Estils 28/11/2015

El ‘Catalan style’ triomfa als Estats Units

Marques i dissenyadors catalans conquereixen els nord-americans amb la seva elegància i personalitat

Rut Vilar
5 min
El ‘Catalan style’  triomfa als Estats Units Disseny  de pel·lícula

Nova YorkQuè tenen en comú l’Hotel Watergate de Washington, els creuers de Royal Caribbean, la botiga del MoMA de Nova York i el Museu Crow de Dallas? Per una banda, la més òbvia, que tots són als Estats Units. Per l’altra, potser la més curiosa i desconeguda, l’omnipresència de disseny català: làmpares de Marset, cadires i gandules de Kettal, catifes de Nanimarquina, bancs i butaques de Tresserra, llums de Santa&Cole... Productes de màxima qualitat fets a Badalona, Barcelona, la Roca del Vallès (Vallès Oriental) o Bellvei (Baix Penedès) llueixen en terres, sostres i parets d’hotels de luxe, centres culturals, universitats, oficines, cafeteries i cases particulars d’arreu dels Estats Units.

“Al país hi ha una gran admiració per la creativitat i el procés de disseny europeu. S’entén com una forma de connectar amb la cultura i l’art”, explica Nani Marquina. “Saben valorar el producte de qualitat i aprecien cada vegada més el disseny”, coincideix Carlos Alfaro, director d’exportació als EUA de Kettal. “I Barcelona ajuda a vendre. Situa l’empresa, és un molt bon introductor. La figura del prescriptor aquí és clau, i arquitectes i interioristes nord-americans segueixen molt interessats en Barcelona”, afegeix Joan Miró, responsable de la filial de Marset Il·luminació a la zona.

Marset i Nanimarquina tenen filial pròpia als Estats Units des del 2011; Kettal, que fa mobles d’exterior per a vaixells, hotels o residències, des del 2005. Els dos primers disposen de showroom a Manhattan; Kettal, a Florida. De fet, les vendes i els projectes amb disseny català es concentren, sobretot, a les dues costes del país.

Il·luminació catalana

Ara mateix trobem disseny català a les cadenes d’hotels més importants dels Estats Units. També a la botiga del MoMA, on des de fa uns mesos es ven la làmpara Follow-me de Marset. Aquesta històrica empresa de disseny de llums (en funcionament des del 1940) també il·lumina dos Starbucks a Manhattan: un, amb la làmpara Discocó de Christophe Mathieu, professor de l’escola Elisava, i l’altre, amb la Pleat Box, del ceramista barceloní Xavi Mañosa. A Boston, Marset ha fet les oficines de Primark amb llums de Joan Gaspar. “Els agrada el nostre disseny perquè és fresc i innovador. I també valoren la qualitat del producte, el servei i que fem làmpares eficients energèticament, sobretot a Califòrnia, capdavantera en qüestions relacionades amb la protecció del medi ambient”, detalla Miró.

Santa&Cole, per la seva banda, treballa en aquests moments en un gran projecte per a la prestigiosa Universitat de Princeton, a Nova Jersey. Present també al Massachusetts Institute of Technology (MIC), la marca catalana, amb seu al Parc de Belloch (al terme de la Roca, però al costat de Cardedeu), ja il·lumina des de fa quatre anys la biblioteca d’un dels nous edificis del campus de la Universitat de Colúmbia, a Nova York, amb la icònica Sexta, de Miguel Milá. “El que atreu és el nostre criteri d’edició, el tractament que fem dels materials, l’originalitat, qualitat i honestedat dels nostres productes. I molt important, que els nostres llums compleixen la seva funció”, explica Nani Ordeig, de Santa&Cole, des de San Francisco. I afegeix: “També som coneguts pels nostres grans clàssics. Estem orgullosos de presentar al món dissenyadors catalans del nivell de Miguel Milá o Antoni Arola, entre d’altres”. En projectes corporatius, Santa&Cole té làmpares a les oficines de GoPro i Google a San Francisco. I pel que fa a projectes urbans, també són seus els fanals del parc Bell Street de Seattle, per exemple.

Nanimarquina, que produeix artesanalment en països com l’Índia, el Nepal, el Pakistan o el Marroc, ha customitzat la catifa DO-LO-REZ per a les oficines de Twitter a Nova York, ha cobert diverses suites i espais comuns del renovat Hotel Watergate de Washington i, fins i tot, ha presentat fa poc la nova col·lecció al showroom que té a Manhattan. “Nanimarquina ja és una empresa internacional, que tracta amb màxima atenció un dels seus mercats prioritaris. A més a més, coincideix que a Manhattan hi tenim l’espai adequat per fer una presentació així, i que la nova col·lecció està dissenyada en col·laboració amb la jove i prometedora dissenyadora japonesa Nao Tamura, que viu a Nova York”, argumenta la fundadora, que al febrer protagonitzava un reportatge al Wall Street Journal titulat Les catifes màgiques de Nani Marquina.

Empreses familiars consolidades

A Dallas, part del mobiliari del Museu Crow, especialitzat en art asiàtic, també té segell català, el de Tresserra Collection, que des de fa un any té botiga a l’exclusiu Upper East Side de Nova York. Capdavantera en el sector del moble de disseny de luxe, el seu general manager als Estats Units, Javier Larrea, assegura que aquest primer any a Manhattan els està anant “millor” del que esperaven. “La gent s’enamora del nostre producte. I el fet de saber que per a qualsevol cosa som físicament aquí és imprescindible”, diu Larrea.

De fet, Jaume Tresserra ja va participar el 1990 en l’exposició Catalonia: Design & Arts & Fashion, a Nova York. I, des d’aleshores, ha captivat amb els seus mobles celebrities com Tina Turner o Brad Pitt, que tenen dissenys seus a casa.

Coincideix que les empreses esmentades són d’origen familiar, totes amb més de 25 anys d’experiència, com KriskaDECOR, que apareixia fa uns mesos en la portada del dominical del New York Times. El magazín dedicava la primera plana a l’actor Kenneth Branagh amb motiu de l’estrena de Macbeth al Park Avenue Armory de Nova York. I resulta que al costat d’on posava l’intèrpret hi penjaven unes cortines d’aquesta empresa capdavantera en disseny artesanal de cortines metàl·liques, amb seu a Montblanc i fundada el 1926.

O com Figueras, especialista en seients de disseny per a espais públics, creada el 1929 a l’Hospitalet, i que el 2007 va rebre l’encàrrec de fer les butaques de la sala de premsa de la Casa Blanca. Present en auditoris d’universitats, museus i altres espais als EUA, Figueras va obrir filial nord-americana el 1999 i té el seu showroom a Miami.

Disseny de pel·lícula

Captivat per la bellesa dels mobles de Tresserra, el director Tim Burton va decidir incloure diverses peces del dissenyador català en la primera pel·lícula de la saga Batman (1989). Concretament, la butaca Casablanca i l’escriptori Carpett són part del mobiliari de la residència del cap de la màfia de Gotham. També Juliette Binoche i Jeremy Irons apareixen envoltats de la fusta noble de Tresserra a Damage (1992), on es pot tornar a veure la butaca Casablanca, una cadira de la mateixa sèrie i la tauleta Cobra, entre d’altres. I sobre una taula d’escriptori de Tresserra, la impressionant Carpet, una taula de noguera, plata-níquel i arrel de roure, Richard Gere intentava que li quadressin els números a Arbitrage (2012), sense gaire sort.

Però Hollywood no només s’ha fixat en el mobiliari d’aquest dissenyador barceloní per a la seva escenografia. Fa pocs dies s’estrenava a Catalunya l’última pel·lícula de Robert de Niro i Anne Hathaway, The intern, on la làmpara Discocó de Marset presideix la sala de reunions de la companyia de moda que dirigeix Hathaway.

stats