Comarques Gironines 27/05/2021

La pandèmia redibuixa el comerç al centre de Girona

Molts locals anuncien propera obertura, alguns dels quals de firmes que s'implanten per primera vegada a Girona

4 min
Nombrosos local buits a causa de la pandèmia anuncien propera obertura.

En desenes de les nombroses persianes abaixades que la pandèmia ha deixat a la zona comercial de Girona, el cartell que fins fa poc hi indicava que el local estava en lloguer s'ha substituït per un altre que anuncia una "propera obertura". A la majoria d'aquests cartells ja hi apareix el nom del nou negoci que apujarà la persiana, i uns quants són de firmes que tenen establiments en altres localitats de Catalunya i que per primer cop n'obren un a la capital gironina, com ara la firma barcelonina de moda Furest, l'empresa de mobles Kave Home o el grup dedicat a roba i complements per als ciclistes Velòdrom.

Són petits brots verds que evidencien l'inici de la reactivació comercial a la ciutat, especialment al Barri Vell, la zona més castigada per la pandèmia pel fet que molts dels seus establiments estaven orientats al turisme, que els ha fallat durant més d'un any. En els carrers pròxims a la Rambla, com la Cort Reial i l'Argenteria, encara avui impacta la imatge de tants locals tancats, l'un al costat de l'altre, a l'espera que algun inversor es decideixi a obrir-hi de nou un negoci. El moviment que s'està produint des de fa uns mesos fa preveure, però, que molts no trigaran a reobrir. Segons la consultora immobiliària Urbinium, la reactivació del comerç ja es va començar a notar, encara que tímidament, a finals de l'any passat. Aquest any ha agafat embranzida i des del gener només aquesta consultora ha gestionat l'obertura d'una quarantena de negocis, principalment al Barri Vell, que sumen una inversió de 7 milions d'euros i 160 llocs de treball, a més de la feina que donen a paletes, pintors, decoradors, etc., per posar a punt els nous establiments. "I seguim treballant", indica Claudia Bermejo, responsable de comunicació d'Urbinium, que assessora projectes de noves obertures o reobertures a la ciutat. "Des de la nostra consultoria hem sigut proactius, hem anat a buscar inversors a fora i hem obtingut bons resultats", afegeix. L'interès per Girona, segons assegura, es deu al fet que hi predomina un comerç de proximitat, amb clients molt fidels. 

Un estudi d'RBD Consulting assegura que, tot i que el comerç de Girona ha patit la pandèmia com les ciutats de la mateixa mida, amb la pèrdua d'entre un 15% i un 20% dels negocis comercials, la capital gironina està millor posicionada que altres per recuperar l'activitat comercial gràcies a "l'alta capacitat d'atracció dels seus comerços", no només entre els residents a la ciutat, sinó entre els veïns de municipis situats a la seva àrea d'influència, i també per la fidelitat dels compradors gironins al comerç de proximitat. Segons la regidora de Promoció Econòmica de l'Ajuntament, Glòria Plana, "el petit comerç de barri és el que ha resistit més l'embat de la pandèmia, mentre que ha fet grans estralls entre els establiments dedicats al turisme i també a les grans cadenes de moda, moltes de les quals han decidit concentrar en un sol punt de venda les diverses botigues que tenien a la ciutat".

Negocis no destinats al turisme

Tot i que l'Ajuntament aposta pel turisme com a motor econòmic de la ciutat, aplaudeix que molts dels nous negocis que es reobren al Barri Vell s'orientin a un turisme de qualitat. "És molt bo que Girona atregui comerços de qualitat que porten valor afegit, com ara els que estan vinculats al ciclisme", afirma Glòria Plana, que assegura que des de l'Ajuntament s'ha treballat de manera activa per atraure aquest tipus d'inversors. 

En aquest model hi ha trobat encaix la firma familiar de moda Furest, amb tres botigues a Barcelona i una online, que anuncia l'obertura d'un establiment a mitjans de juny a la Rambla de Girona, en un local que abans ocupava una franquícia de roba masculina. Ara Furest ha decidit tornar a fer el salt fora de Barcelona (ho havia fet anys enrere amb una botiga a Madrid, que va haver de tancar) i ha decidit centrar l'expansió a Catalunya, començant primer per Girona i tot seguit en una població tarragonina el nom de la qual encara no ha revelat. "A través de les vendes online hem constatat que el nostre comprador és de Catalunya, i hem apostat per començar per Girona perquè hi ha poder adquisitiu i perquè creiem que el nostre producte agrada al client gironí", assegura Lucas Furest, gerent de l'empresa junt amb Claudi Forest. Malgrat que ubica la nova botiga en plena Rambla, on invertirà uns 80.000 euros, Furest no busca el turista com a principal client, sinó el comprador gironí. "Hem aguantat el cop de la pandèmia precisament perquè el nostre negoci no depèn del turisme", diu el gerent de Forest.

Al cor del Barri Vell, però en una zona que queda arrecerada del circuit més turístic, entre la plaça i el carrer dels Mercaders, el complex cultural El Foment té en marxa un ambiciós pla d'expansió, amb l'obertura de tres nous locals d'aquí al 2022. Un d'ells, La Taverna, obrirà portes aquest mes de juny. Serà el segon espai d'El Foment després que el febrer del 2020, just abans de la pandèmia, s'inaugurés L'Escola, on s'ofereix formació artística d'arrel tradicional (ball de bastons, sardana, glossa, etc.). A la propera obertura de La Taverna, s'hi afegirà l'any vinent la inauguració de La Fonda, una altra de les branques gastronòmiques d'El Foment. Totes dues (la primera, de cuina més informal, i la segona, de cuina més elaborada) apostaran pel producte de proximitat i etiquetat en català. 

Entre aquestes dues noves obertures n'hi haurà una altra, la tardor vinent: El Centre, on es faran cursos d'història i de llengua, exposicions d'art i actuacions musicals, entre altres activitats.

Candi Granés, director general d'El Foment, explica que el conjunt d'espais que integraran el complex tenen per objectiu "impulsar la cultura, la llengua, la història i la gastronomia dels Països Catalans" i destaca que dinamitzaran i enriquiran la vida cultural del Barri Vell i per extensió de tota la ciutat. En total, el complex donarà feina a una trentena de persones.

A pocs metres, a la plaça de l'Oli, els germans Roca aixecaran properament la persiana d'un local on hi havia un restaurant per obrir-n'hi un altre. Tot i portar el segell dels cuiners d'alta gastronomia d'El Celler de Can Roca, el nou restaurant, que es dirà Normal, oferirà cuina de mercat a preus assequibles.

Entre moltes altres firmes que anuncien propera obertura a Girona hi ha Bencha Bubble Tea Shop, P de Pà, Gea Psicologia, Italy Coffee Tea Store i Condis.

stats