TRÀNSIT
Societat 01/09/2014

L’agost més segur a la carretera

Catalunya tanca el mes amb la xifra d’accidents mortals més baixa de la història

Albert Solé
3 min

BarcelonaSumant el juliol i l’agost del 2014, hi ha hagut tants accidents mortals (20) a les carreteres catalanes com tot l’agost de l’any passat (21). No hi ha dubte que, pel Servei Català de Trànsit (SCT), un sol mort de trànsit és una mala notícia i no estarà mai content fins que la xifra sigui zero, però la tendència de reducció d’accidents és constant des de fa anys, tot i que cada cop és més difícil. I si, a més, Catalunya trenca la tendència espanyola de repunt de l’accidentalitat mortal, amb el mateix context econòmic i d’envelliment del parc mòbil, la satisfacció de portes endins del SCT és comprensible.

Ahir es va tancar el mes d’agost amb 10 morts en accident de trànsit -l’últim accident mortal va ser el 20 d’agost-, un xifra rècord: la meitat que l’any passat i la dada més baixa de tota la història del mes estival per excel·lència. Diferents factors poden explicar-la, però tots acaben en la idea que el conductor cada cop és més conscient i vigila més al volant. El SCT, després del mes d’agost tan negatiu del 2013, amb 21 morts, però, sobretot, els 10 del pont de Santa Maria, va activar totes les alarmes per a aquest 2014, i ha redoblat la informació i les crides públiques a la prudència.

A part dels 1.500 Mossos d’Esquadra que han estat aquest estiu a peu de carretera -xifra similar a l’any passat-, Trànsit ha fet tres coses diferents respecte a l’agost del 2013. Els panells fixos de les autopistes que emeten missatges sobre seguretat, els han traduït també a l’anglès -català, castellà i anglès-, i han adaptat aquests missatges a l’hora del dia. Per exemple, a la nit feien referència al perill de consumir alcohol, i de dia, al d’utilitzar el mòbil. Però segurament les dues novetats més efectives han sigut posar panells provisionals a les carreteres comarcals més transitades a l’estiu, com la C-31 i la C-65 de la Costa Brava, i la N-340 de la Costa Daurada, que no en tenen de fixos. I a més, quan els radars captaven un cotxe amb excés de velocitat, de tant en tant, en lloc de multar-lo, el panell informava aquest conductor, i tots els altres, que s’havia captat un vehicle corrent massa. Sembla que la mesura ha funcionat, si es té en compte la reducció dràstica de la mortalitat aquest estiu.

La suma dels accidents mortals dels vuit mesos del 2014 és de 91, una xifra que també millora les estadístiques històriques de trànsit en data de 31 d’agost. A l’SCT hi havia un cert neguit, però no preocupació, perquè abans de l’estiu les dades del 2014 eren similars a les del 2013, però amb un cert repunt de la mortalitat. Era un repunt menor, sense gaire importància, però trencava amb la tendència de reducció constant. El 30 de juny del 2013 hi havia hagut 68 morts a les carreteres, i el 2014, el mateix dia, 71.

Dies clau sense morts

El juliol es va tancar encara amb un mort més que l’any passat, i el SCT va arrufar el nas i va redoblar els esforços per evitar repetir l’agost del 2013. Ha funcionat. Com més cotxes hi ha circulant per les carreteres, més risc d’accident. Aquesta és una equació senzilla que saben tots els treballadors del SCT. Per aquest motiu, el 2014 està sent un any excepcional, perquè ni per Setmana Santa ni pel pont d’agost hi va haver cap accident mortal. Una satisfacció especial si es compara amb el pont negre de l’agost del 2013, amb 10 morts en quatre dies. I si l’agost sempre és un mes difícil a causa del gran volum de trànsit, els caps de setmana encara més, ja que els petits desplaçaments per anar de poble en poble a les festes es multipliquen. A excepció de dos atropellaments mortals que van tenir lloc ahir a Barcelona, que no entren en aquesta estadística, els tres últims caps de setmana d’agost han acabat sense cap accident de trànsit mortal.

stats