros el que ingressarà Orange per l’ acord.

“Amb aquest acord, MásMóvil té la mateixa infraestructura que un operador tradicional, però, a més, la nostra estructura de costos és més reduïda i per això ara ja podem dir que som el quart operador”, explica a l’ARA el conseller delegat i fundador de MásMóvil, Meinrad Spenger. Al mateix temps, aquest empresari nega que aquest moviment tingui l’objectiu de debilitar Telefónica ni la seva posició encara dominant dins l’oligopoli de les telecomunicacions espanyol -les tres operadores tradicionals acaparen un 76% dels ingressos totals del sector, segons les últimes dades de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC)-. “Orange ha trobat un bon aliat en nosaltres i ara treballem molt bé amb Telefónica”, diu Spenger.

Rebaixa de preus

Però el més destacat és com afectarà això els usuaris. En l’últim any, les telecos tradicionals s’han aferrat a l’oferta dels continguts i els paquets per recuperar els clients perduts en una sagnia cap als OMV, un fet que sumat a la concentració del mercat després de les fusions entre Ono i Vodafone i Jazztel i Orange, ha provocat una pujada de preus. MásMóvil, en canvi, presumeix d’oferir preus un 20% més barats que els tradicionals i, a més, dóna la possibilitat de comprar-los per separat.

MásMóvil no només pot oferir aquests serveis més barats a través de les seves marques sinó que, sota el seu paraigua, conserva les que ha adquirit recentment. Abans de comprar Yoigo, la companyia va quedar-se amb Pepephone per 158 milions d’euros. De fet, quan va tancar aquesta operació, l’abril d’aquest any, MásMóvil ja anticipava una fusió d’OMV.

MásMóvil i la fi del paradís liberalL’estratègia d’aquesta operadora pot interpretar-se de dues maneres. D’una banda, Spenger sempre ha parlat de la necessitat de trencar l’oligopoli dominat pels tres grans operadors tradicionals. De l’altra, però, MásMóvil ha hagut de provocar una consolidació del sector dels virtuals per poder agafar l’envergadura necessària i convertir-se realment en una peça més d’aquest oligopoli. Un dels últims passos serà l’esperat debut a borsa de MásMóvil, que actualment cotitza al Mercat Alternatiu Borsari (MAB), però que, com explica Meinrad Spenger, té l’objectiu de saltar al mercat continu abans d’acabar l’any. A més, MásMóvil és el principal soci industrial de Parlem, el seu aliat per desplegar la xarxa de fibra a Catalunya.

D’on ha tret MásMóvil els diners per fer aquestes compres aquest any? A part de donar entrada a nous inversors, MásMóvil arrossega més de 900 milions de deute que ha aixecat per finançar totes aquestes operacions, un deute que, per a alguns analistes, li pot suposar un llast a l’hora d’atacar el mercat amb una rebaixa de preus, perquè haurà de retornar-lo.

stats