Publicitat
Publicitat

REESTRUCTURACIÓ EN EL GEGANT DELS MITJANS DE COMUNICACIÓ

La mesura respon a l'elevat deute de la companyia

El grup Prisa prescindirà de 2.500 treballadors

Referent dels mitjans de comunicació durant les últimes tres dècades, el grup Prisa encara la seva reestructuració més forta, amb la supressió de prop d'un de cada cinc llocs de treball.

El gegant dels mitjans de comunicació Prisa afronta el seu reajustament més dolorós amb la supressió de 2.500 llocs de treball, cosa que suposa prescindir del 18% de la plantilla. L'empresa -responsable d'algunes marques de referència com El País , Cadena SER, Editorial Santillana o Cuatro- feia anys que es movia llastada per un deute ingent, fruit d'una expansió internacional que no ha arribat a digerir. L'entrada al seu capital de la companyia inversora Liberty ha accelerat notablement la presa de mesures dràstiques.

En un comunicat, Prisa explica que ja ha anunciat el pla als treballadors i als sindicats, amb la voluntat d'arribar a acords. La companyia calcula que caldrà retallar 2.000 places a Espanya i 500 més a Portugal i Amèrica. I no descarta una segona fase, en la qual s'aprofundiria en més sagnia laboral fora d'Espanya. L'empresa assegura que vol mantenir el màxim nombre de llocs de treball i que buscarà mesures com les externalitzacions, les baixes incentivades i les jubilacions anticipades. Es dóna de termini un any per completar la reestructuració, fins al primer trimestre del 2012.

La notícia d'ahir suposa la fi d'una era per al grup. El malnom del Conqueridor que es va guanyar el conseller delegat Juan Luis Cebrián, per la seva política agressiva de compres a l'estranger, va tenir el seu revers amarg en el deute generat per la companyia els últims anys, que es va enfilar als 5.000 milions d'euros. El moment expansiu va coincidir amb la crisi mundial, agreujada en el sector de la premsa, que ha comportat una reducció severa de la publicitat (i també una reducció de les vendes de diaris).

Incertesa entre la plantilla
Els treballadors, de fet, ja havien mostrat en anteriors ocasions la seva dissensió amb aquesta política expansiva. Va ser cèlebre el cas del periodista Enric Gonzàlez, al qual li van censurar una columna en què deia: "Qualsevol dia, en qualsevol empresa, rebaixaran el sou als obrers per finançar la ludopatia borsària dels amos".

L'article arribava pocs mesos després d'una vaga general dels treballadors d' El País que es va convocar per als dies 26 i 27 de desembre del 2008. L'empresa va publicar una nota a les pàgines del diari en què donava compte de la vaga, però també informava que els periodistes cobraven una mitjana de 94.592 euros anuals. I que el 95% de la plantilla era fixa.

Aquesta tensió entre treballadors i empresa s'ha accentuat des de l'entrada del fons Liberty, que ha aportat a Prisa els fons necessaris per afrontar la seva reestructuració, però a canvi de compromisos que només podien passar per la venda d'actius i/o per l'aprimament general de la despesa. És en aquest sentit que s'emmarquen decisions recents del grup com l'anomenada fusió de Cuatro amb Telecinco -més aviat una venda- o el tancament de la cadena CNN+.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT