Més redacció a l’aula a partir del curs que ve
Fins a 5.000 docents rebran formació per millorar l’expressió escrita de l’alumnat
BarcelonaDesprés que en les últimes proves de competències de sisè de primària es detectés que l’alumnat té problemes de redacció, totes les escoles podran dur a terme a partir del curs vinent un pla impulsat pel departament d’Ensenyament, AraEscric, que té com a objectiu “millorar la competència escrita”. El programa, que seria similar al pla d’impuls a la lectura que es va implantar el curs 2011-12 i que ha millorat el resultat del 90% dels 296 centres que l’han dut a terme, s’aplicarà de manera transversal en totes les assignatures. El seu objectiu és que l’alumnat, un cop acabada l’educació obligatòria, sàpiga redactar un text coherent, adequat, cohesionat, ben presentat, amb una correcció lèxica, ortogràfica i morfosintàctica i amb una cal·ligrafia llegible i ràpida.
Per aconseguir-ho, el departament d’Ensenyament ha enviat uns documents d’orientació als centres perquè puguin sistematitzar l’aprenentatge de l’escriptura, entre els quals hi ha la correcció de textos, els dictats i l’aprenentatge de la grafia. El traç serà un dels aspectes en què més s’insistirà. “L’alumnat ha de fer una lletra visible, àgil i de producció ràpida independentment que faci lletra lligada o de pal”, va concretar la consellera. El programa també inclou el treball de l’escriptura en les noves tecnologies i, entre altres aspectes, preveu ensenyar els alumnes a fer servir el teclat.
Pares i autors
A més a més, es posarà en marxa la web AraEscric i Ensenyament oferirà sis sessions de formació per a un mínim de 3.000 professors i un màxim de 5.000 -si té èxit es pot ampliar al doble- de tot el territori a partir del segon trimestre del curs 2015-16. En aquestes sessions, diferenciades per etapa educativa, es donaran orientacions precisament per poder potenciar aquesta pràctica de l’escriptura entre l’alumnat. El pla també preveu la col·laboració de les famílies: que coneguin com ensenyen a escriure a l’escola dels seus fills o que llegeixin les redaccions que han fet a classe per motivar-los. Un altre punt és potenciar el contacte entre escriptors i alumnes més enllà de les visites que els escriptors ja fan als centres. “Volem que entrin en contacte amb autors del seu municipi”, va afegir Rigau.
Front comú per minimitzar la llei Wert
Catalunya treballa amb 11 comunitats autònomes més -les que no estan governades pel PP- per consensuar un text amb una proposta sobre com aplicar la llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa (Lomce) el curs que ve. “Tenim una proposta de treball que volem presentar conjuntament sobre qüestions bàsiques amb vista al curs vinent”, va dir Rigau. La consellera va evitar donar detalls però va deixar entreveure que l’objectiu és minimitzar l’aplicació de la llei. A més, va dir que el nou ministre d’Educació, Íñigo Méndez de Vigo, s’ha mostrat favorable a reunir-se amb aquests governs autonòmics.