PRIORAT ARA
Especials 22/12/2013

"El Priorat no es pot aturar"

EL REPTE "Associar Priorat a qualitat" i que el sector agrícola lideri la revolució de la comarca EL PROBLEMA "Fins fa un any cadascú anava pel seu compte i no hi havia un projecte comú"

Alba Om
4 min

BarcelonaEl Priorat és una de les comarques més petites i amb menys població de Catalunya. Però de les més antigues i amb més personalitat. Al segle XII ja era coneguda com el Priorat d'Escaladei, perquè hi havia una comunitat de cartoixans instal·lada als peus de la serra del Montsant. El conjunt patrimonial d'aquesta comunitat i les seves ruïnes són, avui, un dels reclams turístics més visitats. Al mes de maig es va inaugurar la reconstrucció del claustre menor de la Cartoixa d'Escaladei i ja ha rebut més de 20.000 visites. Per analitzar quin és el projecte que té el Priorat, Ara TV ha convidat Jordi Puxeu, alcalde de Falset; Isabel Vilà, presidenta de l'Associació Priorat Enoturisme; Eduard Barceló, president del Centre d'Estudis del Priorat, i Ricard Masip, president de l'Associació d'Oleïcultors del Priorat.

L'economia de la comarca està basada en l'agricultura, bàsicament en el conreu de la vinya, l'olivera i la fruita seca. El Priorat té un producte estrella: el vi. I tres denominacions d'origen que donen prestigi als seus productes. El vi es divideix entre la DOQ Priorat i la DO Montsant, i l'oli, de qualitat però menys reconegut, està protegit a través de la DOP Siurana. El caràcter agrícola de la comarca "ha donat autenticitat i qualitat als productes, però no s'ha sabut treballar conjuntament". "Cadascú anava pel seu compte", explica Jordi Puxeu, alcalde de Falset.

Les sinergies entre sectors

El Priorat té dos projectes en marxa que han aconseguit cohesionar els diferents sectors de la comarca. D'una banda, la candidatura perquè el Priorat sigui considerat Patrimoni Mundial per la Unesco, i de l'altra, el projecte enoturístic que fa poc més d'un any que s'ha desplegat al territori.

Han necessitat sis anys per construir una candidatura perquè el Priorat pugui optar al reconeixement de Patrimoni Mundial de la Unesco. Sis anys de contactes entre les diferents entitats per consolidar un projecte comú, que també té el suport de la Generalitat. Si ho acaba sent o no dependrà de si el Consell Espanyol del Patrimoni acaba assumint la candidatura com a pròpia. "Fins a l'any que ve no ho sabrem, però estem contents d'haver aconseguit sumar els esforços per primera vegada i anar tots junts", explica Ricard Masip, alcalde de Cabacés i president de l'Associació d'Oleïcultors del Priorat.

L'enoturisme és molt més que el turisme enfocat al món del vi, assegura Isabel Vilà, presidenta de l'Associació Priorat Enoturisme. "Nosaltres fem un vestit a mida per al nostre turista, li dissenyem el que vulgui. El nostre èxit és que tenim més productes per oferir que el vi". El sector turístic de la comarca s'ha agrupat aquest any en un objectiu comú: promocionar el Priorat com un dels punts enoturístics més importants a escala internacional.

L'Associació Priorat Enoturisme agrupa una cinquantena d'empresaris privats. Vilà explica que el turisme ha crescut en els últims deu anys: "El creixement és del 700% al Priorat, però continuem defensant la qualitat per sobre de l'afluència". El turisme relacionat amb el vi té diferents perfils: el wine lover -un 15% del total són amants del vi-; l'iniciat, que vol començar a conèixer aquest món i que representa un 45%, i el neòfit, que representa un 40% i són turistes de passada que desconeixen el sector.

Qualitat i producte

El territori espera que el sector agrícola lideri el creixement del Priorat. "No podem parar, érem la comarca més deprimida de Catalunya fa 20 anys i ara comencem a créixer, se'ns associa a la qualitat", diu Ricard Masip. Aquest és el principal objectiu dels productors, associar la marca Priorat a la qualitat. La producció de vi i d'oli de la comarca "no pot ser extensiva, però sí que pot ser de qualitat", explica Puxeu, alcalde de Falset i enòleg. Els productors de vi i d'oli, el segon producte de la comarca, busquen poder vendre el seu producte a un preu més elevat, que els pugui garantir mantenir el segell d'autenticitat.

L'Associació d'Oleïcultors del Priorat, formada per vuit cooperatives del territori, ha creat la marca Oleum Priorat. Una marca conjunta que està destinada a l'exportació, i que ofereix un oli d'oliva arbequina, verge extra i d'alta qualitat. "El 70% d'aquest oli l'exportem, perquè Catalunya no valora prou el consum d'oli de qualitat", explica el president de l'associació, Ricard Masip.

El Priorat forma part de la marca turística Costa Daurada. El sector turístic ho veu amb bons ulls si serveix per sumar. "És una finestra al món, però no podem oblidar que nosaltres som Priorat i se'ns ven només com l'interior de la Costa Daurada". Defensen que tenen producte i potencial per rebre visites de més d'un dia. "El Priorat continua sent referent per a la Costa Daurada, que aprofita fotografies de Siurana i la Cartoixa d'Escaladei per promocionar-se internacionalment".

Relleu generacional

"No hi treballa tothom qui vol, al Priorat", assegura Eduard Barceló, president del Centre d'Estudis. Hi ha especialitzacions que no tenen futur al territori. Per aquest motiu la formació lligada als productes locals dóna esperances al Priorat. "L'Escola d'Enologia de Falset fa 30 anys que forma enòlegs, va començar quan encara ningú creia en el potencial de la comarca", apunta l'enòleg Jordi Puxeu. La formació permet el relleu generacional que s'està donant als cellers, "però al món cooperatiu encara no hi han arribat les noves generacions", assegura Puxeu.

El sector turístic també estudia la possibilitat d'incloure un mòdul d'especialització turística a l'Institut de Falset, per formar guies amb futur al Priorat.

stats