Publicitat
Publicitat

BARCELONA

Els bombers van descartar-los per l'estat de l'ascensor, cosa que va allargar el rescat dels turistes

Al monument a Colom van fallar 3 sistemes d'evacuació

Tant els tècnics com els bombers van descartar aquest dimarts fins a tres sistemes d'evacuació per salvar els turistes atrapats sis hores al monument a Colom. Van fallar per l'estat de l'ascensor.

Sis turistes van passar-se mig dia atrapats a l'ascensor del monument a Colom de Barcelona perquè van fallar fins a tres sistemes d'evacuació com a conseqüència de l'estat "caigut, desplaçat i inservible" de l'elevador, tal com va definir-lo el cap de Bombers de Barcelona, Jordi Secall. Segons ha pogut saber l'ARA, la decisió dels bombers de fer sortir els turistes per la finestra amb una grua es va prendre després que l'operari de l'empresa de l'ascensor, Zardoya OTIS, descartés les tres opcions que també van abandonar els bombers un cop van haver comprovat l'estat de la cabina.

El fet que l'ascensor s'aturés a tres metres de distància de terra i que deixés els sis turistes a la part de dalt del monument, a l'espera de ser recollits, va avortar la primera de les opcions habituals: sota el terra de l'ascensor hi ha instal·lada una mànega d'evacuació vertical (tècnicament coneguda com a Mevo), que té origen alemany i que es comercialitza des de fa més de 20 anys. El Mevo, segons tècnics de l'empresa Irudek, "pot evacuar de 8 a 10 persones en dos minuts" i cada persona pot regular la velocitat de caiguda obrint o tancant braços i cames. Al monument a Colom hi ha hagut aquest sistema en els diferents aparells elevadors que hi ha hagut des dels anys 80. I a Catalunya també hi ha Mevos, per exemple, al terrat del centre d'emissió d'informatius de TV3.

El no desplegament de la mànega d'evacuació vertical, però, es podria haver corregit si s'hagués optat per una segona opció: el desplaçament manual de l'aparell en direcció ascendent a través d'un volant mecànic que hi ha a la sala de màquines. "El volant podria haver fet pujar l'ascensor, recollir el passatge i fer baixar de nou l'aparell", apunten fonts de treballadors que van instal·lar l'aparell. "Fins i tot, un cop a dalt, es podia haver desplegat el Mevo", afegeixen les mateixes fonts. El problema va ser l'estat de l'ascensor.

La tercera opció, l'única que fins ara havia sortit a la llum pública, és l'escala de gat que hi ha entre l'estructura del monument i la cabina. Es tracta d'una mena de rocòdrom vertical amb agafadors de ferro que només és segur per a operaris especialitzats. Fonts dels Bombers de Barcelona expliquen que van descartar aquesta tercera opció perquè no hi havia la seguretat -també per l'estat de l'ascensor- que no es desprenguessin elements de la instal·lació o que caigués algun cable.

Turisme de Barcelona, tenint en compte la manera com finalment es va fer el rescat, va subratllar ahir que "es va preguntar als afectats si tenien pressa i la resposta va ser que no". L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, va aplaudir l'opció triada, però va anunciar que s'estudiaran noves opcions d'evacuació.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT