17/07/2016

Carmelo Ezpeleta: “A Piqué el xiulen més que a Márquez, i no passa res”

3 min
Carmelo Ezpeleta: “A Piqué el xiulen més que a Márquez, i no passa res”

MontmelóEl campionat mundial de motociclisme de velocitat va posar-se en marxa el 1949. És el més antic de totes les competicions del motor. Però inicialment no tenia una organització unificada, un paraigua sota el qual aixoplugar tots els mateixos criteris per tirar endavant una tasca tan complexa com és l’organització d’una temporada farcida de Grans Premis per tot el món. Des del 1992, una empresa espanyola -Dorna Sports- se n’encarrega. I Carmelo Ezpeleta (Barcelona, 1946) n’és el president.

Quins són els objectius per als pròxims vint-i-cinc anys?

Fets els canvis tecnològics i econòmics que ens esperen a partir de l’any vinent i que ens permetran tenir estabilitat, ara es tracta que -a més de les marques, que subministren les dotze motos oficials de MotoGP- els equips independents que mantenen les altres onze motos que hi participen també es puguin guanyar la vida amb això sense pretendre entrar en un litigi directe amb els fabricants. Seria una guerra perduda.

Moltes vegades s’ha parlat de vostè com a substitut d’Ecclestone a la F-1. Li agradaria?

Això és inabordable. Jo sóc accionista de Dorna, a mi m’agraden molt les motos, i si algú com Ecclestone -a qui jo he intentat copiar en tot el possible- no és capaç de solucionar l’embolic que tenen a la F-1, deu ser molt difícil fer-ho.

Però les motos són millors que la F-1?

Dos no es barallen si un no vol. Les motos tenen uns valors, i els cotxes, uns altres. Els cotxes tenen darrere el màrqueting bestial de les marques de cotxes; ara a la baixa per efecte de la crisi. Nosaltres, no. Les nostres marques ja fan prou sent a la competició. Ara bé: jo al Bernie li dic que els circuits estan fets per a les motos, i no per als cotxes, perquè són estrets. Haurien de fer seixanta metres d’amplada perquè els cotxes es poguessin passar com ho fan les motos, que són més petites. I aquesta és una de les claus. Els autòdroms són, en realitat, motòdroms.

¿El format actual d’un cap de setmana de MotoGP és ideal?

A nosaltres ens sembla molt bo. Els nois que comencen a córrer en les categories de promoció de cotxes disposen de poca visibilitat, de poca cobertura televisiva. En canvi, els que comencen a fer-ho en Moto3 estan permanentment instal·lats a l’aparador.

Queda marge tecnològic per millorar les transmissions televisives?

Això sembla! Tinc un equip molt bo, molt creatiu i innovador en aquest sentit, i la meva feina, de vegades, és aturar-los perquè no em proposin més novetats per ampliar el límit que em puguin costar massa!

¿El dia que Rossi se’n vagi, la seva marxa farà mal a MotoGP? ¿Serà la pitjor pèrdua d’aquests vint-i-cinc anys?

Intento que no marxi mai. Que es quedi, corrent o sent part del campionat. Enzo Ferrari no va córrer mai, però va convertir la seva marca en la llegenda més gran de la F-1. Valentino pot fer el mateix. M’agradaria que tots els grans pilots d’avui acabessin tenint un equip i que la rivalitat actual s’estengués entre els equips, i no entre els pilots.

Parlant de polèmica… ¿Li agrada el marro que hi ha entre Rossi i els pilots espanyols?

Personalment em sap greu. Tots els pilots que hi ha aquí són molt bons, des de petits. I tots tenen unes il·lusions legítimes. Però és difícil ser amic d’algú que a 350 km/h et fa frenar uns metres més tard. A mi, el que de debò m’importa és que no es facin mal. Però si després el públic els xiula... Al Barça o al Madrid encara els xiulen més que a aquests pilots. I a Piqué. I no passa res.

stats