INSTITUCIONS CULTURALS

El MNAC tem la competència del futur espai de l’Icub a Montjuïc

L’Ajuntament defensa que el seu projecte no és incompatible amb el creixement del museu

El MNAC, al fons, entre el palau d’Alfons XIII (esquerra) i el de Victòria Eugènia / FERRAN FORNÉ ACN

La conversió de la muntanya de Montjuïc en un pol museístic torna a ser objecte de controvèrsia. L’Ajuntament d’Ada Colau es va desmarcar el 2015 del macroprojecte de l’Esplanada dels Museus, però la decisió de l’Icub de crear un gran espai d’exposicions temporals al palau de Victòria Eugènia ha agafat per sorpresa els responsables del Museu Nacional d’Art de Catalunya, que té el projecte de créixer en aquest espai al marge del futur de l’Esplanada, i a la Generalitat. De fet, l’Icub va anunciar el projecte poques setmanes després d’haver participat en una reunió del patronat del MNAC en què s’havia exposat el pla de desenvolupament del museu fins al 2029, que inclou l’adscripció del palau al museu.

Mentre que fonts del departament de Cultura afirmen haver rebut la notícia amb “sorpresa” i “estranyesa”, Xavier Marcé, assessor de l’Ajuntament, defensa que el futur espai, que entrarà en funcionament a finals de l’any 2018, no és incompatible amb el desplegament del museu: “No qüestiona ni canvia cap possibilitat de futur”, afirma. Repassem enquatre claus el debat sobre l’ús museístic del palau de Victòria Eugènia.

Un museu per desplegar

El MNAC té una necessitat “vital” de guanyar nous espais

El MNAC ha tocat sostre als espais del Palau Nacional, i en necessita de nous per desplegar el relat de l’art del segle XX, tenir sales d’exposicions temporals amb més bones condicions i desenvolupar un centre d’estudis. Els nous espais són una necessitat “vital”, segons fonts del museu, i el fet que Jaume Collboni digués al juliol que el MNAC tindria prioritat en l’ús del palau de Victòria Eugènia no resol el problema d’arrel. “El palau de Victòria Eugènia és el nostre lloc de creixement natural, i ens cal tot un pavelló per fer exposicions més polivalents i accessibles i per desenvolupar les missions que tenim aturades”, subratllen les mateixes fonts. Al marge de disposar de més espai, els responsables del MNAC sempre han vist els palaus d’Alfons XIII i de Victòria Eugènia com una oportunitat d’acostar-se a la ciutat, i creuen que una sala d’exposicions al de Victòria Eugènia podria crear “una barrera” per al públic, després de quatre anys de creixement continu en xifres de visitants.

L’encaix institucional

El creixement del MNAC, pendent de les administracions

El director del MNAC, Pepe Serra, i el seu equip han elaborat un pla del museu fins al 2029 per créixer “progressivament i amb la calma que calgui”, segons fonts del centre. “Sempre hem parlat del projecte en comú i al juliol es va acordar treballar-hi entre tots, crear un grup que ha d’elaborar el document de treball MNAC 2029”, diuen les mateixes fonts. Així, doncs, el museu no creixerà fins que l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat i el ministeri de Cultura facin una aposta conjunta, i el consistori no ha volgut deixar passar de llarg l’oportunitat de començar a posar-lo en funcionament. “Mentre no arribem a un acord amb les altres administracions sobre l’ús definitiu d’aquest espai, què fem? No fem res?”, subratlla Marcé.

Ja s’està treballant en el model econòmic del futur centre, i com que la Fira de Barcelona té cedits els palaus fins a l’any 2025, està previst que continuï fent servir la part del palau de Victòria Eugènia que no es destinarà a exposicions per desenvolupar-hi activitats pròpies. Pel que fa a la Generalitat, fonts del departament de Cultura asseguren que continuen en contacte amb l’Ajuntament sobre aquest tema i uns altres, i que estan “oberts a escoltar totes les propostes”. “És clar que n’hem de parlar més. No és tant una qüestió econòmica respecte a l’Ajuntament com de criteris i prioritats”, subratllen. “No podem resoldre els problemes del MNAC nosaltres sols”, afirma Marcé, que veu la transformació del palau de Victòria Eugènia com una oportunitat per evitar que quedi en desús fins que no arribi l’acord institucional i econòmic entre les administracions per impulsar el MNAC i traslladar-hi el Museu d’Història de Catalunya, que està de lloguer al Palau de Mar.

Exposicions més potents

Les grans exposicions no fan parada a Barcelona

El futur espai d’exposicions de l’Icub a Montjuïc es podria convertir en un embut per al públic del MNAC si rep exposicions més atractives per als visitants que les del museu, que no pot participar en el circuit de les grans exposicions internacionals per manca de pressupost. De fet, a l’agost Pepe Serra demanava al ministeri de Cultura que hi aportés 800.000 euros més per poder-hi accedir. Abans, no va poder acollir David Bowie is, que actualment està en cartell al Museu del Disseny, ni una retrospectiva de Joaquim Torres García organitzada pel MoMA a la qual va prestar obres. El fet que el futur espai municipal, que no tindrà una línia artística definida, tingui en canvi pressupost per programar potser ajudarà a pal·liar temporalment aquesta mancança del museu.

“Al marge de la tasca que fan els museus, és evident que a la ciutat fa falta algun espai de disponibilitat exclusiva per a exposicions d’una certa volada internacional”, opina Marcé, que assegura que això no vol dir obrir les portes a les promotores privades en un espai públic, mentre els equipaments han viscut anys molt durs durant la crisi econòmica. “Això vol dir produir exposicions nostres, coproduir-ne i també estar en circuits d’exposicions existents”.

Més museus saturats

El Macba i el Picasso també necessiten més espai

Un últim aspecte que, segons Marcé, argumenta la necessitat del nou espai a Montjuïc és que el MNAC no és l’únic museu de la ciutat que té problemes d’espai. “El Picasso té problemes per acollir grans exposicions i el Macba es planteja fer un altre edifici al solar de la capella del carrer Montalegre, perquè no pot desplegar la col·lecció permanent i mantenir el ritme d’exposicions temporals actual”. “El nostre objectiu bàsic és que en aquest espai s’hi vegin continguts produïts pels nostres museus que no tenen cabuda a les seves seus”.

En tot cas, Marcé no creu que altres exposicions que vinguin de gira puguin ser una amenaça. “El creixement de consum cultural a la ciutat té un potencial enorme, tenim un potencial de creixement enorme a tots els nivells”.