Cinema
Cultura 03/02/2014

'La plaga' i 'Los últimos días' triomfen als premis Gaudí

La pel·lícula de Neus Ballús s'emporta quatre premis, entre els quals el de millor pel·lícula, millor guió i millor directora. 'Los últimos días' arrasa en les categories de premis tècnics: en guanya set

Xavi Serra
3 min
La directora de 'La Plaga', Neús Ballús, i el coguionista Paus Subirós

Barcelona'La plaga' s'ha convertit aquest diumenge en la triomfadora dels sisens premis Gaudí. El debut de Neús Ballús s'ha emportat quatre premis, entre ells tres dels més importants: millor pel·lícula, millor director i millor guió original. El film és un retrat de cinc persones de Gallecs, una zona rural del Vallès enclotada en un entorn urbà, protagonitzat per actors no professionals que s'interpreten a ells mateixos: un pagès de conreu ecològic, una dona gran que viu sola, una prostituta madura, un jove moldau i una noia filipina. "Ni en el guió més fantasiós i etílic ens imaginàvem això", ha exclamat el productor i guionista Pau Subirós.

L'altra gran triomfadora de la nit ha sigut 'Los últimos días', dels germans Àlex i David Pastor. Ambientada en una Barcelona apocalíptica arrasada per una epidèmia d'agorafòbia, la pel·lícula s'ha emportat set Gaudís: el de millor pel·lícula en llengua no catalana i premis de categories tècniques com direcció de fotografia, direcció de producció, direcció artística, so, efectes especials i maquillatge i perruqueria.

Albert Serra envia els actors a Guantánamo

El premi al vestuari, com és tradició, ha estat per la pel·lícula d'època de torn: Història de la meva mort, d'Albert Serra, que ha estat a l'altura del seu personatge proposant a l'Acadèmia enviar tots els actors nominats a Guantánamo. Eduard Fernández ha replicat emprenyat amb un record a Philip Seymour Hoffman: "Hi ha coses que no es diuen", ha dedicat a Serra.

'La por', de Jordi Cadena, s'ha emportat un dels premis més matiners de la nit: el de millor actor secundari per a Ramon Madaula, que interpreta un marit maltractador. El Gaudí de millor pel·lícula per a televisió ha sigut la gran favorita, 'Carta a Eva', la minisèrie d'Agustí Villaronga sobre Evita Perón. El premi al millor curt se l'ha endut 'Godka Cirka (Un forat al cel)', d'Àlex Lora i Antoni Tabaldi.

El cinema, qüestió d'estat, segons Isona Passola

En el seu discurs, Isona Passola, la presidenta de l'Acadèmia del Cinema Català, ha reivindicat l'europeisme del cinema català defensant-lo com a una "qüestió d'estat", tot i que "malauradament a l'estat espanyol no ho sigui". I ho ha rematat amb una defensa aferrissada de la taxa a les operadores d'internet amb què el Govern vol finançar el cinema català. "Que estiguin tranquil·les", ha dit referint-se a les operadores, "que ens han de compensar de les quotes més altes que tenim a Europa i per a elles no suposarà res".

'Tots volem el millor per a ella', de Mar Coll, una de les grans favorites de la nit, s'ha hagut de conformar amb els dos premis d'interpretació femenina: Clara Segura, millor actriu secundària, i Nora Navas, millor actriu principal. En la categoria de millor pel·lícula documental s'ha imposat un dels films revelació de l'any: 'Món petit', de Marcel Barrena, que recull el viatge a l'altre punta del món en cadira de rodes d'Albert Casals.

I una altra de les sorpreses cinematogràfiques de l'any, la comèdia romàntica 'Barcelona, nit d'estiu', del debutant Dani de la Orden, s'ha endut el premi a la millor música original de Joan Dausà, també actor i inspirador d'un dels episodis amb el seu 'Jo mai mai'. El Gaudí per al millor actor protagonista ha sigut per a José Sacristán, protagonista de la 'road movie' 'El muerto y ser feliz', de Javier Rebollo: "Ens necessitem els uns als altres!", ha cridat Sacristán en el discurs d'agraïment al premi.

'Amor', el retrat de l'agonia d'un matrimoni octogenari de Michael Haneke, s'ha emportat el Gaudí a la millor pel·lícula europea.

stats