Publicitat
Publicitat

LA CRISI DELS MITJANS

Un de cada cinc professionals avaluen abandonar la professió i la meitat voldrien ser en una altra empresa

L'atur entre els periodistes catalans es duplica en només un any

La crisi dels mitjans té com a conseqüència la precarització de l'ofici de periodista. Un informe revela que en un sol any s'ha doblat el nombre d'aturats que pertanyen a aquesta professió.

Periodisme és una de les carreres amb la nota de tall més alta, per la gran demanda que té. Però la situació de la professió ha empitjorat uns quants enters amb les dues crisis: la general i la que afecta específicament els mitjans de comunicació. Segons l'Informe Anual de la Professió Periodística, a Catalunya s'ha doblat en un sol any el nombre de professionals del periodisme inscrits a l'atur (de 577 a 1.151). Això sense comptar els que han migrat a altres professions en l'últim bienni, en el qual la majoria dels grans mitjans han aprimat la plantilla.

Catalunya és la tercera comunitat autònoma en nombre de periodistes inscrits a l'atur, després de Madrid (3.045) i Andalusia (1.411). Les dones concentren dos terços d'aquest atur.

"El 2011 serà un dels anys negres pels ajustaments produïts en gairebé tots els grups editorials. Ara les empreses es plantegen dobles escales salarials amb rebaixes substancials per als nous llocs de treball. L'estratègia pot lesionar la qualitat de la informació", explica Fernando Pérez Urbaneja, president de l'APM (Associació de Premsa de Madrid), que és qui ha encarregat l'informe. L'estudi xifra en un 37,2% la caiguda d'ingressos publicitaris a la premsa (entre els anys 2006-2010), un 22,4% menys a la televisió i un 13,8% menys a la ràdio.

Aquest panorama, segons l'informe, de moment no està afectant la credibilitat del periodisme: el públic enquestat atorga un 6,2 de nota als mitjans, dues dècimes més que el 2006.

Vocació a prova de crisi

Malgrat la incertesa sobre l'evolució del sector, els periodistes són optimistes: només un 22,5% es plantegen abandonar la professió. En canvi, un 47,3% es plantegen canviar d'empresa, un percentatge que cinc anys enrere era només del 29,4%, segons dades del conjunt de l'Estat. El motiu principal per voler canviar de mitjà és la promoció professional, seguit dels motius econòmics i de qualitat de vida. El prestigi és la quarta causa i l'afinitat amb la línia editorial, la cinquena.

Més continguts de