Festivals

10 pel·lícules recomanades de la millor edició de l'Americana Film Fest

El Sundance català celebra la seva onzena edició amb una programació diversa i una nit d'humor 'stand-up'

Michelle Williams a 'Showing up'
06/03/2024
4 min

BarcelonaLa gran cita amb el cinema independent nord-americà arriba a la seva onzena edició. L'Americana Film Fest reuneix fins al 10 de març als cinemes Girona, Zumzeig i Espai Texas una tria de la collita indie de l'any amb directors consagrats (Kelly Reichardt), noves veus (Weston Razooli), retrospectives (Sean Price Williams), documentals (Frederick Wiseman), producció canadenca, curtmetratges i una sessió amb humoristes stand-up. El Sundance català, amb la millor programació de la seva història, sembla més viu i necessari que mai.

‘Riddle of fire’

Weston Razooli

'Riddle of fire'

Tres nens i un objectiu: desbloquejar el control parental per jugar a un videojoc. Les cada vegada més increïbles peripècies que viuran per aconseguir-ho tenen, com les millors pel·lícules de Hayao Miyazaki, l’alquímia perfecta entre llum i foscor de la infància. Cinema d’aventures per a grans i menuts, sentit de la meravella i esperit radicalment indie conflueixen en una de les millors pel·lícules de l’any.

‘The sweet east’

Sean Price Williams

'The sweet east'

Com l’Alícia de Carroll, l’adolescent protagonista penetra el mirall i s’endinsa en un món paral·lel, una Amèrica al·lucinada que es mou de l’anarquisme punk a l’extrema dreta militaritzada. Amb Jacob Elordi i el fill de Nick Cave al repartiment, el debut de Sean Price Williams com a director s’acompanya d’una retrospectiva dels seus treballs com a director de fotografia amb els Safdie o Alex Ross Perry.

‘El sucesor’

Xavier Legrand

'El sucesor'

Quan un aclamat dissenyador de moda torna a Montreal per organitzar el funeral del seu pare descobreix al soterrani de la casa familiar un secret que podria destruir la seva carrera. Recaragolada, malaltissa i plena de girs inesperats, aquesta muntanya russa emocional és el retorn a la direcció de Xavier Legrand, que el 2017 va debutar amb la premiada Custòdia compartida.

‘Funny pages’

Owen Kline

'Funny pages'

El debut en la direcció de l’actor i dibuixant Owen Kline (apadrinat pels Safdies) és un homenatge sincer al món del còmic underground i la gran pel·lícula sobre la passió per dibuixar historietes. Produïda per A24, té l’energia i visceralitat del cinema indie, però també dels còmics del primer Daniel Clowes i Peter Bagge, que dibuixa els títols de crèdit (les historietes del protagonista són de Johnny Ryan). Si el Graf fos una pel·lícula, seria Funny pages.

‘Las habitaciones rojas’

Pascal Plante

'Red Rooms'

El mediàtic judici d’un home acusat de segrestar i assassinar tres adolescents per fer un vídeo snuff és seguit atentament per dues noies fascinades pel personatge. L’atracció pel mal vertebra aquest intel·ligent i pertorbador thriller psicològic del canadenc Pascal Plante, una de les grans sorpreses de la darrera edició del Festival de Sitges, injustament absent del seu palmarès.

'Showing up’

Kelly Reichardt

Michelle Williams a 'Showing up'

El costum d’A24 d'inflar els preus del seu catàleg ha mantingut inèdit un dels millors films del Canes de 2022, un retrat de la comunitat artística de Portland a través d’una escultora atrafegada que prepara una exposició en una galeria. La quarta col·laboració de Michelle Williams amb Kelly Reichardt destil·la el minimalisme i sensibilitat habituals de la directora de First cow però també un sentit de l’humor molt fi.

‘Shortcomings’

Randall Park

'Shortcomings'

Després de París, districte 13 arriba una nova adaptació dels còmics d’Adrian Tomine. A Shortcomings, un jove nord-americà d’origen japonès entra crisi amb la seva parella, d’origen coreà, que li retreu que només té ulls per a les dones blanques. En el viatge a la pantalla, la història (adaptada pel mateix Tomine) guanya en comicitat i dialoga amb els debats actuals sobre representativitat, però evoca intensament el to agredolç de les comèdies indies de finals dels 90 i principis dels 2000.

‘La bête’

Bertrand Bonello

Léa Seydoux i George MacKay a 'La bête'

El finançament canadenc (amb la narració de Xavier Dolan) justifica la programació a l’Americana d’aquesta adaptació lliure de La bèstia en la jungla, de Henry James, per la qual van premiar Léa Seydoux a la Seminci. L’actriu interpreta una dona de l’alta societat francesa del segle XIX amb una premonició sobre una tragèdia futura. Bertrand Bonello amplia el relat en dos temps: el present i un futur distòpic dominat per una intel·ligència artificial que reprimeix les emocions. Un dels films europeus més esperats de la temporada.

'Menus-Plaisirs - Les Troisgros'

Frederick Wiseman

'Menus-Plaisirs - Les Troisgros'

Als 94 anys, Frederick Wiseman continua sent un dels millors documentalistes en actiu. Inquiet, incisiu i amb una curiositat infinita, les seves càmeres examinen aquesta vegada un restaurant francès amb tres estrelles Michelin. I durant quatre hores el documental observa les diverses tasques d’una organització consagrada al rigor i l’excel·lència gastronòmica.

‘I used to be funny’

Ally Pankiw

'I used to be funny'

La Rachel Sennot de Shiva baby es confirma com a actriu revelació del cinema indie recent en aquesta comèdia dramàtica sobre una comedianta de stand-up emocionalment enfonsada. Un mosaic de flashbacks reconstrueix la seva relació amb una adolescent traumatitzada, però el cor del film no és tant el perquè de la seva depressió com l’encant i vulnerabilitat que Sennot aporta al seu personatge. La projecció del film es completarà amb una nit de stand-up en col·laboració amb Cruïlla Comedy.

stats