Patrimoni

El castell de Llívia obre les portes després de 19 anys de treballs de restauració

L'obra ha tingut un cost de gairebé 400.000 euros

Acn
12/05/2013
2 min

LlíviaAquest diumenge s'ha inaugurat la restauració del castell de Llívia (Cerdanya), unes obres que es van iniciar ara fa 19 anys. El projecte de remodelació, que ha sigut complex, ha pretès posar en valor el conjunt fortificat, un monument desconegut per als turistes a causa de la seva quasi total demolició a finals del segle XV. Els treballs s'han basat a assegurar la conservació del conjunt un cop excavat i, a més, s'ha fet una intervenció arqueològica. La remodelació ha consistit a adequar un camí, construir passarel·les de fusta, alçar les estructures de les torres, crear petits miradors, netejar els fossats i crear un pont d'accés. Segons la Diputació de Girona, la complexitat de les obres de restauració ha fet que els treballs s'allarguessin durant 19 anys.

El projecte de remodelació del castell de Llívia tenia com a objectiu descobrir aquest important conjunt fortificat que va ser destruït ara fa segles. De fet, la demolició de l'estructura havia sigut tan intensa que les restes del monument eren pràcticament invisibles des de la vila i només es podien visualitzar alguns murs dispersos pel cim del turó. Les obres tenien com a objectiu principal assegurar la conservació del conjunt un cop excavat, posar-lo en valor i assegurar-ne l'estudi i la visita. Per això, les obres de consolidació s'han fet paral·lelament a la intervenció arqueològica, perquè deixar a l'aire lliure unes estructures que fins llavors havien estat protegides per la terra suposava la seva immediata degradació.

La restauració ha permès excavar i consolidar el castell, s'ha adequat un camí amb passarel·les perimetrals de fusta i acer patinable. En el cas de les torres, s'ha optat per sobrealçar mínimament les estructures per crear petits miradors que facilitin la vista de la plana. També s'han netejat els fossats i s'ha construït un pont d'accés allà on es trobava el pont primigeni que comunicava la fortalesa amb la vila. En conjunt, s'ha intentat que qualsevol persona que visiti el castell pugui fer-se una idea general de l'estructura original del conjunt, on el castell era l'element predominant del turó i actuava com un punt de control i vigilància del territori.

Una torre de vigilància d'alt valor estratègic

Aquest castell es troba situat al cim d'un turó i, durant segles, es va utilitzar com a punt de control de gran valor estratègic, ja que des d'aquí es podia controlar tota la plana de la Cerdanya. Les obres de restauració es van iniciar l'any 1994, han tingut un pressupost de 386.284 euros i han estat a càrrec de l'arquitecte Lluís Bayona. En els treballs hi han participat quatre arqueòlegs i diversos arquitectes i delineants.

stats