Publicitat
Publicitat

ART

La Llotja acull una selecció dels pòsters electorals De la campanya presidencial del líder demòcrata

Obama, estrella del cartellisme polític

La campanya de Barack Obama a les eleccions presidencials del 2008 va revolucionar la propaganda política als Estats Units. L'aliança dels dissenyadors gràfics i les xarxes socials va ser clau.

Són només 80 cartells, els que integren l'exposició Design for Obama ( Disseny per a Obama ), però la repercussió que van tenir durant la campanya de Barack Obama a les eleccions presidencials nord-americanes del 2008 va superar qualsevol expectativa. L'aliança entre un mitjà tan arrelat com el cartell i la potència de les xarxes socials va revolucionar la manera de fer una campanya electoral als Estats Units i es va convertir en un dels fenòmens comunicatius dels últims anys.

Sorgits d'una iniciativa engegada per dos estudiants de disseny gràfic nord-americans, Aaron Perry-Zucker i Adam Meyer, aquests cartells van aconseguir despertar l'interès de l'electorat jove gràcies a l'esperançador missatge de canvi d'Obama i van subratllar el suport que una àmplia nòmina d'artistes, músics, actors i directors de cinema van donar al líder demòcrata en la seva carrera cap a la Casa Blanca. Igual com en la propaganda republicana de la Guerra Civil, signada per cartellistes com Josep Renau i fotògrafs com Agustí Centelles, tenir el suport d'artistes va ser important perquè són vistos com a líders d'opinió.

"¿Com poden ajudar Obama els dissenyadors gràfics?". Aaron Perry-Zucker i Adam Meyer van començar a treballar sota aquesta premissa, amb més talent que mitjans. Van crear la web www.designforobama.org , que dóna títol a l'exposició, i van fer una crida a dissenyadors d'arreu del món a realitzar cartells per a la campanya. A mesura que n'anaven rebent, els penjaven a la web i els difonien a través de les xarxes socials. Els usuaris van poder votar els que consideraven més bons i descarregar-los per seguir difonent-los en paper -als Estats Units no és estrany veure cartells electorals als jardins de les cases dels ciutadans nord-americans durant les campanyes electorals.

Poc després de les eleccions, el cineasta Spike Lee, autor del biopic del líder negre Malcolm X, va col·laborar amb Perry-Zucker per seleccionar els millors entre els prop de 300 cartells que es van penjar a la web. En van quedar 151, que van ser recollits en un llibre publicat per Taschen. I d'aquests, se n'han tornat a seleccionar els 80 que es poden veure ara a l'Escola Llotja de Sant Andreu de Barcelona fins al 15 d'octubre.

Un missatge clar i d'unitat

"És fascinant veure la unitat que es dóna entre els cartells a l'hora de difondre els eslògans de la campanya d'Obama. Els cartells són molt diversos, però coincideixen en el que és essencial. Mantenen els colors principals (els de la bandera dels Estats Units) i s'hi poden veure els mateixos missatges ", apunta Xavier Roig, consultor de comunicació estratègica i un dels ponents de la taula rodona sobre disseny i comunicació que es va celebrar amb motiu de la presentació de Design for Obama .

"Les campanyes electorals són molt caòtiques, s'improvisa molt i hi participen persones molt diverses. I és molt important que tots els elements de la campanya -eslògans, música i marxandatge- vagin dirigits a difondre el missatge de la campanya", subratlla Roig. Les xarxes socials haurien pogut dispersar el missatge, però hi van jugar a favor. Un altre dels motius que més es repeteix és el retrat d'Obama, que es va convertir en el primer president afroamericà dels Estats Units. Les seves característiques es van convertir en un tret diferencial. La campanya va complir el seu objectiu, i una majoria de votants van veure amb bons ulls el desig de canvi que Obama va transmetre per davant dels valors tradicionals que van centrar el discurs del candidat John McCain. El gener del 2009, Barack Obama es va convertir en el 44è president dels Estats Units.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT