Societat 21/03/2015

R3, el forat negre de la xarxa: primera conclusió de l'Ara Control Rodalies

Consulta l'eina que llança l'ARA i participa-hi explicant-hi les teves experiències com a usuari

Albert Solé
2 min
r3

BarcelonaLa R3 és la línia de Rodalies que pateix més les incidències de la xarxa, amb molta diferència. Gràcies a l'eina elaborada per l’ARA, que arxiva tots els retards i talls de circulació que Renfe comunica a través dels seus canals habituals –web i Twitter–, es pot comprovar fàcilment que la línia de Vic és la més maltractada, ja que ha patit 131 incidències en menys de tres mesos, és a dir, més d’una al dia de mitjana. Com a conseqüència d’això també és la línia que té els usuaris més organitzats a l’hora de reclamar millores a la xarxa. El seu problema principal és la via única, que fa que la freqüència de pas sigui de 30 minuts en hora punta, i qualsevol incidència, per petita que sigui, multiplica els retards. Ben aviat s’haurien de començar a tramitar els projectes per al desdoblament parcial de la via.

A través de l’interactiu que a partir d’avui estarà penjat a la pàgina web de l’ARA –també es podrà consultar a través del mòbil i la tauleta–, que s’actualitzarà diàriament amb les noves incidències, es pot comprovar que la R4 és la segona via amb més retards, amb 76 des de l’1 de gener fins al 20 de març. Les vuit línies que formen la xarxa de Rodalies de l’àrea metropolitana de Barcelona acumulen fins ara 322 incidències. La majoria dels retards de totes les línies són de menys de 30 minuts, i a l’ARA els hem categoritzat com a lleus, mentre que de 30 a 60 minuts són greus, i a partir d’una hora són molt greus.

Participació dels lectors

Aquesta eina creada per l’ARA es nodreix de la informació oficial que fa pública Renfe en el moment de produir-se, però que elimina de la pàgina web l’endemà. Aquest diari ha demanat consultar la informació des de l’1 de gener, i no ens l’han volgut facilitar. L’interactiu, però, permetrà a partir d’avui que també els lectors puguin afegir els problemes que hagin patit ells en una línia o en una estació, i puguin queixar-se del que vulguin.

Durant tot aquest 2015 anirem fent anàlisis periòdiques a la xarxa de trens catalana a partir de tota aquesta informació acumulada, que permetrà treure moltes conclusions. I no tan sols ens centrarem en les Rodalies de l’àrea metropolitana, sinó també en la xarxa de trens regionals de mitjana o llarga distància, que també tenen moltíssims problemes i sovint queden en un segon pla perquè percentualment afecten menys gent que Rodalies.

Els Ferrocarrils de la Generalitat també estan inclosos en l’interactiu de l’ARA, però no acumulen ni la meitat de les incidències que Renfe. Les sis línies del Vallès sumen vuitanta incidències fins ahir, i les vuit del Llobregat-Anoia només vint. Cal recordar que la xarxa de Ferrocarrils és molt més petita, i les línies no es creuen entre elles; per tant, no hi ha tant efecte contagi. Amb Renfe és molt habitual que una incidència en una línia provoqui retards en d’altres.

stats