Publicitat
Publicitat

CONSUMS MEDIÀTICS

El percentatge de catalanoparlants puja fins al 42,4%

La ràdio lidera l'avenç del català als mitjans de comunicació

Els mèdia segueixen sent grans impulsors del català. Són conclusions d'un estudi en què es fixa que tres de cada quatre ciutadans fan ús de premsa, ràdio, televisió o internet en aquesta llengua.

L'ampolla es pot veure tres quarts plena o bé un quart buida: el 74,5% de catalans consumeixen mitjans en català, mentre que el percentatge dels que segueixen premsa, ràdio, internet o televisió en castellà puja fins al 96,4%. Són dades des del gener fins al desembre del 2011, presentades ahir per l'Institut d'Estudis Catalans i el Baròmetre de la Comunicació i la Cultura. Per àmbits, el més normalitzat és la ràdio. Un 33,1% dels enquestats escolten emissores en català, mentre que la ràdio en castellà supera la fita, però per molt poc (34,6%).

El coordinador de l'estudi, Joaquim Torres, ha considerat que és "molt positiu per al present i el futur del català" el fet que aquesta llengua hagi tingut "un avenç tan notable en tots els mitjans en un període difícil per a alguns àmbits de la comunicació, i tenint en compte que està en condicions d'inferioritat" respecte al castellà. De fet, la penetració dels mitjans en català puja a una velocitat dues vegades i mitja superior a la del castellà.

El català, atractiu

La dada de l'estudi més esperançadora per al català és la que referma la seva capacitat d'atracció. Un 9,9% de catalans que tenien el castellà com a llengua materna han adoptat el català com a llengua principal. En el cas invers, només un 2,2% de catalanoparlants d'origen acaben parlant preferentment en castellà. I, pel que fa als que tenen una llengua d'origen diferent, un 74,3% la mantenen com a llengua principal, un 19,8% han adoptat el castellà i un 6% han optat pel català.

El percentatge de ciutadans (més grans de 14 anys) que tenen el català com a llengua principal va augmentar del 2010 al 2011: del 39,4% de la població ha passat al 42,4%. L'ús habitual del castellà es va reduir del 55,1% al 50,6% durant el mateix període.

El treball analitza també les dades a cada comarca. El Baix Llobregat és la que té menys consum de mitjans en català: només arriben al 61,1% de la població. De fet, només tres comarques més queden per sota de la mitjana nacional del 74,5%: el Barcelonès (66,0%), el Vallès Occidental (73,5%) i el Tarragonès (73,6%). El rànquing l'encapçala el Pallars Sobirà, que fa el ple. El 100% dels seus ciutadans s'informen amb mitjans en català. La Cerdanya és segona (99,7%).

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT