L'Estat analitzarà les dades dels viatgers per detectar terroristes i mafiosos

El ministeri de l'Interior encarrega per 1,6 milions un sistema amb tecnologia 'big data' que guardarà la informació dels passatgers, l'estudiarà i la podrà encreuar amb dades de xarxes socials, apunts del metge i tota mena de bases de dades

Enric Borràs
4 min
Esquema del sistema d'anàlisi de PNR que vol implantar l'Estat

BarcelonaSi tens previst viatjar a l'estranger o venir des de fora d'Espanya, a partir del 10 desembre has de saber que l'Estat analitzarà les teves dades. Com a mínim, enregistrarà qui ets, la teva edat, el número de la targeta de crèdit, quin trajecte fas i quan, ho relacionarà amb altres viatges que hagis fet i fins i tot podrà encreuar les dades amb més informació que tingui sobre tu, com ara el que diguis a les xarxes socials i dades mèdiques. Tot plegat ha de servir per detectar "patrons de comportament anòmals" i "perfils de risc" que delatin possibles terroristes i membres del crim organitzat.

La diferència principal amb els mètodes actuals és que fins ara s'investigava aquells que ja eren sospitosos, mentre que quan el nou sistema es posi en marxa s'analitzarà tothom per detectar possibles criminals, i hauria de ser capaç fins i tot d'identificar el "perfil demogràfic i sociològic" de cada passatger. Les companyies aèries facilitaran a l'administració tota la informació sobre tots els viatges internacionals, i un sistema informàtic amb tecnologia de 'big data' que s'ha de desenvolupar aquest any la recopilarà, relacionarà i analitzarà. El sistema farà un "scoring de risc", un rànquing de perill "associat a cada individu segons la classificació de perfils identificats".

El ministeri de l'Interior ha obert un concurs públic per encarregar un sistema que recopili, processi i analitzi les dades de tots els viatgers de vols internacionals per detectar possibles terroristes o membres del crim organitzat. El sistema, segons el plec de prescripcions que han de complir les empreses que vulguin aconseguir el contracte, es basarà en la informació de Passenger Name Record (PNR), que inclou des del nom del viatger fins a les dades de contacte, l'itinerari, les dates del trajecte, etc., i "s'enriquirà" amb "l'accés i explotació de bases de dades externes". Segons el document, l'eina "ha de ser capaç d'analitzar diferents tipus d'informació, ja sigui en forma de 'feeds' de Twitter, correus electrònic, imatges, vídeo, registres de centres de trucades, notes clíniques d'un metge o pràcticament qualsevol altre format", i tot "amb capacitats de cerca i anàlisi" que permetin "descobrir elements ocults a simple vista".

Anàlisi de les xarxes socials

A les condicions del concurs es preveu que el sistema pugui detectar que noms incorrectes o amb faltes són d'una mateixa persona i fins i tot pugui "identificar automàticament el perfil demogràfic i sociològic dels passatgers" a partir de la informació recopilada i fer un seguiment "de la utilització inusual de les xarxes socials obertes". En concret, el plec de condicions indica que es faran servir, com a fonts d'informació, Twitter, Google Plus, Linkedin, Tumblr, Instagram, Flickr, YouTube, Vimeo i LiveLeak, a més de fòrums, blogs i tota mena de pàgines web. També obtindrà dades dels cercadors Google, Bing, Yahoo! i DuckDuckGo, i recopilarà les metadades de les publicacions a internet, el sobrenom o el nom de l'usuari que les faci, i els comentaris que publiqui.

A més el programa haurà de ser "flexible" perquè es pugui adaptar a les diferents maneres de funcionar de la Policia Nacional espanyola i la Guàrdia Civil, el contractista "haurà de presentar els resultats obtinguts de l'anàlisi en una interfície senzilla i gràfica", i farà un "pla de formació" per als qui l'hagin de fer servir. El sistema, a més, "haurà de permetre la presa de decisions automàtiques en els casos en què els criteris de comparació o patró aplicat indiquin un resultat unívoc". L'equip que desenvolupi el projecte haurà d'estar format, com a mínim, per cinc especialistes, que hi hauran de dedicar, pel cap baix, 12.800 hores de feina.

Vigilància preventiva

L'Estat preveu pagar 1.633.500 euros pel paquet de programari que haurà de ser capaç d'identificar patrons de comportament i perfils de risc, anticipar de manera "preventiva" possibles delictes i relacionar les dades dels viatgers amb informació d'altres bases de dades. L'empresa que guanyi el concurs tindrà quatre mesos per desenvolupar-lo: entre l'1 d'agost i el 10 de desembre. Tot es basarà en les dades dels passatgers que proveeixen les aerolínies, i el sistema, a més, s'integrarà amb l'estàndard d'intercanvi d'alertes dels estats membres de la Unió.

Esquema de la circulació de dades dels viatgers, segons el plec de condicions

Els mètodes de recollida i intercanvi de dades entre policies i altres autoritats que va posar en marxa la Unió Europea arran del Conveni de Schengen "han demostrat ser útils", diu la introducció del document, però "tendeixen a concentrar-se en dades relatives a persones de les quals ja se sospita". I aquesta és la diferència amb el nou sistema que ha encarregat el ministeri de l'Interior: ara es tracta de vigilar tothom que es pugui per detectar conductes sospitoses, no només de vigilar aquells qui ja es creu que poden ser delinqüents.

Per això el nou sistema "inclourà anàlisi 'big data', amb l'objectiu d'ordenar la informació, millorar-la, permetre varietat de consultes i facilitar una anàlisi avançada de les dades, tant en temps real com les emmagatzemades anteriorment". Ara "l'objectiu" és aconseguir "importants millores operatives que potenciïn les feines de prevenció, detecció, investigació i persecució de delictes relacionats amb el terrorisme i el crim organitzat mitjançant la recopilació, processament i tractament analític de la informació existent sobre passatgers que viatgen des de o fins a les nostres fronteres".

stats