Publicitat
Publicitat

Dígits i andròmines

No tots els mapes són iguals

Google ha augmentat les tarifes d'ús dels seus mapes i alguns grans serveis de la xarxa s'han passat a les alternatives lliures

D e manera explícita o implícita, la informació geogràfica té cada vegada més importància en els serveis d'internet. Ja és el més normal del món buscar adreces i trajectes a la web, i que les pàgines informatives de les empreses incloguin un plànol que indica on són. La tendència s'ha accelerat amb els smartphones , que detecten en quin lloc ens trobem i afegeixen les coordenades a la informació que publiquem: els tuits i les fotos es poden geolocalitzar, i gràcies a això podem buscar el que s'ha tuitejat o fotografiat en un lloc determinat. Fins i tot hi ha serveis construïts al voltant del posicionament, com la xarxa social gastronòmica Foodspotting, Foursquare o molts altres.

El líder actual en informació cartogràfica de consum és Google: segons comScore, Google Maps atén gairebé tres quartes parts de les consultes de mapes a la xarxa, que inclouen tant l'ús de la seva pròpia web com les que es fan des d'altres pàgines, siguin de petits negocis o de grans serveis d'internet. Fa unes setmanes, Google va començar a aplicar unes noves condicions d'ús de Maps: només oferirà de franc les primeres 25.000 visualitzacions de cada dia, i cobrarà quatre dòlars per cada miler de visualitzacions addicionals. Segons l'empresa, el canvi només afectarà un nombre molt petit de pàgines, però altres estimacions diuen que més del 30% de les webs que fins ara fan servir Maps sense pagar hauran de començar a fer-ho. Una agència immobiliària de Nova York ha calculat que la broma li costarà uns 300.000 dòlars més cada any.

En aquestes condicions, és d'esperar que vegem cada cop més sovint mapes que no són els de Google: Apple encara els fa servir en la majoria dels seus productes, però en el nou programa de gestió d'imatges iPhoto ja ha adoptat una alternativa, la mateixa que Foursquare: es tracta d'OpenStreetMap (OSM), una mena de Wikipedia dels mapes actualitzada de manera continuada per més de mig milió de voluntaris de tot el món. Amb aquestes incorporacions de pes i les que vindran, és de preveure que OSM agafi un fort impuls.

La indústria de les dades cartogràfiques de consum -les d'ús militar són en un altre nivell- té dues capes. Les dades són proveïdes per organismes públics (municipis, governs) o bé recollides a peu de carrer per un grapat d'empreses que disposen de la xarxa d'exploradors. Les més importants són TeleAtlas -propietat de l'holandesa TomTom- i Navteq -de la finlandesa Nokia-. A partir d'aquestes fonts, diversos agregadors confeccionen els mapes i els ofereixen als consumidors, sigui en forma de serveis propis -Google Maps, MapQuest, Bing Maps- o bé mitjançant serveis de tercers.

Aquesta relativa concentració té efectes curiosos. Fa uns mesos, TeleAtlas va decidir castellanitzar els noms de tots els carrers catalans de la seva base de dades, inclosos els noms propis, i la barrabassada es va propagar als serveis de tots els seus clients, des de Google Maps fins als navegadors GPS de TomTom. En vista de la reacció dels usuaris, Google ha anat corregint l'error, però encara es veuen denominacions incorrectes en alguns dels seus serveis.

OpenStreetMap, en ser obert, ofereix diversos avantatges sobre els serveis comercials. Per exemple, els seus mapes acostumen a ser més detallats: si busqueu Sarajevo a Google Maps només hi trobareu les carreteres que travessen la capital de Bòsnia i Hercegovina. En canvi, a OSM hi surten tots els carrers. (Cal dir que també surten a Nokia Mapas, però no a Bing Maps, que parteix de les mateixes dades de Navteq.) A més, la plataforma oberta inclou l'ús de diversos idiomes en les descripcions dels objectes geogràfics, i cada usuari pot triar quina vol mostrar en la seva aplicació. Fins i tot es poden crear nous estils gràfics per visualitzar els mapes, en lloc de conformar-se amb un únic format estàndard.

Però els serveis comercials de mapes no es quedaran quiets: Google ofereix informació de trànsit en temps real i navegació en interiors; els mòbils de Nokia amb programari de Microsoft t'avisaran perquè surtis de casa amb prou temps per agafar l'autobús que et portarà a l'hora a la teva destinació.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT