Publicitat
Publicitat

Son les xarxes socials, estúpid!

Le Monde encomanà el seu redisseny a Michel Gaffré cap al 1988. Ara fa riure, però els redissenys eren llavors com les obres de la Seu. En Gaffré, que sabia el pa que s'hi donava, va esbossar tres prototips: un radical, un tranquil i un altre que gairebé no tocava res. Mesos més tard vaig assistir a una sessió en què ens presentà les propostes. "Quina van triar?", vaig preguntar. En Gaffré va somriure i va dir: "Hi ha tres institucions molt conservadores al món: la universitat, l'exèrcit i la premsa. I la més conservadora de totes és… la premsa". No n'hi havien volgut cap.

Això s'ha acabat. Davant els canvis brutals en el consum de notícies i la competència dels nous mèdia, les capçaleres de llarga tradició no tenen aquella actitud. És canviar o morir. A finals d'abril, Le Monde va remodelar la web per facilitar l'accés als seus continguts des de les xarxes socials. Ara ofereix informacions en directe i una oferta constant de diàleg de la redacció cap als lectors. "És semblant a xatejar amb un amic", indica la presentació difosa pel diari, que aspira a continuar la relació propera amb els lectors que arriben des de plataformes mòbils.

El joc ha canviat. Les xarxes socials són el centre de la conversa política. Ho ha entès molt bé la campanya d'Obama. A finals de febrer havia cremat 75 milions de dòlars (Romney: 67), dels que n'havia dedicat 12 a publicitat online (Romney: un milió) i tres a anuncis de ràdio i televisió (Romney: 14 milions). En conseqüència, Obama havia despès 15 milions de dòlars en personal -manegar les xarxes socials vol un grapat de gent al darrere- i Romney cinc milions. No li sembla que els mèdia tradicionals haurien de fer el mateix si volen guanyar-se l'atenció de la gent? Faci comptes. Els polítics, a les campanyes electorals, s'hi juguen la vida. Jo ja sé qui guanyarà les presidencials dels EUA.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT