Societat 25/02/2015

El TGV ja rep energia de la MAT

Aquest dimecres ha entrat en funcionament la subestació d'Adif de Santa Llogaia d'Àlguema, on acaba la MAT aèria, que reforça el funcionament de l'alta velocitat. La subestació d'Endesa per reforçar el subministrament a les comarques gironines encara no s'ha començat a construir

Acn / A.s.
2 min
Tren d'alta velocitat fent el recorregut entre Barcelona i Girona / ACN

GironaLa MAT ja injecta energia al tren d'alta velocitat a través de la subestació de Santa Llogaia d'Àlguema (Alt Empordà). Red Eléctrica (REE) i Adif han connectat amb rasa el complex dels 400 kV, on acaba la línia aèria, i la subestació des d'on l'electricitat s'envia a les catenàries del TGV (després de rebaixar-ne la tensió a 25.000 volts).

L'entrada en servei de la subestació d'Adif suposa, a la pràctica, que la MAT serveixi per un altre dels objectius pels quals va ser concebuda, segons REE. Aquest és el primer punt de les comarques gironines on els 400 kV reforcen la línia d'alta velocitat. L'altre que s'ha previst és a Riudarenes (Selva), on hi hauria d'arribar el ramal de la MAT que, ara per ara, es troba aturat per l'oposició dels veïns, i a l'espera d'un informe d'idoneïtat del Govern.

El projecte de la MAT va cremant etapes al territori. Després que a finals de l'any passat Red Eléctrica posés en tensió el tram aeri dels 400 kV entre Bescanó i Santa Llogaia, ara el complex elèctric que s'aixeca en aquest municipi de l'Alt Empordà ha fet una passa més.

De totes les peces que inclou, en quedaven dues de pendents. Una és la subestació d'Endesa, que ha de reforçar el subministrament a la comarca, i que encara no s'ha començat ni a construir. L'altra és la subestació d'Adif, que ha d'injectar energia de la MAT al tren d'alta velocitat, i que avui ha entrat en servei.

La subestació ja estava aixecada quan Red Eléctrica va endollar el darrer tram aeri de la MAT, però faltava connectar-la amb el complex que rep els 400 kV (des d'on l'energia també es deriva cap a l'estació conversora, punt d'inici de la interconnexió soterrada). Ara, Red Eléctrica i Adif ja han connectat les dues subestacions –la de la MAT i la del TGV– mitjançant una rasa i, superat el període de proves, aquesta última ja ha entrat en servei.

La subestació d'Adif rep directament l'energia dels 400 kV i la rebaixa a 25.000 volts, que envia cap a la catenària de l'alta velocitat. Haver engegat la subestació suposa, a la pràctica, que la MAT serveixi a un altre dels objectius pels quals va ser concebuda: garantir el subministrament al TGV.

El primer punt de la demarcació

De fet, el de Santa Llogaia és el primer punt de les comarques gironines des d'on els 400 kV injecten energia al tren. Fins ara, en espera que hi arribés la MAT, s'havia fet una solució provisional a Sant Celoni i els combois també rebien electricitat a través de dues subestacions de la concessionària TP Ferro.

Aquest subministrament al TGV, però, condicionava el servei. Suposava, entre d'altres, que els trens no poguessin agafar velocitat màxima i que la línia d'alta velocitat tingués limitacions a l'hora d'acollir nous serveis.

Ara, amb el subministrament que arriba per Santa Llogaia d'Àlguema, es permetrà superar aquests esculls. De totes maneres, però, el projecte encara no estarà complert. I és que també es preveu que els 400 kV alimentin el TGV des del sud de la demarcació. En concret, a través de la subestació de Riudarenes (Selva), on hi ha d'arribar el ramal dels 400 kV que, ara per ara, es troba aturat en espera del què conclogui l'estudi encarregat pel Parlament.

stats