09/07/2011

La moto ha mort

3 min
Les botigues de motos a Espanya i a Catalunya han vist com baixaven les vendes aquest mes de juny.

La indústria de la moto ha tocat fons. El mes passat, tradicionalment el de més vendes de tot l'any per l'arribada de l'estiu, només es van despatxar 14.729 motos i ciclomotors a tot Espanya. La xifra significa una caiguda de vendes d'un 21%, que en el cas de Catalunya arriba a un 29,72%. Ha estat el dotzè mes consecutiu amb resultats negatius. Segons Anesdor, l'associació que reuneix les empreses del sector, la matriculació de motos de cilindrada mitjana i alta està estrangulada. Les motos d'entre 501 i 700 cc han retrocedit un 45,4%, i les del tram superior -de 701 a 1.000 cc- han patit un descens d'un 31,4%. Són davallades comparables a les del ciclomotor -un 37%-, i que -en canvi- contrasten amb les de la moto de fins a 125, q ue només cau un 8,9%, encara que signifiqui un 62% de les operacions de venda. Els fabricants estan en peu de guerra. Més enllà d'aquesta situació del mercat provocada per la crisi econòmica i per les dificultats d'accés a línies de finançament, el futur de la moto a Espanya viu ara una amenaça d'allò més greu.

Avançar per retrocedir

L'any 2009, la direcció general de Trànsit (DGT) es va voler avançar 4 anys la Comunitat Europea en l'aplicació de la distribució de l'escalonat de les diferents llicències que permeten conduir vehicles de dues rodes, en funció de l'edat del conductor i de la cilindrada de la moto. Segons l'esquema, els posseïdors de la llicència A2, que permet dur motos de fins a 47 cavalls (35 kW), podien accedir al carnet A -que no limita la potència del vehicle- una vegada complerts els 20 anys i amb dos anys de tinença de l'A2. Paradoxalment, com que aquest sistema de distribució de carnets encara no s'aplica a la resta d'Europa, els conductors amb llicència espanyola podrien estar circulant fora de l'Estat de manera il·legal, ja que en cas d'accident les companyies internacionals no els donarien cobertura perquè no reconeixen un document que encara no és d'aplicació comunitària i que no ho serà fins al 2013.

Al desembre farà 2 anys que la primera fornada de conductors amb aquest carnet es van examinar. Això vol dir que els conductors amb l'A2 estarien en disposició de convalidar aquest carnet per l'A, i accedirien al model de moto que volguessin. Però 6 mesos abans que això passi s'han disparat les alarmes de les fàbriques de motos, ja que la DGT treballa en un nou canvi que obligarà els aspirants al carnet superior a passar per un tràmit més feixuc que una simple convalidació per edat i experiència provades.

Més difícil, més car

Segons el document, l'única alternativa passa per fer un procés de formació d'un mínim de 17 hores, 5 de teòriques i 12 de pràctiques, que inclouen fer un mínim de 500 quilòmetres per vies obertes al trànsit. Després d'aquest programa, un examinador de la DGT valorarà juntament amb l'instructor de l'autoescola si el candidat està prou preparat per accedir a una moto de màxima potència. Si el que ara és un esborrany s'acaba fent oficial, la DGT haurà implantat el carnet de moto més difícil i probablement també el més car, ja que probablement tot això no costarà menys de 1.300 euros. Els fabricants de motos estan desesperats. A l'espera de com avança aquest tema, ningú no compra cap moto de les grans, que són les que donen més beneficis als seus productors. Segons ells, la decisió és malintencionada, i no busca conductors més ben preparats, sinó tallar de soca-rel la venda d'un vehicle criminalitzat per la DGT actual, tot i el descens evident de la sinistralitat en el col·lectiu dels motoristes.

stats