Un invent català o espanyol?

Isaac Peral va admetre la paternitat de Monturiol en el seu submarí a motor

Maqueta de l’Ictíneo II  Al Museu  del Joguet  de Catalunya,  a Figueres.
Gerard Bagué
10/10/2019
2 min

GironaLa Viquipèdia en català coincideix amb l’edició castellana en definir Narcís Monturiol com a enginyer, intel·lectual i polític. Fins a cert punt sembla lògic que una parli d’un “inventor català” i l’altra d’un “inventor espanyol”. Tothom escombra cap a casa. Les diferències arriben a l’hora de definir la seva aportació a la invenció del submarí. Mentre que l’edició castellana el reconeix “juntament amb Isaac Peral i Antonio Sanjurjo com a pioner de la navegació submarina a Espanya”, a la Viquipèdia en català hi diu: “Cèlebre per la invenció del primer submarí tripulat i impulsat per una forma primerenca de propulsió autònoma amb un motor químic anaeròbic, anomenat Ictíneo ”.

Si anem a buscar l’opinió dels experts, trobem que Enric Garcia Domingo, cap de l’àrea de gestió de col·leccions i coneixements del Museu Marítim de Barcelona, aclareix que “al contrari del que molta gent pensa, si bé Monturiol va dissenyar i construir un prototip de submergible, no va ser ell l’inventor del submarí”. Garcia assegura que, de la mateixa manera que no hi ha un únic “inventor” de l’automòbil o el ferrocarril, no hi ha un únic inventor del submarí, sinó que es tracta d’una obra col·lectiva a la qual moltes persones, arreu del món, van fer aportacions.

Ara bé, tot i que el projecte de Monturiol acaba amb un fracàs estrepitós, amb el seu Ictíneo II convertit en ferralla, algunes de les seves aportacions van ser essencials per a l’evolució tecnològica que ha fet possible l’existència del submarí actual. No s’ha de jutjar el projecte en funció de si va funcionar o no, sinó per l’aportació real a l’evolució tecnològica que, segons Garcia, “suma molts punts a favor de Monturiol”. El primer submergible que mereix aquest nom va ser construït el 1801 per l’americà Fulton.

Entre els punts dèbils del projecte de Monturiol, segons Garcia Domingo, hi havia la construcció en fusta, en una època en què el ferro i l’acer es començaven a imposar.

A la web d’Universitats i Recerca es reconeix a Monturiol com “la persona que estableix els fonaments de la navegació submarina moderna”. I s’esmenta que pocs anys després de la seva mort, Isaac Peral va anunciar la realització de proves d’un submarí amb motor i va admetre que la paternitat de la idea era de Monturiol.

En Monturiol va pesar molt la seva forta personalitat i el vessant polític. Al poc suport de les autoritats de l’època s’hi oposa l’entusiasme popular del seu invent. Josep Puig Pujades va contribuir decisivament al mite Monturiol amb el llibre Vida d’heroi: Narcís Monturiol, inventor de la navegació submarina, en el qual la biografia de l’inventor es barreja amb les lluites republicanes del segle XIX en clau romàntica.

stats