Publicitat
Publicitat

Els 6 arguments del Govern per defensar la immersió davant del TSJC

La legislació, la jurisprudència anterior, la no-exclusió del castellà, l'atenció individualitzada ja existent, l'aval polític i social del model i els resultats dels alumnes són els eixos que vertebren el recurs presentat al tribunal

El recurs que els serveis jurídics de la Generalitat han presentat contra l'ultimàtum del TSJC perquè el castellà també sigui llengua vehicular a l'escola gira al voltant de sis grans arguments:

  • 1) La sentència del Suprem de desembre de 2010 -i que ara el TSJC obliga a aplicar- no pot pretendre modificar el règim lingüístic del model educatiu català perquè aquest està regulat per la llei catalana d'educació (LEC). Només el Tribunal Constitucional podria fer canviar una normativa que té rang de llei.

  • 2) Tota la jurisprudència anterior a la sentència, incloent-hi la del mateix Constitucional, avala la legalitat de la immersió lingüística. Fins i tot en el recurs se citen sentències anteriors del TSJC favorables al règim lingüístic vigent. La darrera és del 18 de juliol, només deu dies abans de la polèmica interlocutòria.

  • 3) La llei catalana d'educació no exclou en cap cas el castellà com a llengua vehicular, sinó que en tot moment parla de la cooficialitat de les dues llengües i que la preponderància d'alguna d'elles es decideix en funció de la realitat sociolingüística del país. La situació actual, amb inferioritat del català, és l'argument perquè sigui la vehicular. Executar la interlocutòria del TSJC implicaria segregar alumnes en funció de la llengua, cosa que la LEC no preveu.

  • 4) Les mesures empreses en els darrers anys ja han facilitat que la població escolar que arribi a Catalunya sense nocions de català disposi d'eines per adaptar-se. Se citen decrets d'atenció individualitzada temporal o la normativa que, fins a segon de primària permet a les famílies que ho desitgin escolaritzar els seus fills en castellà. Només ho demanen una mitjana de vint alumnes a l'any en tot el país.

  • 5) L'aval polític i social a la immersió lingüística és gairebé unànime a Catalunya. El document fa especial èmfasi que el PP, en el seu recurs contra la LEC al Constitucional que encara s'ha de resoldre, no discrepa de cap dels articles que regulen el règim lingüístic de l'ensenyament, sinó que fa referència a d'altres qüestions. També se cita en diverses ocasions que el demandant, en aquest cas concret, és només un pare amb dos fills, un dels quals actualment ja ha acabat els estudis no universitaris -l'altre fa segon d'ESO-.

  • 6) Tots els resultats, informes i estudis sobre les competències lingüístiques dels alumnes catalans certifiquen que obtenen notes iguals o superiors en llengua castellana que la resta d'alumnes de l'Estat espanyol.

El recurs, que es troba en fase de tramitació, consta de 34 pàgines, a les quals s'hi han afegit tota una sèrie de documents annexos que reforcen els arguments que utilitzen els serveis jurídics. Podeu llegir el text íntegre aquí.

Més continguts de