Publicitat
Publicitat

El WhatsApp català de quilòmetre zero

Dos emprenedors creen Zonetacts, una eina per conversar amb desconeguts que estan a prop i comparteixen interessos

El Francesc és en un punt indeterminat a prop de la plaça Catalunya de Barcelona. Obre un xat: “Algú per dinar?” Espera que algun conegut o desconegut li respongui. L’Eduard ha anat a una xerrada de negocis. No coneix personalment el ponent que l’ha pronunciat, no té el seu telèfon mòbil, però igualment l’interpel·larà per xatejar-hi. Aquestes són dues de les funcions que permet Zonetacts (la contracció de les paraules zona i contactes). Es tracta d’una nova aplicació creada per dos emprenedors catalans, Francesc Grau, consultor estratègic de comunicació en línia, i Eduard Rifà, enginyer. Segons Rifà, la nova eina està cridada a “revolucionar el món dels xats”.

Grau explica com funciona: “Zonetacts és un servei de missatgeria efímer que et permet veure les persones que t’envolten i començar-hi converses”. Es tracta de xatejar, però no amb els teus contactes telefònics, com permet WhatsApp, sinó amb desconeguts. La idea és conversar amb la gent que està físicament a prop, els internautes de quilòmetre zero, no de manera global, com faciliten els missatges de Twitter o de LinkedIn. Tot plegat es fa filtrat per interessos i buscant una comunicació que no generi dades perdurables.

L’aplicació es basa en la comunicació a través de xats perquè, segons Grau, en l’actualitat “hi ha més usuaris que xategen que no que publiquen a les xarxes socials”. A més, exploten la geoposició, una funció dels telèfons mòbils també en auge, i aposten pels missatges que s’esborren i que no queden per a la posteritat, perquè consideren que l’usuari actualment està tip que el facin posar vermell amb piulades o publicacions al mur de Facebook que va fer fa temps i que ara li poden resultar incòmodes. “El nou usuari -assegura Grau-és molt conscient de la seva empremta digital”. L’aplicació, que ja es pot aconseguir en beta -la versió definitiva estarà disponible en els pròxims dies-, es pot descarregar tant per a dispositius Android com iOS.

Un pont per a l’‘offline’

Eduard Rifà, cofundador de Zonetacts, explica que l’eina està organitzada per interessos. L’usuari, un cop es registra, ha de triar tres interessos dels vuit predefinits: negocis, festivals musicals, llocs d’interès, espectacles esportius o culturals, compres, amistat, vida nocturna o gastronomia. Fet això, podrà veure quines persones estan a prop seu amb els mateixos interessos i encetar una conversa que pot desembocar en un dinar o una reunió de negocis. “Zonetacts -remarca Rifà-és un pont per a la comunicació personal offline ”. L’eina està disponible, de moment, en català, castellà i anglès. Tot i que es pot descarregar des de qualsevol lloc, els seus impulsors fixen Barcelona com a principal terreny de joc, des d’on gestionar també una expansió gradual.

Francesc Grau, cofundador de l’eina, explica per què han triat que aquestes converses s’evaporin: “Volem acostar la comunicació digital a la comunicació natural entre les persones. La manera com ens relacionem és efímera. Les converses tenen sentit en el moment en què es produeixen, però quan s’acaben ja no”. A més els promotors de l’eina han pensat en altres característiques per preservar la privacitat dels usuaris, com donar una posició aproximada, la possibilitat de bloquejar usuaris o poder determinar zones invisibles on ningú veurà que hi ets. En aquest sentit, Grau afirma que aposten per “una visibilitat útil, no compromesa”.

Per als impulsors de l’eina, Zonetacts pot ser útil en un gran ventall de situacions. N’han previst moltes, tot i que també esperen ser sorpresos pels usos inimaginats que li puguin donar els usuaris. De moment, assenyalen que pot ajudar en fires i esdeveniments de negocis, en espectacles culturals, en mobilitzacions socials, en la vida de barri o en casos d’emergències. Per exemple, permetrà obrir xats amb desconeguts amb els quals l’usuari vulgui contactar per qüestió de negocis en una fira o un congrés.

A més, l’eina donarà la possibilitat de lligar amb algú que l’usuari hagi vist en un concert; permetrà coordinar un grup de persones que participen en una manifestació; facilitarà trobar algú per anar al cine quan està a punt de començar la pel·lícula, o bé una persona que hagi patit un accident tindrà una eina per demanar ajuda als desconeguts que estiguin a la zona. “No estem fets per trobar feina, però podràs fer-ho. No estem fets per lligar, però podràs fer-ho”, concreta Grau.

Publicitat no intrusiva

Zonetacts és una aplicació totalment gratuïta que busca finançar-se a través de la publicitat. L’eina ofereix a les marques comercials, les institucions públiques i a qualsevol associació o entitat la possibilitat d’obrir un xat promocionat i conversar amb la gent que està a prop seu. Rifà assegura que aposten per una “publicitat no intrusiva”, que, assegura, canvia el paradigma a què l’internauta està acostumat.

“L’impacte de la publicitat ja no és a través d’un bàner -afegeix Grau-, sinó que s’ofereix una conversa. Fins que l’usuari no participa en la conversa, no hi ha diàleg”. Grau especifica que aquest funcionament respon al fet que l’usuari actual “no vol que l’empipin” i, per això, conviden les marques a interessar-lo i no a “bombardejar-lo”. Així, un restaurant podrà informar del menú que tingui per dinar a les persones que passegen per la zona o una botiga que busqui treballadors podrà anunciar-ho amb un xat per als veïns del barri. Les marques, però, no podran interpel·lar directament els usuaris, sinó que hauran d’esperar que entrin als seus xats.

Aplicació complementària

L’eina fundada per aquests dos catalans s’assembla i es diferencia a la vegada de moltes aplicacions i xarxes socials ben conegudes. Així, aposta pels xats efímers com Snapchat; explota la geolocalització, però sense dir exactament on ets com Foursquare; pot utilitzar-se per comprar o per lligar com Wallapop o Tinder, però també ofereix moltes altres coses. “No substituïm ningú -remarca Grau-. Som una aplicació que les complementa totes”. De fet, l’eina preveu que un cop l’usuari entra en conversa amb un desconegut, tots dos puguin compartir els contactes. Grau explica que no els importa retroalimentar altres eines, perquè estan convençuts que “l’usuari tornarà quan necessiti contactar amb desconeguts”.

Grau i Rifà ja pensen en noves funcions per a futures versions, com ara el fet que pugui avisar l’usuari de quins dels seus contactes de Facebook, Twitter o LinkedIn estan a prop seu. Tant el consultor com l’enginyer esperen que Zonetacts doni resposta a situacions en què les xarxes socials o les eines de missatgeria actuals no acaben de satisfer del tot l’usuari. “Ara és el moment del xat, la proximitat i la fugacitat. I si ho ajuntes tot és Zonetacts”, conclou Grau.

Més continguts de