Publicitat
Publicitat

NOVES EINES A INTERNET

Hi ha més compradors que planifiquen i la xarxa els ho posa fàcil

Les webs que comparen preus revolucionen el consum

Pagar gairebé la meitat per un iPhone, escollir entre 80 opcions per un bitllet d'avió o descobrir la tarifa de mòbil perfecta. Les webs de comparació de preus amenacen el concepte de fidelitat del client.

El 70% dels catalans compren amb planificació, enfront d'un 30% que compren per impuls, segons un estudi de Comertia presentat aquesta setmana. El percentatge de planificadors ha crescut sis punts en dos anys. Aquesta tendència a l'alça té molta relació amb la crisi, però també hi ajuda que cada cop tenim més eines i més informació al nostre abast a l'hora de planificar les compres. Una d'aquestes eines són les webs de comparació de preus, que permeten veure en un cop d'ull una gran quantitat d'opcions i, al final, quedar-se amb la més econòmica.

A l'Estat espanyol, el líder absolut d'aquest sector és Ciao!, que té 13 milions de visitants únics mensuals. Yaravi López-Petersen, responsable de vendes, explica que l'objectiu del servei és "donar el màxim d'informació possible per a la compra". No només amb els preus, sinó també amb les opinions dels altres usuaris. De fet, la llista de preus és un espai publicitari i només hi apareixen les botigues amb què s'ha arribat a un acord econòmic. No paguen per ser-hi, però sí per cada clic d'un usuari. Pot haver-hi botigues més barates però, si no hi ha acord, el preu no apareix a la llista.

El model de Trabber, una empresa catalana especialitzada en vols i hotels, és lleugerament diferent. Òscar Frías, cofundador del servei, explica que Trabber mira els preus dels bitllets a més de 40 webs d'agències de viatges i aerolínies. Amb algunes hi ha acords perquè en cas que l'usuari acabi comprant el bitllet Trabber n'ingressi una determinada quantitat. Amb d'altres no hi aquest tipus d'acord, però si ofereixen el preu més barat es mostren a dalt de tot de la pàgina de resultats sense fer distincions. "El que nosaltres volem és donar el millor servei possible", explica Òscar Frías.

Serveis personalitzats

Doctorsim també compara preus d'operadores de telefonia mòbil, tot i que els seus responsables defensen que és "completament diferent" d'una web com Ciao!, per exemple. Segons Lidia Meana, cofundadora de l'empresa, "s'ha desenvolupat una plataforma d'anàlisi molt sofisticada" que s'adapta a cada client. "Extreu la informació que hi ha a la factura, trucada per trucada, i la compara amb totes les tarifes i mòduls d'estalvi del mercat". Així, pot recomanar la combinació més barata per a cada usuari. El servei per a particulars no genera ingressos, però Meana considera que "genera boca-orella i ens dóna beneficis per una altra banda". Per exemple, amb els serveis per a grans empreses o negocis paral·lels com l'alliberament de terminals.

Rastreator, un comparador d'assegurances, funciona de manera molt similar. "Introdueixes totes les variables i et dóna un preu personalitzat", diu Elena Betés, directora general de l'empresa. No es tracta només dels preus, sinó també de les cobertures, que tenen un espai específic que és utilitzat pel 80% dels usuaris. "Abans es podien comparar els preus, però era impossible demanar totes les condicions i fer-ne una comparació clara", explica Betés, que ressalta la facilitat d'ús de la web. Tan Rastreator com Trabber ingressen diners en cas que l'usuari contracti una assegurança.

La possibilitat de comparar tanta informació de manera tan fàcil transforma els hàbits de consum, cosa que crea moltes reticències en les empreses tradicionals. Des de Ciao! reconeixen que la seva web gairebé no té cap botiga amb presència fora de la xarxa. El Corte Inglés, per exemple, no vol ni sentir parlar de comparadors de preus. Entre les operadores de telefonia, també hi ha una certa por. Lidia Meana, de Doctorsim, diu que "Movistar, Vodafone i Orange creuen que els estem fent mal i no volen donar-nos facilitats".

Per contra, les agències de viatges i les aerolínies tenen assumit que els usuaris utilitzen aquests serveis i prefereixen ser-hi. "Ja els sembla bé perquè els donarem vendes", diu Òscar Frías, de Trabber. En el sector de les assegurances també s'avança en aquesta direcció. Elena Betés, directora general de Rastreator, diu que fa cinc anys hi havia molta por de perdre la fidelitat dels clients. "Oblida-te'n de la fidelitat del client, és un concepte antic -diu Betés-. Tant si vols com si no ho vols, els teus clients compararan i tu hi has d'estar representat".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT