Crònica 06/04/2011

Al pati encara triomfa la pilota

M.b.
2 min
Els jocs en grup duen associats valors beneficiosos.

Barcelona.Els hàbits saludables s'han d'aplicar a la taula, però també al pati. Avui és el Dia Mundial de l'Activitat Física, una ocasió que la xarxa mundial que impulsa la jornada Agita Mundo aprofita per recordar-nos que cal fer 30 minuts d'activitat física cada dia. Coincidint amb l'efemèride, noves dades constaten que, malgrat els canvis d'hàbits causats per les pantalles i la sedentarització, als patis de les escoles segueixen regnant les pilotes i les corredisses.

Els alumnes de primària prefereixen els jocs de moviment i les activitats esportives a l'hora de l'esbarjo, tal com detalla un estudi estatal de l'Observatorio del Juego Infantil (OJI), presentat ahir a Madrid. Concretament, els jocs de pilota encapçalen el podi de les activitats que fan els escolars al pati, un espai on passen 500 hores a l'any.

Menys jocs en grup

Com subratllava la pedagoga Inma Moral a la presentació de l'informe, els últims anys hi ha hagut canvis sociològics i culturals que han provocat que els nens juguin cada cop menys en grup -cosa que els aportaria valors beneficiosos, segons Moral-. Entre aquests canvis citava la transformació de la vida rural en urbana, el nombre més baix de fills per família, la desaparició d'espais de lleure o la relació menys fluïda entre veïns. A més, en una època en què ja no es juga al carrer, internet, les xarxes socials o els jocs electrònics estan fent que, cada cop més, el lleure se centri en una pantalla i no en córrer o jugar. La televisió encara és, de fet, l'activitat de lleure més freqüentada pels nens d'entre 13 i 14 anys.

Els patis són, doncs, una de les grans salvacions per potenciar l'esport. Malgrat que els infants, quan són a l'esbarjo, es decanten clarament pels jocs, l'estudi revela que només el 42% dels centres els incorporen en el seu projecte educatiu.

Vides més sedentàries

D'aquest estudi, resultat de 15.000 entrevistes a 532 centres de tot l'Estat, també se'n desprèn que els pares dediquen poc temps a jugar amb els fills, que els nens estan sobrecarregats amb extraescolars per adequar-se a les jornades dels pares -cosa que pot desembocar en hiperactivitat, estrès o fracàs escolar-, que han augmentat les hores de consum de televisió, internet i videojocs, i que el 73% de les joguines es concentren per Nadal i Reis, cosa que pot generar un consumisme excessiu.

Les escoles s'han mantingut, en general, com a zones lliures d'aparells que podrien aïllar els nens: la majoria prohibeixen les joguines electròniques a totes les seves instal·lacions, però sí que s'acostumen a permetre'n d'altres tipus.

El gènere encara té un pes en les activitats que es trien, segons les dades de l'OJI. Els jocs de moviment com córrer, jugar a fet i amagar o perseguir-se triomfen igual entre els dos sexes en l'educació infantil. Quan creixen, però, els nens els mantenen fins al final de primària, mentre que les nenes els abandonen progressivament i es dediquen a altres activitats, com conversar.

stats