L'anàlisi d'Antoni Bassas: '3.200 milions per al Prat, les escales de Renfe a Plaça Catalunya no funcionen'
A aquestes alçades, sabem que una obra sola no farà el seu efecte si no forma part d’un pla global. Per exemple: ¿amb aquesta ampliació vindran més turistes? Doncs no, gràcies. Les escales de l’estació de Plaça Catalunya continuen espatllades. ¿I volem passar de 55 milions de viatgers del Prat a 70?
És la notícia del dia: el president Illa tira endavant l’ampliació de l’aeroport del Prat. El Govern i Aena s’han posat d’acord per allargar 600 metres una pista: 540 metres pel cantó del Prat, a tocar de la Ricarda, i 60 metres per la banda de Gavà, a la zona del Remolar.
Per això l’ampliació té l’oposició de l’Ajuntament del Prat i, en canvi, ha estat molt ben rebuda per l’Ajuntament de Gavà. Té en contra l’ecologisme i a favor, els sectors empresarials.
Amb l’acord entre el Govern i l’empresa de majoria estatal Aena no n’hi ha prou per fer les obres. Illa ha de buscar vots que ara no té, perquè Comuns no volen l’ampliació i Esquerra la supedita al fet que la Generalitat entri al govern d’Aena a Catalunya, i Junts, que hi està a favor, està a l’oposició. I (no menor) la UE també pot dir que l’ampliació no és sostenible mediambientalment.
El president Illa és coherent: si fa mesos va presentar el seu pla perquè Catalunya recuperés el lideratge econòmic, necessita un aeroport més ben connectat amb el món. I és evident que les ampliacions del Prat, fins ara, han estat positives. Però, a aquestes alçades, sabem que una obra sola no farà el seu efecte si no forma part d’un pla global.
Per exemple: ¿amb aquesta ampliació vindran més turistes? Doncs no, gràcies. Com deia algú, a Barcelona tenim turistes que aterren a la porta de l’hotel, com aquell qui diu; aterren a 12 quilòmetres de la plaça Catalunya. Doncs això és un luxe: que vagin a altres destinacions, com Girona o Reus, i que paguin.
No es perdin aquest article d’avui de l’economista Miquel Puig, que està a favor de l’ampliació, però adverteix: “La qüestió és si el govern que la impulsa té un model de desenvolupament per a Catalunya que aposti pel PIB per càpita i no pel PIB; i això últim només és possible no si el turisme deixa de créixer, sinó si decreix. Només dins d’un pla econòmic més ampli té sentit l’ampliació que ara es proposa”. O sigui, ¿de què serveix que augmenti la riquesa de Catalunya si després no es reparteix? Si el PIB ha augmentat un 50% en 25 anys però la renda d’un barceloní que viu de lloguer ha baixat un 33%. I el mateix ha passat a les Balears. Per tant, ampliació igual a benestar general no és veritat.
Tenim l'AP-7 col·lapsada, i a Rodalies, els haig d’explicar que no és que no vagin bé els trens, que no sempre hi van, sinó que no van ni les escales ni els ascensors. Les escales de l’estació de Plaça Catalunya continuen espatllades. ¿I volem passar de 55 milions de viatgers del Prat a 70?
Aquesta ampliació té sentit, però no oblidem què hi ha al darrere. O sigui, ¿per què l’Estat té un interès tan gran en invertir 3.200 milions d’euros a Catalunya? Doncs perquè n’espera un gran retorn: construirà una ciutat aeroportuària, un parc logístic, hotels, restaurants i oficines. Està bé, una inversió espera un retorn, però no pensem que l’Estat ens ve a fer un gran favor (amb els nostres diners). No sabem quants diners fa guanyar el Prat a Aena perquè Aena no dona la xifra. L'última vegada que la va donar, fa 10 anys, el Prat generava més de la meitat dels beneficis d’Aena. Esclar que volen fer-lo créixer.
El volen fer créixer i volen continuar manant en exclusiva. ¿Intenta Illa que la Generalitat tingui més pes en la governança d’Aena a Catalunya? Encara hi ha moltes preguntes per contestar.
Bon dia.