Publicitat
Publicitat

MOBILITAT

Renfe no facilita dades de puntualitat per interès comercial

Considera que la informació negativa els perjudica davant l’avió

La informació és poder, diuen. I Renfe ho té molt clar. Per aquest motiu es resisteix a facilitar-la quan la perjudica. Tot i que és una empresa pública que ofereix un servei públic, considera que no li convé donar informació negativa. Tal com va explicar un cop a l’ARA un portaveu de l’empresa ferroviària: “A nosaltres no ens importa si pugen més o menys passatgers al tren, som un servei públic i l’Estat ens paga sempre el mateix”. Ras i curt.

La meitat dels trens de Regionals no arriben mai a l’hora

D’ençà que el 2013 el govern espanyol va aprovar la llei de la transparència, accés a la informació pública i bon govern (19/2013) -la Generalitat la va aprovar un any després (19/2014)- qualsevol ciutadà pot demanar dades públiques i l’administració està obligada a respondre-li. L’ARA va fer servir aquesta eina per disposar de totes les dades de puntualitat de totes les línies de tren de Renfe a Catalunya, que vam publicar el 29 d’agost. Aquesta informació ens la va facilitar el portal de la transparència de la Generalitat, ja que el servei de Rodalies està traspassat -només la seva gestió- al govern català. Arran de la publicació d’aquest article, un periodista del diari El Comercio d’Astúries es va posar en contacte amb nosaltres per preguntar-nos com havíem aconseguit que ens passessin aquella informació tan detallada sobre la puntualitat dels trens. Deia que ell feia cinc mesos que batallava amb el portal de la transparència de l’Estat i que l’hi havien denegat sempre. En una de les respostes, signada directament pel mateix president de Renfe, Pablo Vázquez, li deien això: “L’administració no té l’obligació de publicar aquella informació que pugui perjudicar els interessos econòmics o comercials de les empreses que en depenguin. Si es fes pública la informació sobre puntualitat, retards dels trens o quants passatgers van sol·licitar la devolució del bitllet, i aquesta informació fos negativa, s’estaria creant una percepció en el públic que afectaria de manera significativa els interessos econòmics i comercials de l’operadora del servei de ferrocarril, donat que podria fer que els viatgers preferissin utilitzar una altra via de transport diferent com l’avió o l’autobús i baixés així la demanda essencial per mantenir el necessari servei de ferrocarril en condicions òptimes d’explotació”. Aquest periodista va reclamar al Consell de Transparència i Bon Govern, que va respondre citant el reglament del Parlament Europeu en què recull les excepcions per no facilitar informació al ciutadà, entre les quals hi ha “els interessos comercials [...], tret que aquesta informació tingui un interès públic superior” (reglament número 1049/2001).

Abans de publicar l’article de la puntualitat de Renfe a Catalunya dilluns, l’ARA va demanar al servei de premsa de Renfe a Madrid quina era la puntualitat avui dia dels trens de Rodalies i Regionals de Madrid, Saragossa, València i Sevilla, per poder comparar les dades amb les de Catalunya. Deu dies després, i després d’haver insistit més d’un cop, la resposta ha sigut el silenci. ¿Amb la comparació Renfe s’hauria posat vermella? El 10 d’abril del 2015 Pablo Vázquez va admetre en unes jornades que el servei que ofereixen a Catalunya és el pitjor de tot l’Estat: “Rodalies [de Catalunya] és el que més ens preocupa. El nostre objectiu és millorar les ràtios de puntualitat, que no són bones”. I va assenyalar que el principal problema és la falta d’inversió d’Adif. Clar i castellà.

Més continguts de

l'e
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT