'La plaga' i 'Los últimos días' triomfen als premis Gaudí
La pel·lícula de Neus Ballús s'emporta quatre premis, entre els quals el de millor pel·lícula, millor guió i millor directora. 'Los últimos días' arrasa en les categories de premis tècnics: en guanya set
Barcelona'La plaga' s'ha convertit aquest diumenge en la triomfadora dels sisens premis Gaudí. El debut de Neús Ballús s'ha emportat quatre premis, entre ells tres dels més importants: millor pel·lícula, millor director i millor guió original. El film és un retrat de cinc persones de Gallecs, una zona rural del Vallès enclotada en un entorn urbà, protagonitzat per actors no professionals que s'interpreten a ells mateixos: un pagès de conreu ecològic, una dona gran que viu sola, una prostituta madura, un jove moldau i una noia filipina. "Ni en el guió més fantasiós i etílic ens imaginàvem això", ha exclamat el productor i guionista Pau Subirós.
L'altra gran triomfadora de la nit ha sigut 'Los últimos días', dels germans Àlex i David Pastor. Ambientada en una Barcelona apocalíptica arrasada per una epidèmia d'agorafòbia, la pel·lícula s'ha emportat set Gaudís: el de millor pel·lícula en llengua no catalana i premis de categories tècniques com direcció de fotografia, direcció de producció, direcció artística, so, efectes especials i maquillatge i perruqueria.
Albert Serra envia els actors a Guantánamo
El premi al vestuari, com és tradició, ha estat per la pel·lícula d'època de torn: Història de la meva mort, d'Albert Serra, que ha estat a l'altura del seu personatge proposant a l'Acadèmia enviar tots els actors nominats a Guantánamo. Eduard Fernández ha replicat emprenyat amb un record a Philip Seymour Hoffman: "Hi ha coses que no es diuen", ha dedicat a Serra.
'La por', de Jordi Cadena, s'ha emportat un dels premis més matiners de la nit: el de millor actor secundari per a Ramon Madaula, que interpreta un marit maltractador. El Gaudí de millor pel·lícula per a televisió ha sigut la gran favorita, 'Carta a Eva', la minisèrie d'Agustí Villaronga sobre Evita Perón. El premi al millor curt se l'ha endut 'Godka Cirka (Un forat al cel)', d'Àlex Lora i Antoni Tabaldi.
El cinema, qüestió d'estat, segons Isona Passola
En el seu discurs, Isona Passola, la presidenta de l'Acadèmia del Cinema Català, ha reivindicat l'europeisme del cinema català defensant-lo com a una "qüestió d'estat", tot i que "malauradament a l'estat espanyol no ho sigui". I ho ha rematat amb una defensa aferrissada de la taxa a les operadores d'internet amb què el Govern vol finançar el cinema català. "Que estiguin tranquil·les", ha dit referint-se a les operadores, "que ens han de compensar de les quotes més altes que tenim a Europa i per a elles no suposarà res".
'Tots volem el millor per a ella', de Mar Coll, una de les grans favorites de la nit, s'ha hagut de conformar amb els dos premis d'interpretació femenina: Clara Segura, millor actriu secundària, i Nora Navas, millor actriu principal. En la categoria de millor pel·lícula documental s'ha imposat un dels films revelació de l'any: 'Món petit', de Marcel Barrena, que recull el viatge a l'altre punta del món en cadira de rodes d'Albert Casals.
I una altra de les sorpreses cinematogràfiques de l'any, la comèdia romàntica 'Barcelona, nit d'estiu', del debutant Dani de la Orden, s'ha endut el premi a la millor música original de Joan Dausà, també actor i inspirador d'un dels episodis amb el seu 'Jo mai mai'. El Gaudí per al millor actor protagonista ha sigut per a José Sacristán, protagonista de la 'road movie' 'El muerto y ser feliz', de Javier Rebollo: "Ens necessitem els uns als altres!", ha cridat Sacristán en el discurs d'agraïment al premi.
'Amor', el retrat de l'agonia d'un matrimoni octogenari de Michael Haneke, s'ha emportat el Gaudí a la millor pel·lícula europea.