Cinema
Cultura Cinema 12/04/2023

La tarifa plana de cinema arrenca a Catalunya

Cinc sales de Cinesa ofereixen una subscripció il·limitada des de 15,90 euros al mes

3 min
Gent fent cua a les taquilles dels multicinemes Cinesa Diagonal. Imatge del 7 de maig del 2018

BarcelonaTotes les estrenes per només 15,90 euros al mes. No és l’oferta d’un portal de streaming sinó de la cadena de cinemes Cinesa, que aquest dimecres ha posat en marxa Unlimited Card, la tarifa plana que dinamita el mercat de l’exhibició cinematogràfica a l’Estat. Pel preu de dues entrades (el preu mitjà a les sales Cinesa és de 8 euros) Unlimited Card permetrà veure totes les pel·lícules de la cartellera tantes vegades com es vulgui i sense restriccions horàries, tant si és en dia feiner, cap de setmana o festiu. Això sí, la subscripció és de caràcter personal i intransferible.

De moment, Unlimited Card entra en vigor només en 10 cinemes Cinesa, dels quals cinc són a Catalunya: Cinesa Diagonal Mar, Cinesa Diagonal, Cinesa Parc Vallès, Cinesa LUXE La Farga i Cinesa LUXE Barnasud. En aquests dos últims cinemes, tanmateix, els usuaris d’Unlimited Card hauran de pagar un recàrrec per veure cada pel·lícula o bé contractar directament la subscripció Unlimited Card Luxe, que té un preu de 18,90 euros al mes.

Cinesa té tres sales més a Catalunya on Unlimited Card arribarà al llarg de l’abril: La Maquinista, Som Multiespai i Mataró Parc. Però La Maquinista deixarà d’estar gestionat per Cinesa al juny. Les entrades adquirides amb Unlimited Card es podran reservar a través de l’app i el web de Cinesa i a les taquilles dels cinemes. En el cas que es vulgui accedir a algunes de les sales premium de Cinesa (Dbox, Dolby, ScreenX o iSense), també caldrà pagar un recàrrec. No estan incloses en la Unlimited Card les projeccions especials d’òperes, concerts i altres continguts de la cartellera alternativa.

Sacsejar el mercat

"Feia anys que donàvem voltes a la idea, perquè Cinesa ja tenia productes de subscripció en dos països europeus, Alemanya, des del 2015 i Anglaterra, des del 2016", explica Toni Illa, director comercial de Cinesa. Si la tarifa plana ha trigat tant a arribar a Espanya és, segons Illa, perquè "el mercat espanyol és molt agressiu i competitiu pel que fa al preu", però la crisi actual del sector ha servit d’estímul per fer el pas endavant. "Després dels canvis d’hàbit que ha provocat la pandèmia era el moment de fer-ho per reactivar el sector i sacsejar una mica el mercat", apunta Illa.

La iniciativa de Cinesa compta amb el suport dels principals distribuïdors de cinema, amb qui la cadena ha arribat a "acords individuals" i, tot i que Illa no vol entrar en el model de repartiment econòmic, assegura que "tothom ha quedat content i satisfet" amb els acords. "Juguem amb cert avantatge, perquè tenim subscripcions funcionant en altres països i això ens permet preveure el comportament del públic i les tendències", explica el director comercial. De fet, l’empresa no està preocupada, assegura, d’arribar a un mínim de subscripcions a curt o llarg termini. "El problema seria més aviat morir d’èxit, tenir molt subscriptors que el fessin servir moltes vegades –diu el directiu–. Però hem fet els nostres càlculs de freqüència mitjana i esperem moure’ns sobre aquests paràmetres".

Pel que fa al cinema en versió original i en versió catalana, Illa assegura que formarà part de l’oferta dels Cinesa on la subscripció funcioni. "Fem versió original a pràcticament tots els cinemes, però no tots els dies –explica–. No tanta com voldríem, perquè la resposta del públic a aquestes sessions no és gaire bona, i això que fem un esforç per comunicar-les; és una assignatura pendent. I amb les sessions en català és el mateix cas, ens encantaria programar més cinema en català, però quan ho fem el públic sempre està per sota de la mitjana i hem d’estar posant les sessions a determinats dies i hores".

stats