POLÍTICA CULTURAL

La Llotja: un ‘mercat’ per trobar mecenes

Fundació Catalunya Cultura crea una plataforma per finançar projectes culturals

L’octubre de l’any passat el govern del PP anunciava que de moment no hi hauria nova llei de mecenatge. “Mentre no tinguem una bona llei, perquè la cultura funcioni hem de posar-hi enginy”, va dir ahir el conseller de Cultura, Ferran Mascarell, durant la presentació de la Llotja de Projectes, que ha impulsat la Fundació Catalunya Cultura. La Llotja pretén ser un mercat virtual i físic on els creadors exhibiran els projectes i establiran contactes amb el teixit empresarial. De moment, ja s’ha posat en marxa la part virtual en forma de pàgina web (www.fundaciocatalunyacultura.ca). A partir de la tardor, es produiran les trobades físiques. L’objectiu és aconseguir noves fonts de finançament i més oxigen per al sector cultural, que els últims anys s’ha hagut d’estrènyer molt el cinturó. “La cultura no és gratuïta i hem d’intentar crear una veritable cultura del mecenatge”, assegura Miquel Molins, president de la Fundació Banc Sabadell i de la comissió executiva de la Fundació Catalunya Cultura. “Hem d’assolir aquell nivell que no hauríem hagut de perdre mai des del punt de vista cultural”, afegeix.

La Llotja acollirà tota mena de projectes. Una comissió executiva formada per representants de les empreses i de les institucions públiques i per artistes analitzarà, diagnosticarà i avaluarà els projectes. I hi haurà diferents tipus de finançament: crowdfunding, mecenatge, patrocini i coinversió. Les ajudes podran arribar al milió d’euros. “La Llotja farà accessible el projecte a totes les empreses del país”, assegura David Garrofé, el secretari general de la patronal Cecot. “Hem d’ajudar el sector perquè és un sector estratègic. Hi ha 10.000 empreses que generen un 6% del PIB i donen feina a 170.000 persones”, diu. La Llotja vol crear noves activitats però també mantenir-les. “Ajudarem a elaborar plans d’empresa, però també ajudarem les empreses que ja funcionen i no tenen capital per créixer”, va detallar Garrofé.

Salvar empreses

La Llotja també actuarà com a “mercat de compravenda”. “Si hi ha 10.000 empreses, cada any en moren mil. Si podem identificar aquestes empreses que estan a punt de tancar, en podem salvar un 25%. Es pot trobar algú que estigui disposat a reprendre el negoci i capitalitzar tot l’esforç que s’ha fet en aquella empresa”, diu Garrofé. “Moltes vegades als empresaris no els arriben els projectes per falta de rigor. Volem acompanyar el sector en la presentació de la idea”, precisa la directora de la comissió executiva de la Fundació Catalunya Cultura, Gemma Sendra. Un dels altres reptes és evitar que “caiguin” projectes perquè no s’ha aconseguit tot el finançament.

La fundació era un dels projectes de la legislatura de Ferran Mascarell. La Fundació Catalunya té com a patrons, entre d’altres, Estrella Damm, la Fundació Banc Sabadell, Caves Gramona, Havas Media, Planeta, Hewlett Packard i Lluís Bassat. També té la complicitat de Barcelona Activa, Cecot, Coopcat, Totsuma, Crowdcube o Seed & Click. L’objectiu és que s’hi sumin moltes empreses i organitzacions més.

Representants del patronat de la Fundació han difós un vídeo on animen els empresaris a sumar-s’hi. “La cultura és creativitat, qualitat i excel·lència, valors imprescindibles per al món empresarial si vol ser competitu”, assegura el vicepresident d’Havas Media i president de l’ARA, Ferran Rodés. “La cultura és un vehicle per a la internacionalització del nostre país”, diu Xavier Gramona, de Caves Gramona.

Més continguts de