Publicitat
Publicitat

REPÀS D'ESTIU

L'edició estiu de l'ARA.cat recupera cada dia un reportatge ideal per llegir durant les vacances

24 Hores sense sortir de casa

Llogar pel·lícules, portar el cuiner a casa o fer que vingui un entrenador. Vivim un esclat de serveis a què es pot accedir sense sortir de casa. En l'últim 'Repàs d'estiu', us donem eines per encarar els caps de setmana d'hivern

L'avenç de les noves tecnologies ha estat determinant per a l'augment d'aquests serveis, que han fet que la gent es tanqui cada cop més a casa sense renunciar a estar connectat amb el món. Aquest és un fenomen recent que, segons l'expert en empreses d'oci i professor del CETT-UB Xavier Puertas ha augmentat els últims dos o tres anys a causa de la crisi: "Han augmentat molt les possibilitats d'oci a casa que són més barates".

Tot i aquest creixement recent lligat a la tecnologia, als anys 90 la caçadora de tendències Faith Popcorn ja va anticipar aquesta tendència, i la va batejar amb el nom de cocooning, que vol dir encapsulament i ve de la paraula anglesa cocoon, que vol dir capoll. El cocooning és una tendència a l'aïllament social que algunes persones escullen davant de l'allau d'oferta, davant les amenaces del món exterior: busquen el refugi a la seguretat de la llar.

En la gran diversificació dels serveis a domicili, en conviuen de dos tipus: els que cobreixen necessitats sorgides dels canvis socials i els luxes innecessaris.

Dins dels primers hi podríem incloure els serveis de mercats i supermercats de portar la compra a domicili. La incorporació de la dona al mercat de treball ha fet que no pugui dedicar tant temps a anar a comprar, a cuinar o altres activitats de les quals s'havia ocupat tradicionalment. Els serveis que substitueixen aquestes tasques són "més una necessitat que un luxe", segons apunta la professora d'economia i organització d'empresa de la UB Maria Lluïsa Soler.

Dels serveis relacionats amb l'oci, però, n'hi ha que són més barats i altres que, en canvi, són un luxe. Veure pel·lícules a casa, per exemple, és més econòmic, i el creixement d'aquest tipus de servei es podria atribuir a la crisi. Altres usos com el servei d'esmorzar o d'un cuiner a domicili, però, són luxes que no abarateixen l'oci. El preu és el mateix, amb la comoditat d'estar a casa.

Els professionals surten de casa
La crisi, a més d'afectar els hàbits dels consumidors, ha fet que els professionals s'hi hagin hagut d'adaptar, però en aquest cas en el sentit contrari. Molts professionals de massatges terapèutics han començat a oferir serveis a domicili per fer front a la crisi, cosa que ha obligat moltes clíniques a tancar, tal com explica Maria Lluïsa Soler.

Un cas curiós és el d'Hirotoshi Kikuchi, un japonès que viu a Catalunya des de fa més de vint anys. Kikuchi, que és cantant de formació, quan va arribar es va dedicar a donar classes de japonès fins que es va quedar sense feina. Els seus amics li van suggerir que es dediqués a la cuina, i ara ofereix un servei de cuina a domicili. Així s'estalvia el local, que és la cuina de qui el contracta, i ha trobat una sortida laboral Quedar-se a casa, però, no vol dir viure aïllat del món. Internet és l'element clau que permet connectar la càpsula amb el món. "Les noves tecnologies arriben a tots els àmbits i permeten que aquestes persones siguin més individuals, tot i que l'abast és molt global", explica Xavier Puertas, expert en empreses d'oci i professor del CETT de la UB. L'aïllament ha deixat d'estar mal vist en una societat en què cada cop hi ha més gent que viu sola sense que es vegi amb estranyesa. A més a més, les noves tecnologies faciliten que algú pugui viure aïllat a casa seva sense que això vulgui dir que sigui totalment aliè a la realitat que l'envolta.

8.00 Començar amb energia
Esmorzar i llegir el diari és gairebé un ritu. L'empresa Matías Buenos Días te'l porta a casa perquè no et calgui sortir al carrer per anar a buscar uns croissants calents i la premsa del dia. Si t'agrada trobar-te l'esmorzar ja preparat per poder començar el dia mandrejant, podreu gaudir de pastes calentes, begudes i premsa a primera hora del matí.

9.00 Arreglar-se per començar el dia
Després d'esmorzar és hora d'arreglar-se. Per tenir una bona imatge és important tenir un bon armari, i les estilistes de Quémepongo ofereixen un servei de guarda-roba que consisteix a venir a casa per seleccionar tot el que sobra i el que falta al teu armari. A més a més, si després vols marxar de viatge, t'assessoraran per fer la maleta perfecta.

10.30 El mercat, a casa
No sortir de casa no vol dir necessàriament renunciar a la compra de productes sans i de qualitat. Els mercats de Barcelona fa temps que han introduït el servei a domicili. I ara, alguns, com el de Santa Caterina, permeten encarregar la compra a les parades de tota la vida des de la mateixa web, on s'han d'especificar les parades i les característiques del producte que arribarà còmodament a casa.

11.30 Una mica d'esport
Una de les excuses més repetides per part dels que volen posar-se en forma és la falta de temps per anar fins al gimnàs. Si és l'entrenador el que ve fins a casa teva, però, aquesta excusa ja no serveix. Segons Gustavo Castronuño, que ofereix aquest servei, el paper de l'entrenador és clau si et vols posar en forma des de casa perquè no disposes de la maquinària ni de l'espai, i ell et pot ajudar a assolir els objectius, estètics o de salut.

12.45 Recuperació després de l'exercici
Si les circumstàncies t'impedeixen fer esport hi ha una alternativa: un fisioterapeuta. Tampoc cal que et desplacis fins a la seva consulta, sinó que pot atendre't a domicili, tant si tens algun problema de salut com si, després de l'entrenament personal, necessites recuperar-te.

16.00 El millor cinema, al teu sofà
Si t'agrada el cinema però et molesta trobar-te que l'espectador que tens a un costat tus i que el de l'altre costat fa molt soroll amb les crispetes, el millor és que et portin el cinema a casa. Aquest és el servei que ofereix Cinemapost, una iniciativa vinculada al videoclub Nouvelle Vague de Girona. El servei, inspirat en l'èxit de Netflix als EUA, consisteix a fer arribar els DVD a la bústia dels clients. Paguen una quota mensual i reben un nou DVD quan tornen el que tenien en préstec. El sistema evita recàrrecs pels retards i desplaçar-se al videoclub.

18.45 Cuiner a domicili
Després de tant exercici, ve de gust un bon sopar. Si no vols cuinar, ja no tan sols es pot recórrer a una pizza. Avui un cuiner pot venir a fer-te el sopar a casa. És el servei que ofereix el japonès Hirotoshi Kikuchi. Si sou més de sis persones a casa, Kikuchi us hi porta les eines i els ingredients.

20.30 Un concert al menjador
Si després del cinema t'han quedat ganes d'una mica més de festa, tampoc cal que surtis del menjador. Pots parlar amb el grup de música 4t 1a. El nom del grup té ressons domèstics, i de fet és cert. Van néixer com a reacció als concerts en sales en què "el so és tan important com el color de la paret". És per això que els agrada tocar en cases particulars sense micròfons i, d'aquesta manera, sentir respirar un públic que se sent com a casa.

23.45 L'última copa
Per acabar la nit ve de gust fer l'última copa, però si no ho tens previst, pot ser que no tinguis les begudes o el gel. Si és així tampoc cal que baixis al bar: Telekopas et porta les begudes i el gel que et facin falta a domicili. Fins i tot et poden portar menjar si ho vols acompanyar amb alguna cosa.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT