EDUCACIÓ
Societat 16/09/2017

Tauletes solidàries ‘made in’ l’institut

Estudiants creen una apli per ensenyar a nens de l’Índia

Nereida Carrillo Pérez
2 min
Alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Josep Vallverdú de les Borges Blanques treballant en el projecte.

Les Borges BlanquesPer als alumnes que el curs passat van acabar 4t d’ESO a l’Institut Josep Vallverdú de les Borges Blanques, l’objectiu no era només obtenir bona nota, sinó també que el Kunal, la Bidisha o la Sayani haguessin après a multiplicar o reconèixer els ossos del cos humà. Durant els últims mesos, aquests 19 joves i el seu professor han perseguit un objectiu molt més ambiciós que un bon expedient acadèmic: ajudar un grup d’infants de l’Índia a aprendre enviant-los tauletes educatives que ells mateixos han recollit i programat. Les sis primeres han sortit aquest setembre cap a l’Índia.

Des del desembre, els alumnes han impulsat un projecte solidari: recollir dispositius mòbils vells i instal·lar-hi una aplicació creada per ells mateixos per facilitar als infants indis consolidar coneixements de matemàtiques, ciències socials i naturals i llengua anglesa. Per fer-ho van posar en marxa un projecte empresarial anomenat CATINDjove. “Ells sols s’han hagut d’espavilar per solucionar tots els problemes”, explica el seu professor, Francesc Solans, que ha esperonat els alumnes a tirar endavant la iniciativa en el marc de l’aulABP (Aprenentatge Basat en Projectes). Els alumnes no sabien programar però es van posar mans a l’obra per fer realitat l’apli Seekhana, que significa “aprendre” en hindi. L’eina s’adreça a criatures d’entre 3 i 10 anys i proposa cada vegada 10 preguntes en anglès de resposta múltiple sobre unes quantes matèries. A l’aplicació no li cal connexió a internet, perquè a l’Índia no sempre és fàcil accedir-hi.

“Fem preguntes de geografia, per exemple on es localitzen alguns monuments del món; també preguntem pels ossos del cos humà i a la part de matemàtiques es pot seleccionar el nivell”, explica Carles Planella, un dels alumnes encarregats de la programació de l’apli, juntament amb Manel López i Albert Capdevila.

Suport ciutadà i institucional

Els joves han aconseguit recollir una desena de tauletes i 35 mòbils. Compten amb la col·laboració dels ajuntaments de les Garrigues, la Diputació de Lleida, el Consell Comarcal i les botigues Plusfresc, on es fa la recollida de dispositius vells. Per fer arribar les tauletes a l’Índia treballen amb la Fundació Daniel Shah i Núria Toneu, que gestiona la Sirena Primary School en aquest país i els ha mostrat a qui adrecen l’aplicació. “A les fotos hi hem pogut veure poques nenes, la majoria són nens. Poques nenes poden estudiar perquè les fan anar a treballar o s’estan a casa ajudant les mares. Les volem ajudar. També volem que les nenes tinguin una educació”, afirma l’alumna Núria Llobet.

Els estudiants no només aprenen a programar aplicacions, a fer servir xarxes socials, editar vídeos i elaborar pòsters, sinó que també repassen anglès, s’introdueixen en les relacions públiques i el màrqueting, aprenen a treballar en equip, a buscar patrocinadors i també s’impregnen dels valors de la solidaritat.

stats