AUTOMOBILISME
Esports 10/02/2016

Tenir talent però no tenir diners, l’embut del món del motor

Marc González, l’enèsim pilot que veu perillar la carrera per falta de patrocinis

Martí Molina
2 min
Marc González denuncia la falta de patrocinis per competir a alt nivell en el món del motor. És un problema que pateixen desenes de pilots a casa nostra.

BarcelonaMarc González és un jove pilot d’automobilisme que està buscant patrocinadors per competir internacionalment. Té 18 anys i en el seu palmarès hi consta un subcampionat d’Espanya de karts i participacions en algunes proves europees amb monoplaces. Té talent i, segons explica, té les portes obertes a quatre equips diferents per competir aquest 2016 al campionat de Fórmula3 a Europa. Però amb una condició: que aconsegueixi un patrocini de 300.000 euros. Sense diners no podrà córrer.

El cas de Marc González no és aïllat. Des de petit que somia poder ser algun dia a la Fórmula 1 i va aprendre a conduir amb karts. Amb 17 anys va donar per tancada aquesta etapa per fer el salt als monoplaces, fent alguna prova a Anglaterra per donar-se a conèixer. Fins ara ho podia pagar la família. Aquest cop el mur econòmic és massa alt. “És com un penya-segat i tots anem caient”, reconeix. “És un embut, una piràmide amb molts pilots a la base i pocs, poquíssims, a la punta”, afegeix Aman Barfull, director esportiu del RACC.

El cost és elevat i els patrocinadors no poden fer front a les exigències dels pilots. “No hi ha prou repercussió mediàtica. És un esport car i l’economia està com està”, afegeix Barfull. A Catalunya gairebé no es parla d’automobilisme més enllà de la Fórmula 1. En canvi, a França o Alemanya passa tot el contrari. A casa nostra hi ha afició. En aquests països, a més, hi ha repercussió mediàtica. Per això no és estrany que tinguin accés a més patrocinis i que hi hagi molts més pilots professionals a les principals cites esportives.

El funcionament de la F-3 és senzill. Els equips s’encarreguen del cotxe, dels mecànics i de les inscripcions. Els pilots aporten el patrocini a canvi de pintar el cotxe amb els logotips dels espònsors. “Als equips els és igual si n’hi ha un o un altre, com si no n’hi ha cap”, diu González. El que els importa és tenir els diners. “Siguem realistes, és un esport per a milionaris. Per desgràcia, molts joves amb talent es queden pel camí -diu Ramon Izquierdo, gerent de la Federació Catalana d’Automobilisme-. Estem parlant d’un esport extraordinàriament car. Amb 100.000 euros pots competir a MotoGP. Aquí, amb aquests diners, no pots ni pagar un cotxe per competir al Mundial de ral·lis”.

Més de 200 sol·licituds denegades

Falta poc perquè comenci la temporada i Marc González explica que s’ha posat en contacte “amb més de 200 empreses”. La majoria no han contestat i les poques que han respost li diuen que no poden assumir el patrocini: “Per arribar a la Fórmula 1 has d’estar format als vint-i-pocs anys. I això vol dir haver passat per la F-3, la GP2, les World Series… si ara no trobo patrocinadors serà molt difícil. Ningú arriba a la F-1 amb 30 anys”. El somni continua però el temps se li està tirant a sobre.

stats