Contingut patrocinat
Especials 17/03/2023

Un viatge amb els cinc sentits per la tecnologia més inclusiva

Un grup de persones amb diversitat funcional visita el Mobile World Congress i el 4YFN de la mà de CaixaBank i la Mobile World Capital, a través d’una exclusiva ruta que els permet conèixer els darrers ginys destinats a millorar la seva qualitat de vida.

Redacció
4 min
CAIXABANK

“M’he posat a plorar”, reconeix l’Eva Requena. Acaba de viure una experiència musical immersiva 360º amb unes ulleres de realitat virtual. Durant tres minuts ha compartit escenari amb el grup d’indie-pop Izal al Palau Sant Jordi i el resultat li ha semblat colpidor i emotiu a parts iguals. L’Eva és directora d’orquestra i cantant d’òpera, però fa sis anys que no pot exercir la seva professió per un problema de salut que li ha fet perdre la mobilitat de les cames, entre altres conseqüències. A l’Ernesto Blanco, que es va quedar cec durant l’adolescència, li ha agradat escoltar la música i percebre el so dels instruments posicionats en diferents espais així com els aplaudiments i crits del públic: “M’ha semblat molt divertit. M’agrada molt anar provant el nou que va sortint al mercat”, destaca.

Tant l’Ernesto com l’Eva són membres de l’entitat sense ànim de lucre Fundación Prevent, que treballa per millorar la inclusió laboral de les persones amb diversitat funcional. El 2 de març, tots dos, juntament amb vuit companys més van poder conèixer de primera mà les darreres novetats tecnològiques exposades al Mobile World Congress (MWC) 2023 i el 4YFN, ginys que probablement en un futur contribuiran a incrementar el seu benestar. Impulsada per CaixaBank, en col·laboració amb la Mobile World Capital –de qui l’entitat financera és patrona–, aquesta visita pionera també va voler fer evident als expositors “la necessitat que s’aporti tecnologia, investigació i capital per millorar la qualitat de vida d’aquests col·lectius”, destaca Maria Alsina, directora territorial de CaixaBank a Barcelona.

L'espai 4YFN al MWC

Una ascensió al Pedraforca

Broomx és una empresa nascuda el 2017 a Catalunya que ofereix solucions immersives destinades a l’àmbit sociosanitari. La tecnologia que utilitzen –creada, fabricada i patentada a Barcelona–, transforma espais quotidians en 4D per transportar l’espectador a fer aventures inèdites com una ascensió al Pedraforca, el viatge amb una muntanya russa o un busseig al fons del mar. “Les tecnologies immersives tenen una capacitat d’estimulació que no té cap altre mitjà. L’ús d’aquestes eines ofereix grans oportunitats per portar a terme activitats terapèutiques diverses, des de sessions de relaxament fins a exercicis de memòria, neurorehabilitació o exercici físic en residències geriàtriques, sociosanitaris o centres de salut mental”, detalla Ignasi Capellà, CMO & cofundador de Broomx.

A dins la sala i durant el tast de la immersió es podien sentir els crits nerviosos de la baixada en picat de la muntanya russa o l’harmonia de sentir-se bussejant a la Gran Barrera de Corall. Però l’experiència no va ser igual de significativa per a tothom. Segons l’Ernesto, cal combinar més “els aspectes visuals amb els auditius”, una aportació que Capellà valora molt positivament “per poder continuar millorant”, afirma.

Accés universal a la tecnologia

Precisament el contacte directe entre usuaris i empreses emergents era un dels objectius principals d’aquest particular tour que, a més d’aturar-se a Broomx, també va visitar el Barcelona Health Hub, una entitat privada sense ànim de lucre que promou la innovació en la salut digital i que compta amb 60 empreses emergents i 500 treballadors ubicats al recinte modernista de Sant Pau. “Hem aconseguit que 23 caps d’innovació de l’àmbit de la salut i dels hospitals vinguin al nostre estand. Les bates blanques s’acosten al MWC”, apunta Eva Rosell, directora general de l’associació.

La ruta segueix ara per Feel the technology, un conjunt d’activitats gamificades i personalitzades per sentir la tecnologia a través dels cinc sentits com la Taste Station, on s’ofereix un bombó creat especialment pels Germans Roca segons les preferències olfactives del visitant; l’Àrea de l’Olfacte, on es convida a fer un recorregut olfactiu per 6 espais emblemàtics de Barcelona a través de la tecnologia AirParfum desenvolupada per Puig; la immersió física de l’encesa de la flama olímpica de Barcelona 92 o la recreació virtual ja citada d’un concert al Palau Sant Jordi.

Finalment, la particular visita va culminar amb la demostració en directe de l’exoesquelet robòtic dissenyat per Able human motion, una empresa emergent catalana premiada per Acció com una de les més innovadores del 2022. A diferència d’altres models, aquest dispositiu és molt més lleuger (7 kg) i s’ha elaborat amb alumini, fibra de carboni i altres suports impresos en 3D. Gràcies a l’ajuda de l’aparell, una persona amb una lesió medul·lar va poder aixecar-se autònomament i fer algunes passes sense complicacions.

Compromís amb les persones

L’experiència viscuda al MWC s’emmarca en el compromís de Caixabank amb la diversitat i la inclusió: “Fa més de 100 anys que CaixaBank manté un ferm compromís amb els col·lectius més vulnerables”, assegura Alsina. En aquest sentit, l’entitat treballa per eliminar les barreres físiques i sensorials dels seus canals d’atenció, presencials i digitals. El 88% de les seves oficines apliquen el concepte “cota zero”, eliminant els desnivells i instal·lant rampes i elevadors per facilitar-hi l’accés.

Així mateix, el 100% dels caixers de CaixaBank són accessibles, amb facilitats visuals, sonores i tàctils. Tenen eines de suport en l'ús del caixer com ara el menú CaixaFàcil, un menú simplificat per ajudar a operar a persones poc familiaritzades amb les noves tecnologies que, un cop configurat amb l'ajuda d'un gestor, s'activa automàticament.

stats