Cultura 20/10/2014

Clara Sanabras presenta les cançons de l’exili del disc ‘El vol dispers’

La cantant i compositora actua aquest dilluns a la sala Luz de Gas de Barcelona

X.c.
2 min

BarcelonaLa sala Luz de Gas de Barcelona acull aquest vespre, a les 20 h, l’actuació de Clara Sanabras, dins de l’acte inaugural del Festival de Narració Oral Munt de Mots. Sanabras, nascuda a Rouen (França), criada a Barcelona i des de fa anys instal·lada a Londres, hi presenta el disc El vol dispers. Songs of spanish exile (Smudged Discs, 2014), un treball insòlit en la seva trajectòria, tot i que també inclou moltes de les seves inquietuds musicals habituals des que va debutar l’any 2008 amb Clara & The Real Lowdown : de la música medieval als sons mediterranis, amb elements de la tradició folklòrica britànica i fins i tot detalls orientals. I a més a més, amb la col·laboració d’Eliseo Parra, la Cobla Sant Jordi i l’Elysian Quartet.

Tanmateix, i més enllà de la música, El vol dispers neix de “la necessitat de tornar una mica a les arrels i explorar temes tant musicals com personals”, diu sobre un disc cantat en anglès, castellà i català.

Sanabras, que en cançons com Adéu, serra de Montsant mira cap a Maria del Mar Bonet -“la meva gran inspiració”, reconeix-, reflexiona sobre què significa que un dia “et diguin que has de marxar de casa i que no podràs tornar mai al teu país ni a veure la família”. En el disc, aquest viatge a la recerca del sentiment de l’exili comença amb Scattered flight. “És la traducció literal d’un poema del meu besavi”, informa Sanabras. I acaba amb Jamie Foyers 1812, una adaptació de la cançó tradicional escocesa del segle XIX sobre un soldat que va morir a Burgos durant les guerres napoleòniques, però que Ewan MacColl va popularitzar convertint Foyers en un brigadista internacional a la Batalla de l’Ebre.

El disc, que inclou El cant dels ocells, Ay Carmela, poemes musicats de Pere Quart, de Salvador Espriu i del poeta anglès John Donne, i cançons sefardites, vol establir vincles entre els exilis del present i del passat. “Aquell període d’Al-Àndalus en què les tres religions encara vivien suposadament harmoniosament a la península Ibèrica es va perdre amb els Reis Catòlics, però encara recordem aquells temps perduts quan tothom aprenia de tothom i es trobava una manera de col·laborar”, explica Sanabras, que recorda que la passió per la música medieval li va venir de ben petita quan va sentir “polifonies del segle XIII de Pérotin i Léonin” al cotxe del seu pare.

La veu d’‘El senyor dels anells’

Clara Sanabras tornarà a Barcelona al gener per cantar a L’Auditori en el concert que l’OBC dedica a la música de la trilogia cinematogràfica d’ El senyor dels anells, on tindrà el rol de veu solista. A més a més, prepara un projecte sobre La tempesta de Shakespeare. “És una suite amb cançons amb cor i orquestra simfònica, barreja de textos de l’obra i reinvenció de personatges com el de Miranda, que a la meva cançó s’emancipa. És un himne feminista per a la Miranda”, diu Sanabras.

stats