Art

El rei Felip VI és un ninot gegant a punt per a la crema a Arco

Santiago Sierra i Eugenio Merino es revengen un any després de la censura de l’obra dels presos polítics

El rei Felip VI és un ninot gegant a punt per a la crema a Arco / JAVIER BARBANCHO

Un any després de la censura de l’obra dels presos polítics, Santiago Sierra es cobra la revenja a la fira Arco, a Madrid. Juntament amb Eugenio Merino, exposa una falla de cera del rei Felip VI de 4,4 metres d’alt a l’estand de la galeria milanesa Prometeo Gallery d’Ida Pisani. L’obra porta per títol Ninot, val 200.000 euros i el col·leccionista que la compri l’ha de cremar per contracte abans d’un any i només pot conservar-ne el cap i els documents de la crema. “El vídeo començarà amb el trasllat de la peça”, diu la galerista Ida Pisani. 

“Només puc estar agraït per la censura de la meva obra a Arco”

Merino també ha sigut polèmic a la fira diverses vegades, com quan en l’edició de l’any 2012 va rebre una querella de la Fundación Francisco Franco arran de la peça del dictador dins una nevera de refrescos que havia exposat a la galeria barcelonina ADN. A més, l’any passat va denunciar “la censura” de la fira quan van retirar Presos polítics a l’Espanya contemporània, de Sierra.

La galeria ADN enllauna Franco a Arco

Fins i tot té el perfum reial

Ninot té el grau extrem de realisme de les escultures d’Eugenio Merino, i fins i tot va perfumada amb la colònia que fa servir el monarca (Dark Blue, d’Hugo Boss). Felip VI, per cert, inaugurarà oficialment la fira Arco demà. Segons va explicar la galerista mateixa després de destapar la cara de l’escultura ahir a primera hora de la tarda, alguns visitants havien especulat sobre si el personatge representat era l’expresident Mariano Rajoy. També va explicar que els organitzadors de la fira no estaven al cas de la peça i que ells no els van informar del seu contingut. Fonts d’Arco van confirmar que no n’estaven al cas perquè les galeries arriben a la fira i munten els seus estands sense que se’ls revisin les peces; després de veure-la van subratllar que rebrà un tracte “absolument igual” que la resta de peces exposades.

Malgrat tot, es pot dir que el rei Felip VI debuta en l’art contemporani per la porta gran i amb una obra més lluminosa que la que la canadenca Ines Doujak va dedicar al seu pare i predecessor i que va provocar una greu crisi al Macba el 2015 dins l’exposició La bèstia i el sobirà. No és estrany que dilluns Santiago Sierra no volgués avançar el contingut de l’obra quan va presentar Presos polítics a l’Espanya contemporània al Museu Zapadores.

Arco obre les portes avui, dies després del polèmic discurs que Felip VI va fer durant el Congrés Mundial del Dret i coincidint amb el judici dels líders independentistes al Tribunal Suprem. “No és admissible apel·lar a una suposada democràcia per damunt del dret, perquè sense el respecte a les lleis no hi ha ni convivència ni democràcia, sinó inseguretat, arbitrarietat”, va dir Felip VI. En tot cas, el rei no inspira gaire credibilitat en l’artista finlandès establert a Toledo Riiko Sakkinen, que a l’estand de la galeria finesa Forsblom a Arco exposa una pintura satírica del monarca titulada Els nostres reis favorits. Consisteix en un retrat del rei vestit amb uniforme militar i una llista de personatges com els Reis d’Orient, Martin Luther King, King Kong, Burger King, el gos policia Rex i el Rei Lleó.

Dues obres contra Espanya

Tornant a l’estand d’Ida Pisani, criden l’atenció dues obres que també són molt dures amb Espanya. A la dreta de 'Ninot' hi ha una altra peça de Santiago Sierra, una fotografia de gran format titulada '3.000 forats de 180x50x50'. Va ser captada a Vejer de la Frontera (Cadis) i documenta la feina que van fer un grup d’homes per encàrrec de l’artista de cavar uns forats que podrien ser les seves pròpies tombes i que evoquen els migrants que moren al mar o que són explotats.

Santiago Sierra: "Si Espanya no és una dictadura s'hi assembla força"

A l’esquerra hi ha un al·legat contra el colonialisme i la hispanitat de la colombiana María Evelia Marmolejo, considerada una de les més radicals entre les dones artistes llatinoamericanes: 'Amèrica' documenta una performance que va fer a la plaça Colón de Madrid el 12 d’octubre de 1985, i per la qual va ser arrestada durant unes hores. En les imatges es veu l’artista amb una bandera negra en senyal de dol pels indígenes morts. També va repartir entre el públic trossos d’un mirall que havia trencat prèviament, com a símbol dels miralls que van ser portats a Amèrica durant la conquesta, i amb la sang dels talls que s’havia fet va escriure la paraula “Amèrica” a la base del monument a Colom.

Més continguts de