EDUCACIÓ
Societat 30/05/2013

Ernest Maragall: "Que el PSC esmeni la LEC em sembla clarament un error"

El que va ser conseller d'Educació amb el segon tripartit valora la unitat política assolida per fer front a la llei del ministre José Ignacio Wer

Sònia Sánchez
3 min

Com a conseller d'Educació del segon tripartit, Ernest Maragall, llavors al PSC, va liderar l'elaboració i aprovació de la llei d'educació de Catalunya (LEC), que ara els mateixos socialistes volen esmenar. La volen canviar per prohibir concertar escoles que separin per sexe i per donar veu i vot als ajuntaments en els possibles tancaments d'escoles. Ho va anunciar el líder del PSC, Pere Navarro, a la cimera contra la llei del ministre José Ignacio Wert.

¿Com veu el front comú assolit per lluitar contra la llei Wert?

La unitat és una condició necessària. Si serà suficient ho veurem a mesura que es vagi desplegant. Però el més important és que aquesta unitat vagi acompanyada per una gestió proactiva de les forces polítiques acompanyant les escoles en l'oposició al model Wert. La millor defensa del nostre model serà seguir-lo aplicant a les escoles i fer-lo millorar.

Vol dir no aplicar el model Wert?

Vull dir aplicar el nostre. Hem de guanyar la batalla del model propi perquè la incidència real dels seus plantejaments sigui nul. Aquesta llei morirà en mans dels mestres. És la millor resposta que pot donar el país.

Insubmissió?

Més que insubmissió, és guanyar per convicció. I això cal que vagi acompanyat d'una defensa política i jurídica del nostre model fins a les últimes conseqüències i en tots els àmbits, tant als tribunals espanyols com en les instàncies europees.

La cimera va ser una bona resposta?

Està bé com a missatge a la societat i perquè formalitza un compromís ferm de totes les forces polítiques. Ara cal anar treballant en cadascun dels fronts per mantenir la unitat i no buscar confrontacions.

En aquest sentit, què n'opina del posicionament del PSC a la cimera?

Que es vulgui cridar l'atenció sobre la gestió educativa és comprensible, però també crec que cada cosa té el seu espai i el seu moment. Cal posar en primer pla la unitat pel model educatiu i seguir tractant la resta de temes amb accions al Parlament.

Què li sembla que el PSC proposi esmenes a la LEC?

Em sembla clarament un error polític anunciar modificacions a una llei que és un dels bastions de la defensa jurídica del model educatiu català. Si ara comencem a posar en qüestió la LEC per temes que no tenen res a veure ens equivoquem, perquè s'està donant peu que d'altres ho facin per una altra banda. Hi ha altres instruments per defensar les qüestions que es volen esmenar, perquè la llei precisament es va concebre oberta per donar peu a diverses gestions. Per exemple, va crear eines per a la participació dels ajuntaments en la planificació escolar.

I prohibir concertar la segregada?

Es pot estar d'acord amb el plantejament, però hi ha altres eines per defensar-lo. I si a més es fa servir la qüestió per dir que serviria per contrarestar les retallades, no només em sembla un error, sinó que no és cert. No és veritat que una cosa serveixi per resoldre l'altra i no m'agrada que es faci demagògia amb aquesta qüestió. Està clar que cal plantejar alternatives a la gestió dels recursos que s'està fent, però el que no es pot fer és enganyar la gent amb números que no quadren, perquè el forat negre que hi ha ara a l'escola en partides com les beques i el transport no depèn del fet que alguns alumnes tinguin concert o no.

Llavors a què atribueix la insistència del PSC en aquest tema?

És un missatge d'oposició. Entenc que això ho defensi ICV, perquè sempre ho ha fet, però per al PSC és un recurs fàcil per fer d'oposició. Em sembla el pitjor camí possible, perquè el que cal és defensar la LEC com un patrimoni comú.

Li dol com a impulsor de la LEC?

Aquest no és el tema. No és una qüestió personal, sinó un error polític. Perquè significa anar contra nosaltres mateixos i contra l'autogovern, trencant un dels criteris bàsics amb què es va fer la llei catalana, que és el consens i l'estabilitat.

stats