El Govern no descarta manifestar-se contra l'ampliació del Prat

Creixen els recels en part de l'executiu al voltant de l'acord amb Aena

4 min
Imatge recent de les pistes de l’aeroport del Prat.

BarcelonaLa reforma de l'aeroport del Prat ja és oficialment l'element de controvèrsia principal que té el Govern sobre la taula al marge de la carpeta del Procés. Des que l'executiu català el 2 d'agost passat va pactar amb el govern espanyol la inversió de 1.700 milions per a la infraestructura aeroportuària, no han parat de créixer els recels de la Generalitat –especialment a ERC– cap al seu propi pacte. No dubta en reivindicar el volum d'inversió, que considera imprescindible per modernitzar l'aeroport i irrenunciable si s'ofereix des de l'Estat, però tem que tot plegat s'acabi convertint en un gran problema si Aena insisteix en fer una ampliació que tingui efectes mediambientals en espais protegits de la zona com la llacuna de la Ricarda. Un exemple d'aquests recels s'ha constatat aquest dimarts, quan el Govern ha comunicat que no descarta participar en la manifestació convocada per al dia 19 a Barcelona en contra de l'ampliació. "No em sorprendria que algú hi participés", ha dit la portaveu de l'executiu, Patrícia Plaja. Això suposaria, de facto, protestar contra ell mateix i l'acord que va signar amb el govern espanyol ara fa un mes. En tot cas, fonts de Junts matisen que la portaveu del Govern es referia a Esquerra –que dilluns va dir que no descartava manifestar-se–, ja que els consellers del partit de Carles Puigdemont no preveuen ser a la protesta. Asseguren que l'acord del 2 d'agost a què va arribar l'executiu amb el govern espanyol és compatible amb ampliar l'aeroport i protegir la llacuna de la Ricarda.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Com es justifica l'eventual presència d'una part del Govern en una manifestació així? La Generalitat argumenta que sí que vol la inversió per fer canvis a l'aeroport, però exigeix que tingui una mínima afectació mediambiental que considera que Aena no té en compte. El problema principal que té la Generalitat és el calendari de tot plegat. La concreció de la inversió dels 1.700 milions d'euros i els plans definitius per a l'aeroport no seran una qüestió que es defineixi de manera immediata i, en canvi, sí que ho serà la contestació social que es prepara. Per tant, el Govern haurà de lidiar amb els opositors al projecte abans de poder exhibir un pla per a l'aeroport que compleixi amb el que s'ha compromès: canvis al Prat amb un mínim impacte mediambiental.

Fonts del Govern asseguren que aspiren a influir en la redacció del pla director que acabarà definint com serà la reforma i que, d'aquesta manera, podran evitar al màxim l'afectació ambiental. Mentre això no passi, l'executiu haurà d'aprendre a conviure amb el que serà inevitable que es visualitzi com una contradicció: pactar amb l'Estat la reforma de l'aeroport i després sembrar-hi dubtes. Una manifestació en què es criticarà la gestió que ha fet del tema el govern espanyol, però també la Generalitat. La presència del Govern a la protesta podria generar rebombori entre socis. Dilluns ERC explicava que també preveia ser a la manifestació i aquest dimarts, en una entrevista amb l'ARA, la seva portaveu adjunta al Parlament, l'exconsellera Meritxell Serret, donava ales a la protesta assegurant que estudiava anar-hi i afirmant que el seu grup parlamentari està en contra de l'ampliació. La CUP, crítica des del principi amb l'operació, ha denunciat "contradictori" que el Govern sigui a la protesta perquè la va pactar amb l'executiu espanyol.

La posició de Junts és diferent. En primer lloc no preveuen ser a la protesta del dia 19 i asseguren que només és ERC qui s'ho planteja. A més, asseguren que dissabte passat en les convivències del Govern a la Vall d'en Bas es va acordar amb el president, Pere Aragonès, que es tiraria endavant l'ampliació de l'aeroport del Prat, amb la línia vermella de protegir la llacuna de la Ricarda. Això vol dir, afegeixen les mateixes fonts, que caldrà discutir en quins termes es produeix l'ampliació de la tercera pista en el marc del pla director, amb l'objectiu de no afectar aquest espai de la Xarxa Natura 2000. Una negociació que s'ha de dur a terme en els pròximes mesos, després que el 30 de setembre el consell de ministres doni llum verda al Document de Regulació Aeroportuària (Aena). En cas que els plans de l'empresa aeroportuària afectessin la llacuna de la Ricarda, les mateixes fonts asseguren que la Generalitat sempre seria a temps de rebutjar la proposta.

L'ampliació del Prat també genera controvèrsia dins el govern espanyol. El PSOE defensa el projecte i Unides Podem s'hi oposa frontalment. Per simbolitzar aquest rebuig, dijous que ve la vicepresidenta segona, Yolanda Díaz, visitarà la Ricarda al costat de l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. La situació dels liles recorda la del mateix Govern. Rebutgen una reforma que promociona l'executiu del qual formen part.

Puigneró, Aragonès, Vilagrà, Giró i Torrent dirigint-se cap a la reunió del consell executiu.

Tot preparat

En paral·lel a la preocupació creixent de la Generalitat, la primera gran mobilització contra l'ampliació de l'aeroport del Prat comença a prendre forma, informa Paula Clemente. El conjunt d'associacions que fa dos mesos s'organitzava per denunciar els problemes del projecte d'Aena ara ho tenen tot preparat per a una manifestació a Barcelona que esperen que sigui “massiva” que reuneixi població civil, agents socials i polítics i que es coordinarà amb dues concentracions paral·leles a Madrid i a Palma. Aquest dimarts, quatre portaveus d'algunes d'aquestes entitats han explicat que, a més, treballen en una compareixença parlamentària davant els polítics catalans i en una petició al Parlament Europeu perquè s'hi impliqui.

Però la prioritat és la manifestació del 19 de setembre. Es tracta d'una mobilització al carrer Tarragona de Barcelona (prop de la plaça d'Espanya) i que tindrà el punt àlgid a les 12 del migdia, quan es preveu que arribin les diferents columnes que vindran des del delta del Llobregat, de les comarques gironines, de Tarragona, del Vallès i fins i tot de Saragossa. “Volem demanar la màxima mobilització per denunciar els governs que, d'esquena a la ciutadania i a les protestes que durant anys s'han fet sobre aquest model injust, tornen a presentar un projecte especulatiu en funció dels interessos dels grans capitals”, ha explicat María García, en representació de Zeroport. La manifestació ja està a punt. Les respostes a les incògnites que genera la reforma, no.

stats