Tenir talent però no tenir diners, l’embut del món del motor
Marc González, l’enèsim pilot que veu perillar la carrera per falta de patrocinis
BarcelonaMarc González és un jove pilot d’automobilisme que està buscant patrocinadors per competir internacionalment. Té 18 anys i en el seu palmarès hi consta un subcampionat d’Espanya de karts i participacions en algunes proves europees amb monoplaces. Té talent i, segons explica, té les portes obertes a quatre equips diferents per competir aquest 2016 al campionat de Fórmula3 a Europa. Però amb una condició: que aconsegueixi un patrocini de 300.000 euros. Sense diners no podrà córrer.
El cas de Marc González no és aïllat. Des de petit que somia poder ser algun dia a la Fórmula 1 i va aprendre a conduir amb karts. Amb 17 anys va donar per tancada aquesta etapa per fer el salt als monoplaces, fent alguna prova a Anglaterra per donar-se a conèixer. Fins ara ho podia pagar la família. Aquest cop el mur econòmic és massa alt. “És com un penya-segat i tots anem caient”, reconeix. “És un embut, una piràmide amb molts pilots a la base i pocs, poquíssims, a la punta”, afegeix Aman Barfull, director esportiu del RACC.
El cost és elevat i els patrocinadors no poden fer front a les exigències dels pilots. “No hi ha prou repercussió mediàtica. És un esport car i l’economia està com està”, afegeix Barfull. A Catalunya gairebé no es parla d’automobilisme més enllà de la Fórmula 1. En canvi, a França o Alemanya passa tot el contrari. A casa nostra hi ha afició. En aquests països, a més, hi ha repercussió mediàtica. Per això no és estrany que tinguin accés a més patrocinis i que hi hagi molts més pilots professionals a les principals cites esportives.
El funcionament de la F-3 és senzill. Els equips s’encarreguen del cotxe, dels mecànics i de les inscripcions. Els pilots aporten el patrocini a canvi de pintar el cotxe amb els logotips dels espònsors. “Als equips els és igual si n’hi ha un o un altre, com si no n’hi ha cap”, diu González. El que els importa és tenir els diners. “Siguem realistes, és un esport per a milionaris. Per desgràcia, molts joves amb talent es queden pel camí -diu Ramon Izquierdo, gerent de la Federació Catalana d’Automobilisme-. Estem parlant d’un esport extraordinàriament car. Amb 100.000 euros pots competir a MotoGP. Aquí, amb aquests diners, no pots ni pagar un cotxe per competir al Mundial de ral·lis”.
Més de 200 sol·licituds denegades
Falta poc perquè comenci la temporada i Marc González explica que s’ha posat en contacte “amb més de 200 empreses”. La majoria no han contestat i les poques que han respost li diuen que no poden assumir el patrocini: “Per arribar a la Fórmula 1 has d’estar format als vint-i-pocs anys. I això vol dir haver passat per la F-3, la GP2, les World Series… si ara no trobo patrocinadors serà molt difícil. Ningú arriba a la F-1 amb 30 anys”. El somni continua però el temps se li està tirant a sobre.