Esport
Comarques Gironines 22/06/2022

El futbol i el bàsquet a Primera impulsaran la marca 'Girona'

La Cambra de Comerç estima en 40 milions d'euros l'impacte econòmic del doble ascens a Primera

6 min
L'arribada dels jugadors del Girona Futbol Club a la Plaça del Vi en la celebració de l'ascens a Primera, dimarts passat.

GironaGirona va sobrada de felicitat aquests dies, després de viure un 19 de juny doblement històric, amb els ascensos a la Primera Divisió i l'ACB del Girona de futbol i el Bàsquet Girona. La nit de diumenge es recordarà eternament, perquè eren dues fites molt perseguides. A Montilivi feia tres anys que havien perdut l'elit, una categoria que els va omplir tant que els sentiments pràcticament els obligaven a recuperar-la. A Fontajau, la desaparició de l'Akasvayu va deixar una ferida en el bàsquet masculí que ha trigat 14 anys a sanar-se. Les gestes esportives del Girona i el Bàsquet Girona se sumen a la presència a les seves principals categories de l'Uni Girona i el Girona Club Hoquei. Els 4 equips de la ciutat juguen a Primera. La dada és una bogeria. “És un orgull el que s’ha viscut aquest cap de setmana”, presumeix Marta Madrenas, l'alcaldessa d'una ciutat de Primera.

40 milions d'euros

Si en l'apartat de les emocions no hi ha color, en l'aspecte econòmic situar la ciutat a l'elit de l'esport només té coses positives. La primera valoració de la Cambra de Comerç de Girona xifra en 40 milions d'euros l'impacte monetari –tant directe com indirecte– que suposa el doble ascens per a la ciutat i la demarcació. "S'ha de tenir en compte, també, que Girona és l'única ciutat mitjana que té el futbol a la Lliga, el bàsquet masculí a l'ACB i el bàsquet femení a l'elit; a tot l'Estat, només hi ha Barcelona, Madrid i València", concreta el director gerent de la Cambra, Eduard Torrent.

Els 40 milions són tan sols una xifra inicial, però els càlculs parteixen d'una base bastant sòlida: l'estudi que va fer mesos després que el Girona FC pugés a la màxima divisió estatal. La Cambra calcula que, d'aquest impacte, fins a 25 milions d'euros correspondran al futbol. Fa cinc anys, arran de l'ascens del Girona a Primera Divisió el 4 de juny del 2017, la Cambra de Comerç ja va fer un primer estudi sobre aquests impactes. En aquell cas, centrat exclusivament en el futbol. L'anàlisi xifrava en 22,5 milions d'euros el pas de l'equip entre els clubs més grans de l'Estat. "Ara, però, ja estem parlant que seran més de 25 milions, perquè durant aquest temps calculem que la imatge de marca del Girona FC ha crescut en 3 milions més; i això es veu sobretot en tot el que es mou a través de xarxes socials", concreta Eduard Torrent.

La resta de milions els aportaran tant el bàsquet masculí –la primera estimació se situa en 15 milions d'euros, però podrien arribar a ser-ne 20–, com el femení o l'hoquei. Més imatge de marca, més ingressos per a botigues, hostaleria i turisme pels aficionats que mouran els partits i, també, més pressupost per als clubs són algunes de les variables que es tenen en compte i que repassem a continuació.

Les quatre variables de l'estudi

Per analitzar la repercussió econòmica d'aquesta fita històrica al llarg de la temporada vinent, la Cambra analitza sobretot quatre variables. La primera és l'impacte directe dels partits. És a dir, la despesa que fan els seguidors a botigues i hostaleria abans i després del matx. La segona és l'impacte indirecte, o sigui aquell que es generarà "a tots aquells sectors productius que d'alguna manera o altra hi estiguin relacionats", concreta Torrent.

La tercera variable és l'impacte de marca; ras i curt, el valor de la imatge. En el cas del bàsquet, per exemple, el director gerent no amaga la vàlua de Marc Gasol "com a icona internacional, perquè pocs equips tenen un director-jugador com ell". Torrent també recorda que Girona i la demarcació tenen atractiu (amb la marca turística Costa Brava-Pirineus). "Hi haurà gent que vindrà a la ciutat per primera vegada per veure els partits, però que més endavant tornarà a Girona o al territori per passar-hi les vacances; i aquest impacte, que és el que es genera a partir de la marca, també tindrà un gran creixement", ha recordat el director gerent.

De fet, Eduard Torrent recorda que, tan sols durant els dies de la final four de la LEB Or, cadascun dels equips que venien de fora (Lleida, Estudiantes i Palència) han arribat a moure "entre 600 i 800 seguidors". "I això, clarament, ja s'ha deixat notar en els ingressos que han fet el sector d'hostaleria i comerç", concreta el director gerent de la Cambra. "Amb equips mitjans com els nostres, molt lligats al territori, això també és important", diu Torrent. I per acabar, l'últim impacte és el que es coneix com el de transferència. És aquell que va lligat al creixement del pressupost del club, que, com precisa Torrent, "en el cas del futbol passarà dels 10 als 50 milions d'euros, i això innegablement repercutirà en el territori". De fet, Pere Guardiola, un dels propietaris del Girona, ja va advertir abans de la final contra el Tenerife a Catalunya Ràdio que aquest "és un partit de 50 milions d'euros, la magnitud del pressupost a Primera".

En l'estudi dut a terme el 2017 per analitzar l'ascens a Primera del Girona, només el fet de portar el logotip Costa Brava-Pirineu de Girona a la màniga generava un efecte mediàtic superior als 8 milions d'euros. L'impacte sectorial suposava més de 6 milions per a l'economia local: 1,03 en hostaleria, 1,38 en restauració, 1,26 en altres sectors terciaris i 2,59 en consum interior. Aquest càlcul surt de les nits que han de fer a Girona els equips rivals i les 750 persones entre plantilla, cos tècnic i directiva, els 75 membres del cos arbitral i els 3.000 mitjans de comunicació que segueixen l'actualitat dels equips visitants. També es xifrava en 15.000 el nombre d'aficionats rivals que feien com a mínim un àpat a la ciutat, als quals s'han de sumar els 40.000 aficionats del Girona que consumeixen en bars i restaurants abans dels partits i que possiblement no ho farien en cas de no haver-hi partit del seu equip. Aquí cal sumar-hi els llocs de treball que es mantenen i els nous que es creen, xifrats en gairebé 7 milions d'euros.

Montilivi i Fontajau estan preparats?

El descens de Primera del 2019 va provocar que el Girona desmuntés les graderies retràctils que va instal·lar arran de l'ascens dos anys abans (només va mantenir la de Preferent). Ara, amb el retorn a l'elit, el club blanc-i-vermell ampliarà la capacitat de Montilivi: passarà dels 11.200 espectadors actuals als 13.400 gràcies al fet que recuperarà una de les dues graderies esmentades. Concretament, la de Gol Nord. El club té preparada una remodelació a l'estadi que anirà fent de mica en mica. De fet, ja va començar a modernitzar-lo, però la maleïda pèrdua de categoria va fer que el projecte s'alentís de cop. “Hem de començar a pensar a millorar l’estadi i necessitarem l’ajuda de l’Ajuntament perquè tot això sigui viable”, explicava Delfí Geli, el president del Girona, a RAC1.

Cal recordar que l'Ajuntament de Girona és el propietari de Montilivi, malgrat que actualment la concessió està en mans del Girona, perquè va arribar a un acord el 2018 per als pròxims 50 anys. Clubs com el Barça, el Madrid, l'Atlètic de Madrid i el Sevilla visitaran l'estadi la temporada 2022/23, un aspecte que provocarà una demanda més gran d'entrades i un creixement dels abonats.

Per la seva banda, Fontajau està acostumat a partits del màxim nivell i no tindrà cap mena de problema amb acollir els partits del Bàsquet Girona a l'ACB, ja que supera tots els requisits que exigeix la competició, que són més estrictes que els que demana l'Eurolliga per acollir els partits de l'Uni Girona. L'aforament també es veurà lleugerament augmentat, perquè hi ha d'haver un mínim de 5.000 espectadors, un fet que es compleix amb la col·locació de la Grada Jove, tal com va passar durant la final four. La demanda d'abonats també es veurà incrementada, igual que els preus per a un carnet.

La Ciutat Esportiva hauria de ser una realitat

D'altra banda, l'acord de LaLiga amb CVC donarà una injecció de 32 milions d'euros al Girona, dels quals un 70% hauran de ser destinats a infraestructures. El club té la intenció de definir d'una vegada per totes on construirà la futura Ciutat Esportiva. En aquests moments, tal com va avançar el Diari de Girona, negocia la compra d'uns terrenys a la Massana (Vilablareix). "Està tot per fer i això és molt motivant. És el projecte de la nostra vida. Aquest projecte canviarà la història del Girona", explica Ignasi Mas-Bagà, el director general de l'entitat.

A la recerca d’inversors

El Bàsquet Girona ha presentat a l’empresariat gironí el Club Empresa, un nou projecte que desitja que serveixi per implicar el teixit empresarial de la ciutat per un club que aposta per ser important en l’àmbit social. “Hem viscut unes últimes 48 hores molt emocionants, però això no s’atura i volem continuar creant il·lusió. La temporada que ve tindrem 30 equips i ens agradaria veure-us a Fontajau”, va dir Gasol a l’acte celebrat a l’Auditori. Per 1.950 euros (IVA a part) l’empresa que contracti aquest servei tindrà un impacte de visualització immediat, posicionant el seu logotip a l’APP i a les pantalles del pavelló, a banda d’altres avantatges. Una crida semblant va fer Ferran Soriano, CEO del City Football Group. “Necessitem que les empreses de Girona s’impliquin en el Girona com ho ha fet Gosbi”. Després del doble ascens, és el moment ideal.

stats