Societat 04/10/2013

Canvis en les normes de trànsit: multes de mil euros per conduir begut i casc per als menors en bici

La reforma entrarà en vigor al març. Catalunya ja ha dit que no aplicarà l'augment de la velocitat màxima a 130 km/h

Albert Solé / M. Eugènia Quetglas
2 min
Els límits de les autopistes, fixats fa 20 anys, són un tema de debat des de fa temps.

Barcelona / MadridMultes de 1.000 euros per conduir begut i casc obligatori per als menors que vagin en bici. Són dues de les mesures incloses en la reforma de la llei del trànsit i la seguretat viària que ha d'entrar en vigor al març. El govern espanyol ha aprovat aquest divendres l'avantprojecte de llei i ara començarà la tramitació al Congrés. En la roda de premsa de després del consell de ministres, el titular d'Interior, Jorge Fernández Díaz, ha proclamat que l'únic objectiu de la llei és "millorar la seguretat vial".

La mesura estrella és l'augment de la velocitat màxima d'autovies i autopistes de l'Estat fins als 130 quilòmetres per hora en alguns trams, sempre que es compleixin unes determinades condicions, entre les quals que, històricament, no s'hagin registrat accidents en aquesta part de la via.

A Catalunya, màxim de 120 km/h

Amb tot, Catalunya ja ha anunciat que no ho aplicarà. Les autopistes són de titularitat estatal, però l'aplicació del reglament general de circulació és competència del Servei Català de Trànsit (SCT). Si el govern espanyol hagués aprovat un canvi en el límit de velocitat fix per a totes les autopistes espanyoles i sense condicions, llavors el SCT no ho hauria pogut impedir.

El director de Trànsit, Joan Josep Isern, s'aferra a la condicionalitat de l'augment del límit de velocitat per rebutjar-lo. Segons ha explicat a l'ARA, a Catalunya no es donen les condicions de seguretat que indica el projecte aprovat pel consell de ministres, ja que el parc mòbil està molt envellit i la densitat de trànsit és la més alta de l'Estat.

Canvis en els límits de velocitat

La reforma del reglament general de circulació també redueix a un màxim de 90 km/h la velocitat a les carreteres convencionals amb un voral d'1,5 metres –actualment és de 100 Km/h–. Per a les carreteres convencionals de 6,5 metres d'amplada i amb una línia longitudinal que separa els dos sentits, la velocitat màxima serà de 70 Km/h. Si no hi ha línia de separació, el límit es fixarà en 50 km/h.

Principals mesures

La reforma aprovada pel consell de ministres preveu duplicar de 500 a 1.000 euros les multes per conduir sota els efectes de l'alcohol.

També serà obligatori el casc per als menors que vagin en bicicleta tant per ciutat com en vies interurbanes. L'ús o no del casc per a la resta de ciclistes a les ciutats no es decidirà fins que no es tanqui el debat que hi ha previst al Congrés sobre aquest assumpte.

La reforma de la llei de trànsit inclou proves de drogues i alcohol als vianants que infringeixin normes de circulació i no només a aquells que siguin víctimes o copartícips d'un sinistre.

A més, el text prohibeix l'ús de detectors de radar i regula els sistemes de retenció infantil, que passen d'un sistema d'edat a un de talla, amb una previsió de 135 centímetres, llevat d'excepcions.

L'avantprojecte s'enviarà al Congrés, que és qui l'haurà d'aprovar després de la tramitació parlamentària. Es preveu que la llei entri en vigor a finals d'any. Amb tot, no tot entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el 'Butlletí Oficial de l'Estat' (BOE) perquè s'ha de modificar el Codi de la Circulació per retocar, entre d'altres coses, el canvi fet en el límit màxim de la velocitat permesa.

stats