Publicitat
Publicitat

BARÇA

El nou Camp Nou tindrà segell japonès

El Barça escull l’estudi Nikken Sekkei per dissenyar un projecte que costarà 400 milions i que està previst que estigui acabat l’any 2021

La construcció del nou Camp Nou condicionarà el futur del Barça dels pròxims 50 anys. Aquesta afirmació l’ha repetit una vegada i una altra el president Josep Maria Bartomeu. És un projecte global de 600 milions que el club ha posat a les mans de l’estudi japonès Nikken Sekkei. El nou estadi tindrà essència nipona i catalana: els arquitectes Joan Pascual i Ramon Ausió participaran en la proposta que ha de canviar l’urbanisme del barri de les Corts. Serà la peça central de l’ Espai Barça que pretén impulsar la junta per al 2021, quan està previst que s’acabin les obres.

El projecte guanyador presenta un estadi amb una cúpula que cobreix totes les graderies, però destaca sobretot perquè és molt diàfan, sense una façana rígida, tot obert, molt “mediterrani”, com destacava ahir un dels membres del jurat. L’esquelet serà visible per a tots els qui s’apropin a l’estadi i permetrà jugar amb la llum, les ombres i el benèvol clima barceloní.

Les alternatives descartades

Els autors de San Mamés, el Cowboys Stadium i l’Emirates, perdedors

Nikken Sekkei - una firma centenària que es va instal·lar l’any passat a Barcelona-, Pascual i Ausió es van imposar als altres tres finalistes, que en la jornada d’ahir van exposar els seus projectes durant 45 minuts. Eren el despatx Big i Idom -els pares del nou San Mamés, que anaven de la mà dels catalans Jordi Badia Baas Arquitectura-, els americans HKS -creadors del Dallas Cowboys Stadium, que anaven amb els australians Cox i els catalans Batlle i Roig- i l’estudi Populous -creador de l’Estadi Olímpic de Londres i l’Emirates-, que es presentaven amb Mias Arquitectes i RCR Arquitectes.

Els ponents tenien davant els nou membres del jurat: cinc del club -Josep Maria Bartomeu, Susana Monje, Jordi Moix, Emili Rousaud i l’arquitecte Juan Pablo Mitjans-; tres del Col·legi d’Arquitectes -el degà Lluís Comerón i els arquitectes Arcadi Pla i Joan Forgas-; i la representant de l’Ajuntament Aurora López, gerent d’Urbanisme.

A tres quarts de vuit van començar les deliberacions, malgrat que una hora abans La Vanguardia ja havia anunciat el guanyador. Els mòbils dels directius van començar a sonar. El despatx Big i Idom, l’últim que feia la presentació, estava exposant el seu projecte i la va haver d’aturar. Va regnar la confusió durant uns minuts. Nikken Sekkei era el guanyador sense que haguessin començat les discussions. Quan la notícia es va estendre per la sala, un dels ponents va arrencar a plorar. Bartomeu va enfadar-se moltíssim i va enviar el director general, Ignasi Mestre, a parlar amb el director de comunicació, Albert Roura, per desmentir-ho. Certament, Nikken Sekkei era la gran favorita des de feia setmanes, però encara “no s’havia començat a discutir”, assegurava un dels presents, atònit pel que es va viure ahir a la tarda. “S’ha estat a punt de no decidir”, afegia.

Com serà el nou estadi

105.000 localitats, coberta per a les graderies i 400 milions de cost

L’estiu del 2014, el Barça va fitxar l’home encarregat de dirigir la construcció de la nova casa del barcelonisme. Bill Mannarelli va deixar la vicepresidència d’Icon Venue Group, una de les tres empreses que va assessorar el club durant la primera fase del projecte, i es va convertir en el gran ideòleg de l’Espai Barça. Amb ell, una vintena de persones van començar a treballar perquè el que van aprovar els socis l’abril d’aquell mateix any fos una realitat.

El nou Camp Nou està previst que estigui acabat el 2021. Seran quatre anys d’obres que s’espera que no afectin l’equip, ja que la remodelació íntegra de l’estadi es farà parcialment, en diferents fases, i sobretot s’accelerarà durant els mesos en els quals no hi ha competició, és a dir, durant els estius.

Les obres, si no hi ha un alentiment en l’obtenció de les llicències i la modificació del Pla General Metropolità (PGM), es preveu que s’iniciïn el juny del 2017, quan s’acabi la temporada que ve. Es tracta d’un projecte d’una gran complexitat, ja que es pretén guanyar gairebé 7.000 localitats, fins a arribar a les 105.000, mentre la pilota continua rodant sobre la gespa. Als despatxos del Camp Nou sempre han assegurat que les molèsties per als aficionats seran mínimes i que tots els socis abonats tindran garantida una localitat durant els quatre anys d’obres. És el gran repte.

Actualment, el Barça està en converses amb l’Ajuntament de Barcelona per obtenir l’aprovació del projecte, després d’haver fet trobades amb tots els grups polítics que formen part del consistori barcelonès. La modificació del PGM és un tràmit que durarà mesos, tot i que tots els actors implicats són optimistes i creuen que abans del juny del 2017, quan s’hauria d’atacar la primera graderia, hi haurà llum verda per a una obra que canviarà la fisonomia del barri de les Corts. Això sí, fonts de l’equip de l’alcaldessa Ada Colau remarquen que la modificació del PGM “haurà de comptar amb un gran consens veïnal, social i polític per tirar endavant”. Això és el que ara està en discussió.

El cost total de l’obra que durà a terme Nikken Sekkei estarà al voltant dels 400 milions, 2/3 parts del total de l’Espai Barça, que ascendirà a 600 milions.

Com es pagarà

La meitat dels diners per a l’estadi arribarien d’un patrocinador

Quan el club va definir el projecte de l’Espai Barça, va preveure que els 600 milions provindrien de tres partides iguals, de 200 milions cadascuna: un patrocinador que doni cognom a l’estadi, recursos propis i un nou crèdit. Durant l’estiu passat, però, el club va començar a estudiar com funcionen els naming rights -posar noms comercials als estadis- i, després d’una sèrie de visites per tot el món, va canviar els plans inicials. El patrocinador podria arribar a aportar gairebé 300 milions. Si s’aconsegueix complir amb aquest objectiu, es podria reduir la partida de recursos propis que s’hauria de desviar cap a la construcció de l’estadi i també el crèdit sindicat que està previst demanar.

L’empresa Von Wagner és l’encarregada de buscar el patrocinador. A principis de la tardor passada van segellar un acord per trobar una marca interessada. Es van donar 18 mesos, tot i que al club es creu que l’acord podria tancar-se a finals d’any. Fins i tot, Bartomeu volia portar-ho a la propera assemblea, però ho ha descartat. Malgrat que el vicepresident de l’àrea patrimonial, Jordi Moix, va assegurar fa uns dies, en la presentació del nou Palau Blaugrana, que es preveu l’opció de buscar una marca que doni nom a l’estadi i una altra per al nou Palau, el club prioritza l’obtenció d’una gran empresa que doni nom a tot l’Espai Barça.

Quan el projecte va ser aprovat en referèndum, el club va preveure un deute de 200 milions, la xifra prevista per al moment de l’inici de les obres. De moment, els números no surten, ja que el deute és de 328 milions, tot i que s’espera rebaixar-lo fins als 270 al final de curs.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT