Joan Isaac, íntim i polifacètic
El cantautor presenta dimecres el seu primer llibre de poemes, 'Intimissimi' (Llibres del Segle), a l'Auditori Viader de la Casa de Cultura de Girona
GironaConcert, recital i presentació del llibre. L'Auditori Viader de la Casa de Cultura de Girona acollirà aquest dimecres (20 hores) una exhibició de polimorfisme artístic a càrrec de Joan Isaac. Durant la presentació del seu primer poemari, 'Intimissimi' (Llibres del Segle), cada poema recitat pel cantautor -amb l'acompanyament al piano d'Antoni-Olaf Sabater- anirà seguit d'una cançó que hi està relacionada. Una de les peces que gairebé amb total seguretat recitarà i cantarà Isaac serà 'Girona', un homenatge a la ciutat que va estrenar la passada diada de Sant Jordi durant el Festival Strenes. El llibre, que inclou trenta-nou poemes, és descrit per l'autor com el resultat de l’observació del seu paisatge íntim i de la seva perifèria vital. Conté “reflexions en llenguatge poètic i instants quotidians recollits amb la càmera del meu telèfon mòbil”, explica Isaac a la introducció de l'obra. També hi diu que no vol caure en el parany de la vanitat de sentir-se poeta i es limita a despullar-se sense pudor. “Em dono a vosaltres nu i imprevisible, tendre i contradictori”, afegeix.
Si això és cert, el lector pot sentir-se legitimat per deduir que rere cada poema del llibre s'hi perfila algun tret de la personalitat de l'autor, ben capaç de confessar que porta cinquanta anys adorant Joan Manuel Serrat (“I ja ho veus, Joan, aquí lluitant per ser com tu quan sigui gran / més enllà de la seixantena”) o d'admetre que admira els artistes humils, “aquells que quasi s’avergonyeixen de ser-ho, / els que es declaren ignorants i aprenents de tot”. A 'Intimissimi', inclòs a la col·lecció Poesia al Cànter de Llibres del Segle, hi ha una mica de tot: camps verds d'herba humida, fogueres que escalfen l'enyorança, llits desfets després de l'amor, homes maldestres i estúpids, adolescents de somriure maliciós, viatges al centre de la saviesa, belleses sublims, exuberàncies impenetrables i una llarga sèrie d'imatges i idees que confirmen que, nu o no, Isaac és dels que escullen el risc del dubte, dels que prefereixen la imaginació i la curiositat que ajuden a escurar la vida.
“Aquest escrit no és un pròleg. Només és un espot publicitari perquè el llibre de Joan Isaac esdevingui carn de lectura, passió per compartir bocins d’un mosaic que, per entendre’ns, a vegades acceptam que així és la vida”, diu el poeta Joan Manresa al pròleg. Si Intimissimi (no el poemari, sinó la marca italiana líder en el sector de la roba interior) s'assabenta que hi ha un llibre que du aquest nom, si esbrina que és una obra ben capaç de conquistar al públic regalant somnis i emocions, no és descartable que contactin amb Isaac per proposar-li integrar algun dels textos a les seves campanyes de màrqueting. Al capdavall, “amb els anys, somniar encara és obligatori”, afirma el cantautor al penúltim poema de l'obra. Tot és discutible, i justament aquest és un dels punts forts del llibre: la incitació al dubte, el convit a capbussar-nos al nostre interior i enfrontar-nos a les nostres urgències.
En la presentació de dimecres a Girona també hi intervindran Lluís Freixas, poeta i gestor cultural, i Marta-Costa Pau, editora de Llibres del Segle. El poemari serà presentat properament a Barcelona i en altres ciutats del país.