INFRAESTRUCTURES
Societat 01/10/2014

El TGV a Girona: servei aigualit

L’estació de l’alta velocitat, inaugurada fa menys de dos anys, ja ha patit episodis de goteres i inundacions

J. Pastells / E. Escriche
4 min

Girona / BarcelonaDesprés de nou anys de retard, el 8 de gener del 2013 es va inaugurar el tram gironí del tren de gran velocitat (TGV), que permetia unir Girona amb Barcelona i Figueres. Un any i quasi nou mesos després, la faraònica obra que va suposar una inversió de 279 milions d’euros, només a la ciutat, ha quedat fora de servei per unes “intenses” pluges. Els portaveus del gestor d’infraestructures Adif desconeixien ahir quan es reprendrà el servei en sentit nord, que està aturat des de dilluns (en sentit Barcelona també es va tallar però només durant unes hores). De moment, Renfe mantindrà avui el dispositiu d’autobusos per cobrir el trajecte a l’espera que Adif modifiqui l’ordre.

El TGV a Girona ja va començar amb mal peu. Inicialment s’havia d’inaugurar l’any 2004, però el ministeri de Foment va arribar a canviar la data fins en tres ocasions (el 2006, el 2008 i, la definitiva, el 2013, vint anys després que es posés en funcionament a Sevilla). Al marge dels canvis de calendari, la infraestructura també es va inaugurar en estat precari. L’estació no estava, ni està, acabada i els seus serveis són mínims. A més a més, durant el primer mes de funcionament, Adif encara feia obres d’instal·lació de claraboies i, només dos mesos després d’inaugurar-se, van aparèixer goteres en diversos punts de l’estació arran d’un episodi de pluges. Adif va acabar reparant els punts on es produïen les filtracions.

A part de l’interior de l’estació, també continua pendent d’acabar la reurbanització de l’exterior, com part del Parc Central, un retard que ha sigut reiteradament criticat pels veïns i el mateix Ajuntament. L’altra promesa que també està paralitzada, i tot apunta que ho estarà molts d’anys, és fer subterrani el tren convencional. El projecte, segons el govern espanyol, costaria uns 350 milions d’euros, una xifra que actualment no pot assumir.

La ciutat dels cinc rius

L’actual episodi de pluges ha tornat a posar de manifest la fragilitat de la infraestructura. Els portaveus d’Adif, a més de no aclarir quan es reprendrà el servei, tampoc van explicar què ha causat la inundació de la via que ha afectat un quilòmetre del túnel de Girona i que ha acumulat fins a set metres d’alçada d’aigua. Bombers i operaris del gestor d’infraestructures van seguir ahir bombant aigua, uns treballs que es preveu que continuïn avui. Un dels punts en què van estar treballant tot el dia va ser al Parc de la Devesa, que és el tram més profund del túnel. Un cop s’aconsegueixi treure tota l’aigua es repararan els desperfectes que han provocat les inundacions i, finalment, se n’estudiaran les causes. El director general de Protecció Civil, Jordi Aurich, va apuntar la possibilitat que l’origen fos el trencament d’un mur de contenció situat fora de l’estació. Mentrestant, els usuaris mostraven ahir la seva indignació pel tall de la via.

“És intolerable”, exclamava un passatger. “Ara vindran polítics i enginyers a dir que no es podia preveure l’aiguat”, lamentava un altre. La inundació va tallar el servei cap a Figueres, però, de retruc, també va afectar els trajectes amb destí a França. Un dels afectats va ser el president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadaler, que va haver d’agafar l’AVE a Montpeller per desplaçar-se a París.

Rodalies i l’autobús, l’alternativa

El servei de Rodalies o l’autobús van ser les dues alternatives que tenien els passatgers que volien arribar a Figueres o a França, i que molt probablement es mantindran avui. Els que es dirigien a la capital de l’Alt Empordà es desplaçaven en un tren de mitjana distància i els que anaven a Perpinyà o més enllà pujaven en un dels autobusos habilitat per Renfe. Això va provocar que el vestíbul de l’estació quedés col·lapsat. Centenars de persones carretejaven maletes mentre, un quilòmetre més al nord, a la Devesa, operaris d’Adif equipats amb mànegues seguien bombant aigua.

L’Ajuntament de Girona ja ha enviat un requeriment al gestor d’infraestructures per demanar-li que expliqui per què l’estació del TGV es va inundar. L’escrit, que porta la firma de l’alcalde Carles Puigdemont, s’adreça al mateix president de l’ens, Gonzalo Ferrer. El requeriment demana que s’avaluï l’abast de les afectacions ocasionades per l’aiguat i que, si és necessari, es corregeixin les deficiències perquè la situació no es repeteixi si hi ha més pluges intenses com les de dilluns a la matinada. El consistori també vol que Adif aporti les garanties tècniques per demostrar que no es viuran més problemes.

Última tongada d’aiguats en tres dies

La tongada d’aiguats que van caure ahir va tancar tres dies d’intenses pluges. Les precipitacions van afectar gran part de Catalunya i durant tot el dia. Al matí les pluges més fortes van centrar-se en comarques com les Garrigues, la Conca de Barberà i el Priorat, però amb el pas de les hores es van desplaçar cap al nord i van descarregar sobretot al Vallès, el Baix Llobregat i el Barcelonès. En molts punts es van acumular més de 20 litres per metre quadrat en menys de mitja hora. Sant Coloma de Queralt (62 l/m2), l’Hospitalet de l’Infant (48 l/m2) o Barcelona (48 l/m2) són les poblacions on més aigua va caure.

stats