previsions 13/01/2017

Onada de fred en dues etapes

Aquest cap de setmana les temperatures ja seran clarament més baixes, però el fred més cru no arribarà fins dimarts. Neu i vent acompanyaran el canvi de temps

Miquel Bernis

BarcelonaCostava de creure aquest dijous, que precisament va ser un dels dies més agradables i càlids de les últimes setmanes, però per les xarxes i pels ascensors ja s’estava propagant com la pólvora la idea que som a les portes d’una onada de fred de primera categoria. Al migdia sobraven les jaquetes fins i tot a Lleida, però els mapes del temps ja començaven a dibuixar amb prou confiança que a partir del cap de setmana entrarem en el període de fred més llarg i més intens des que per la Candelera del 2012 vam tenir la visita d’una massa d’aire fred siberià.

El canvi ja es començarà a notar aquest divendres. Les temperatures continuaran la baixada en picat durant el cap de setmana, i tot i que com més s’avanci en el pronòstic més fiabilitat es perd, l’escenari més probable segons l'actualització d'aquest divendres dels mapes del temps és que les temperatures més baixes no arribin ben bé fins dimarts o dimecres.

Si s’agafa de referència què marcaven els termòmetres aquest dijous, la baixada prevista de cara a dimarts serà d’entre 7 i 10 graus en general, tot i que en cotes altes del Pirineu i dels Ports la diferència pot arribar fins als 20 graus. Això ens portarà a valors de temperatura inferiors als 20º sota zero a les cotes altes del Pirineu, a mínimes per sota dels -5º a la majoria de comarques interiors i a mínimes al voltant dels 0º a la costa.

Baixaran fins i tot més les temperatures diürnes. Entre dimarts i dimecres les màximes podrien quedar-se per sota dels 10º arreu, i per sota dels 5º a molts indrets. Fred de primera categoria. Si el fred més cru trigarà uns cinc dies a arribar, tampoc se n'espera una sortida ràpida, perquè s’entreveu una setmana sencera amb temperatures per sota del que tocaria.

Segons el que diuen els mapes, el Servei Meteorològic de Catalunya ha fet aquest dijous un preavís de situació meteorològica de perill per onada de fred. Segons el Meteocat, les temperatures més baixes està previst que arribin entre dilluns i divendres, i durant la fredorada “seran possibles episodis de nevades a cotes mitjanes o baixes”.

Vent i neu, els secundaris

Les ventades seran també protagonistes en diferents moments d’aquest canvi de temps. Aquest divendres a primera hora ja hi haurà hagut ratxes fortes de vent a moltes comarques del sud i de Ponent, i tot i que durant la tarda perdrà força, a l’Ebre, a l’Empordà i als cims del Pirineu no hi deixarà de ser present durant els pròxims cinc dies. Diumenge serà el dia en què bufarà de forma més general, i als cims del Pirineu les ratxes podran superar els 100 km/h.

La neu, per contra, sembla destinada a tenir un paper més secundari. Al nord del Pirineu, diumenge la nevada hi pot tornar a ser intensa i a totes les cotes, però fora de la serralada només hi ha possibilitats destacables que apareguin volves de neu a cotes molt baixes la nit de diumenge a dilluns, sobretot a les comarques de Girona. És molt més probable que la neu caigui en cotes molt baixes a les Balears, on de diumenge a dimecres hi haurà diverses tongades de xàfecs.

La setmana que ve, per cert, és l’anomenada setmana dels barbuts, la que més sovint acaba sent la setmana més freda de l’any. Se'n diu així perquè coincideix amb la celebració de diversos sants que portaven barba, com Sant Pau Ermità (15 de gener), Sant Antoni Abat (17 de gener), Sant Maur (18 de gener) o Sant Vicenç Màrtir (22 de gener). Tot fa pensar que enguany la coincidència entre la setmana dels barbuts i els dies més freds de l’hivern serà gairebé exacta.

Cops de vent màxims previstos per diumenge al matí
Diferència de temperatura prevista entre el migdia d'avui i el de dimecres