Publicitat
Publicitat

La radial que va a Arganda, mig buida, tot i ser la més transitada

Dia feiner, pluja, hora punta per entrar a Madrid... i ni així s'omple

Madrid. Plaça de la Cibeles. 8.41 h del matí. "Ha triat un bon dia per agafar la radial", diu el taxista. Plou i es percep amb facilitat l'embotellament d'aquest tipus de dies a les grans ciutats de l'Estat. "Les entrades estan embussades", confirma el Rafael, que és davant del volant des de les cinc del matí. Admet que s'ha de llevar d'hora entre altres coses perquè normalment triga una hora a entrar a Madrid. Viu a Navalcarnero, a només 31 quilòmetres de la capital per autovia. Té una radial de pagament alternativa que només agafa de tant en tant: s'estima més aixecar-se abans.

El cotxe enfila el túnel d'O'Donnell per anar a buscar la radial 3, que enllaça la capital de la comunitat amb Arganda del Rey, a 22 quilòmetres. La via es va inaugurar el 2004 amb l'esperança -sense èxit- de desbloquejar les sortides cap a l'est. És l'autopista de peatge madrilenya amb més intensitat de trànsit, segons el govern espanyol, si bé del 2010 al 2011 va caure un 12%.

2,40 euros per 22 quilòmetres

08.49 h. Primer peatge: 0,95 euros. Primer el volum de trànsit és insignificant, al cap d'uns minuts comença a augmentar, però després de l'entrada de Mejorada del Campo torna a caure en picat i el camí, fins a Arganda, gairebé és solitari. És hora punta i sense gaires problemes es poden comptabilitzar, durant tot el recorregut, un centenar de vehicles -cinc camions de poc tonatge- per una autopista àmplia i recent, lluny de les densitats crítiques que alenteixen la circulació. Més enllà de les xifres, la percepció evident és d'una comoditat absoluta.

A les 08.58 h s'arriba a un segon peatge, davant la perplexitat del taxista que, ho reconeix, és el primer cop que agafa la R-3. Els viatgers sempre opten per l'autovia de València, que és gratuïta. Ara toca abonar 1,45 euros, abans de sortir cap a Arganda. Una garsa picoteja a prop de les cabines automàtiques de pagament. A les 9.05 h s'arriba al centre de la ciutat, 25 minuts després d'haver sortit de Madrid. En Rafael, que farà el camí de retorn previsiblement amb el taxi buit, afirma que agafarà un altre cop la radial: després de constatar el volum de trànsit que hi ha, no té cap ganes, diu, de perdre temps amb possibles embussos a l'A-3.

Arganda del Rey (uns 54.000 habitants) està ben comunicada també amb transport públic. La tornada, per comparar, serà amb autobús regular i per la via gratuïta. Passa a les 09.24 h del matí. Bitllet: 3,60 euros. Després de fer algunes parades dins del municipi, enfila per l'autovia. Encara plou però la pressió de cotxes a l'entrada de la capital espanyola ja ha afluixat. Tot i això, és obvi que hi ha força més moviment en aquesta carretera que a la radial. A les 10.00 h en punt estaciona a la parada de Conde de Casal, a Madrid.

Caldrà veure a finals d'any si la crisi encara pesa sobre la R-3.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT